Un exemplu demn de urmat
Data: 1-15 noiembrire 2017 2017
Cum este cunoscut, Bucureștiul înregistrează cel mai aglomerat trafic rutier din Europa. Conform datelor furnizate de PMB în 2015, în Bucureşti intră și ies zilnic, în total, circa 600 000 de autoturisme. Acest navetism pe șosele, generat, în principal, de dezvoltarea în afara orașului a unor zone industriale, comerciale și rezidențiale, reprezintă şi consecinţa faptului că marea aglomerare urbană București este singura din Europa care nu dispune de o variantă feroviară atractivă. Cu alte cuvinte, pe cele șapte linii feroviare radiale (Foto), nu este organizată o circulație de trenuri suburbane/regionale, cu mers cadențat, care, coroborate cu sistemul Park & Ride, să se constituie într-o alternativă atractivă pentru navetismul individual cu autoturismele. De asemenea, nu pe toate aceste linii radiale sunt amenajate puncte de oprire în dreptul zonelor locuite sau al obiectivelor de interes major, precum cel al zonelor industriale sau comerciale.
Un exemplu în acest sens este localitatea Mogoșoaia, de pe linia București - Urziceni, destinație foarte căutată, mai ales la sfârșit de săptămână. Gara cu același nume, concepută ca stație de ramificație spre centura de est, pentru trenurile de marfă, este amplasată în câmp, la peste 2 km de localitate, și, în consecinţă, nu este utilizată de locuitorii urbei.
O întâmplare, în parte comică, dacă n-ar fi și de plâns, s-a petrecut cu un grup de turiști din Marea Britanie. Aceştia, din dorința de a vizita Palatul Mogoșoaia, obişnuiți cu bunele practici europene, au utilizat trenul, care, bineînțeles, i-a „debarcat" în stația Mogoșoaia, adică în câmp. Nedumeriți, au cerut informații despre modul în care pot ajunge la Palatul Mogoșoaia. Au fost sfătuiți să meargă pe jos, pe lângă calea ferată, deoarece pe drumul de legătură cu localitatea riscă să fie atacați de câini. Comentariile sunt de prisos.
Din dorința de a demonstra utilitatea unui punct de oprire în apropierea localității, cu ocazia Săptămânii Europene a Mobilității din anul 2013 (16 - 22 septembrie), la inițiativa Primăriei Mogoșoaia și cu sprijinul CN „CFR" SA, respectiv al Sucursalei București, s-a improvizat un punct de oprire. Acesta a fost amenajat imediat după podul de peste DN 1A. Acţiunea a avut succes, vizitatorii parcului au putut să utilizeze, câteva zile, trenul, renunțând la deplasarea cu autoturismele, cu toate avantajele ce decurg din aceasta, mai ales pentru șoferi.
Din păcate, după încheierea săptămânii dedicate mobilității, „Halta Mogoșoaia" s-a desființat, chiar dacă s-a dovedit deosebit de utilă. În parte, este de înţeles. O cale ferată nu poate funcționa cu improvizații. Ce nu este ușor de înțeles și, mai ales, de acceptat, vizează lipsa de interes din partea feroviarilor de a realiza o variantă permanentă, în folosul celor interesați de această relație de transport, în primul rând al navetiștilor. Dacă există cerere, respectiv călători interesați, vor circula și trenuri pentru care Compania va încasa taxa de utilizare a infrastructurii (TUI), cu alte cuvinte toți vor avea de câștigat.
În sfârșit, după patru ani, Primăria Mogoșoaia a preluat inițiativa: a intrat în contact cu Sucursala de Infrastructură București pentru a stabili procedurile de parcurs și, din fonduri proprii, a comandat un studiu, respectiv proiectul amenajării unui punct de oprire, cu caracter permanent, în dreptul localității. Acest proiect urmează să fie avizat în Consiliul Tehnico-Economic al Regionalei și apoi de cel al CN „CFR" SA. Să sperăm că lucrurile vor evolua fără opreliști astfel ca, în sezonul estival din 2018, „Halta Mogoșoaia" să poată fi utilizată.
Iată un exemplu demn de urmat și de alte administrații locale dornice să contribuie la creșterea calității vieții cetățenilor, prin diminuarea poluării, a accidentelor și, nu în ultimul rând, a duratei de parcurs, ca să ne limităm numai la acești parametri. Spre exemplu, este oportun ca studiul de fezabilitate pentru modernizarea liniei București Nord - Giurgiu, care include și centura feroviară de vest, aflat în curs de realizare, să ia în considerare și acest aspect, și anume de a stabili noi puncte de oprire în apropierea obiectivelor de interes deosebit.