„Zilele Feroviare“, la a zecea editie
Data: 1 - 15 noiembrie 2015
Recent, la Bucuresti s-a desfasurat conferinta „Zilele Feroviare 2015“, cu tema Construirea noii economii feroviare din Europa Centrala si de Est - provocari si oportunitati, organizata de Clubul Feroviar cu sprijinul Asociatiei Industriei Feroviare (AIF). Manifestarea, aflata la cea de a zecea editie, s-a bucurat - si anul acesta - de prezenta a numeroase personalitati ale domeniului feroviar din Europa (si nu numai), constituind un bun prilej de dezbatere a problematicii, a stadiului de dezvoltare, precum si a politicii Uniunii Europene privind sistemul cailor ferate.
Diagnoza si prognoza
Salutul de deschidere al organizatorilor a fost adresat participantilor de Stefan Roseanu, din partea Clubului Feroviar, si Claudiu Seicean, din partea AIF. Vorbitorii au subliniat importanta evenimentului si a temelor propuse pentru dezbatere, au multumit oaspetilor pentru prezenta, pentru efortul depus in vederea asigurarii succesului reuniunii. Apoi, a fost invitat la cuvant Jean-Pierre Loubinoux, director general al Uniunii Internationale a Cailor Ferate (UIC), care, printre altele, a spus: „Ma bucur ca am prilejul sa ma intalnesc din nou cu multi prieteni. Vin cu placere in Romania. Conferinta are o tema foarte importanta. Construind cai ferate, construim drumul pacii in Europa. Avem bani de la UE si trebuie sa reconstruim infrastructura feroviara, si anume o infrastructura atractiva, inclusiv din punct de vedere al vitezei. Pana in anul 2050, trebuie triplata viteza de circulatie a trenurilor de calatori. Studiile au aratat avantajele economice ale investitiilor in infrastructura. Sa reluam visurile: Bucuresti - Varsovia cu trenul; Calea ferata pod intre Europa si Asia...“.
Tot in sesiunea de deschidere a luat cuvantul Maricel Popa, la momentul respectiv secretar de stat la Ministerul Economiei, care a suplinit intr-un fel lipsa (!?) reprezentantului Ministerului Transporturilor si a multumit Clubului Feroviar si AIF-ului pentru perseverenta de a organiza, zece ani la rand, aceste conferinte care reunesc prestigiosi specialisti, inclusiv oficialitati din Uniunea Europeana.
Abordari locale, solutii globale
In continuarea lucrarilor in plen au mai luat cuvantul numeroase personalitati straine si autohtone, intre care Stephane Ouaki, seful Mecanismului Conectarea Europei, pentru Comisia Europeana, care s-a referit, printre altele la: ? Necesitatea realizarii, cat mai repede, a retelei TEN-T in Europa Centrala si de Est; ? Cartea Alba editia 2011, emisa de Comisia Europeana, care constituie cadrul strategic pentru transporturi in UE; ? Necesitatea electrificarii integrale a retelei feroviare, importanta liniilor transfrontaliere, precum si a transportului multimodal; ? Utilizarea fondurilor puse la dispozitie de UE, precum cele de coeziune, a granturilor CEF, precum si la proiectele din Coridorul Rin - Dunare. Nu in ultimul rand, s-a referit la modernizarea tronsonului Brasov - Sighisoara, pentru care este alocata suma de 0,8 miliarde euro.
La randul sau, Piers Marlow, presedintele Asociatiei Operatorilor de Transport Pasageri din Europa - EPTO, care reprezinta 22 de membri cu 255 000 de angajati, a subliniat importanta Regulamentului 1370 si a Pachetului 4 Feroviar si a prezentat ca exemple pozitive in transportul suburban/regional tari precum Suedia, Olanda, Germania si Marea Britanie, urmate de tari care au inceput sa reglementeze acest domeniu, precum Danemarca, Polonia, Cehia, Italia. Infrastructura este esentiala pentru operatori. De calitatea ei depinde, in foarte mare masura, calitatea serviciului oferit.
Guillaume Foeillet, sef de proiect insarcinat pentru afaceri internationale al SNCF-Reseau, s-a referit la necesitatea reorganizarii sistemului feroviar, care sa apropie infrastructura de operatori, si la concentrarea a cat mai multe informatii. Nu trebuie reinventat ceea ce este deja cunoscut.
Raspunsuri pe masura mediului concurential
Dan Costescu, CEO-ul Companiei Nationale „CFR“ S.A., gestionarul infrastructurii feroviare, a oferit o surpriza placuta prin modul de prezentare si abordare a problematicii cu care se confrunta sistemul feroviar din Romania, prezentare mult diferita fata de cele ale predecesorilor sai. Dupa o scurta trecere in revista a starii infrastructurii, s-a referit, intre altele, la „atomizarea sistemului feroviar; pana unde o sa se impinga aceasta atomizare?“ Vorbitorul a remarcat ca „avem o concurenta intra-modala si o concurenta inter-modala. Ar trebui extins principiul ca poluatorul sa plateasca. In acest fel ar fi sprijinite sistemele de transport prietenoase cu mediul. De asemenea, vor trebui internalizate costurile externe. Daca s-ar transfera spre calea ferata 10% din volumele de marfuri transportate pe sosea, s-ar obtine economii cu o valoare de peste 1% din PIB“.
In contextul dezbaterilor generale, vicepresedintele Consiliului de Supraveghere Feroviara, Vasile Secleman, a declarat: „Dupa o lunga perioada de autodistrugere, sunt bucuros sa constat la CN CFR SA o alta viziune care recunoaste ca de calitatea infra-structurii depinde calitatea serviciilor oferite de operatori si ca este necesara reducerea costurilor ...“ In acest sens, a fost subliniata cerinta modificarii sistemului de achizitii publice, astfel incat acestea sa nu se mai faca pe criteriul pretului minim, ci pe criterii legate de eficienta energetica, noxe, costuri pe toata durata de viata - in conformitate cu noile Directive Europene (nr. 24 si 25/2014) si a viitoarei legislatiei romane, aflata in prezent in curs de dezbatere si finalizare.
Directorul cu afaceri europene la Uniunea Internationala a Vagoanelor (UIP), Maria Price, s-a referit, in principal, la Strategia Uniunii Europene in domeniul transporturilor prezentata in Cartea Alba, la Pachetul 4 Feroviar, la transportul marfurilor si transportul combinat, la informatizare si digitalizare, precum si la necesitatea reducerii zgomotului produs de transportul feroviar. Ca mesaj principal, a solicitat „sa fim mai transparenti in schimbul de informatii“.
In cautarea optimului economic si social
Hiroyuki Watanabe, Senior Manager, East Japan Railway Company (JR EAST), a examinat privatizarea din 1987 si regionalizarea ulterioara care a permis cresterea calitatii serviciilor si eficientizarea activitatii. „In perioada 1977 - 1986, subventiile pentru Japanese National Railways au fost de 46 miliarde euro si compania a ajuns in stare de faliment. Dupa privatizare, noua structura de management independent a reusit ca in perioada reformei (1986 - 1987) sa aiba un beneficiu de 19 miliarde euro! Una dintre principalele masuri care au permis acest succes financiar a fost dezvoltarea transportului intermodal metropolitan bazata pe transportul feroviar si axata pe optimizare si pe calitatea serviciilor oferite de acesta.“
Elemente interesante ale experientelor nationale si internationale au fost aduse in atentie de directorul Cercetarii de la University of Illinois at Chicago (UIC), Dennis Schut, care s-a referit la rolul UIC in dezvoltarea transportului feroviar exemplificand prin sprijinul acordat pentru crearea recenta si dezvoltarea Aliantei Strategice a Europei de Sud Est pentru Inovare Feroviara (SEE-SARI), alianta sprijinita si de Rail Technical Strategy Europe (RTSE, de ERRAC si de Shift2Rail, dar si de cai ferate ca DB, ?BB si altele).
J?rgen Mayer-Gyomlay, Head International Affairs BLS AG (al doilea operator feroviar si detinator de infrastructura din Elvetia), a vorbit despre eforturile de eficientizare prin integrare tarifara, despre rolul Eurovignetei utilizate in transportul rutier (taxe suplimentare pentru emisii de noxe, zgomot, vehicule auto grele etc.) si despre cresterea calitatii serviciilor feroviare (trase regulate „in tacte“, la fiecare 15, 30 sau 60 minute, punctualitate, monitorizare permanenta a indicatorilor de performanta - KPI etc.), eforturi care au facut din sistemul feroviar un sistem atractiv de succes.
Potentialul creativ romanesc
In a doua zi a Conferintei, lucrarile s-au desfasurat in trei sectiuni simultane dedicate politicilor inovatoare, si anume: pentru cresterea eficientei infrastructurilor de transport public, pentru optimizarea transportului de marfa si pentru cresterea atractivitatii serviciilor de transport de calatori. Despre toate acestea poate cu alta ocazie.
Mentionam, totusi, faptul ca la sectiunea dedicata transportului de marfa si logisticii, in Forumul Future of Transport, s-a remarcat o interesanta expunere privind o realizare romaneasca, si anume aceea facuta de Aurel Popescu, director tehnic al Departamentului Logistica la ArcelorMittal Galati, impreuna cu Alexandru Strainu, EuroEst Romania, referitoare la noile concepte dezvoltate pentru vehicule feroviare si sistemele de comanda, exploatare si monitorizare a acestora. De fapt, este vorba de cateva tipuri de locomotive, realizate in premiera nationala si chiar pentru Europa de Sud-Est, precum: locomotive pentru manevra cu telecomanda (doua in 2005), urmate de alte opt (in 2008), doi roboti pentru manevra cu telecomanda (2014) si trei locomotive electrice cu acumulatori pentru manevra, de asemenea cu telecomanda (2015). Daca la acestea se mai adauga sistemele de monitorizare continua a locomotivelor si vagoanelor, inclusiv a unor date tehnice (consum combustibil, viteza, defectiuni etc.) rezulta efortul financiar facut, dar care s-a amortizat prin reducerea semnificativa a costurilor de exploatare si intretinere.
Directorul general al Integral Consulting R&D, ing. Dan Caraman, a tinut sa comenteze faptul ca initiativele echipei din Arcelor Mittal Galati (director Costel Chiper, ing. Aurel Popescu, ing. Dan Marcosanu, ing. Cristian Otelea s.a.) sunt cu totul remarcabile atat prin numarul mare de prototipuri realizate, calitatea si originalitatea acestora, cat si prin faptul ca toti dezvoltatorii solutiilor tehnice si realizatorii acestor produse sunt firme din Romania: EuroEst, Integral Consulting R&D, INDA Craiova, Resita Reductoare, Valiadis si Remarul Cluj (la primele doua produse), dar si altii. Iata ca se poate.
In concluzie, se cere relevat ca numeroasele personalitati europene si autohtone au aratat, in interventiilor lor, ca Spatiul European Unic al Transporturilor, transportul competitiv si eficient, nu sunt doar formulari cu caracter declarativ ale Cartii Albe a Transporturilor, ci reprezinta concepte care trebuie aplicate, care preocupa oficialitatile europene si nationale si care vor fi realizate prin vointa politica si prin management competent. In Romania exista aceste preocupari si eforturi doar din partea unor persoane sau entitati. Din pacate, autoritatile de resort pentru aceste domenii - prin aprobarea Master Planului General de Transport (care contine unele propuneri diferite de politica Uniunii Europene), prin lipsa investitiilor in domeniul feroviar, prin lipsa unei strategii concertate si corelate intre autoritatile centrale si locale si chiar prin dezinteresul fata de acest important forum de dezbateri - au demonstrat, inca odata, ca nu doresc sa ia in considerare dezideratele, preocuparile si strategiile Uniunii Europene, in acest domeniu strategic, vital pentru o tara ca Romania.
Se reconfirma astfel ca, in ultimii 25 de ani, la nivelul multor factori de decizie, in special din Ministerul Transporturilor, interesele personale si de grup au prevalat si prevaleaza inca in raport cu interesul general. Poate ca ar trebui schimbata titulatura acestei institutii in Ministerul Transporturilor Rutiere. Din pacate, nici in acest domeniu nu stam mult mai bine.