VIZITA REGELUI MIHAI LA IAR BRASOV
Data: 15-30 noiembrie 2004
Luni, 18.10.2004, a avut loc vizita regelui Mihai I al Romaniei la IAR-SA Brasov.
Ms. Sa regele Mihai I al Romaniei, nascut la Bucuresti la 25.10.1921 este la varsta sa de 83 de ani o personalitate a Romaniei, o persoana activa care la venirea si la plecarea de la IAR-SA Brasov s-a urcat dezinvolt la volanul masinii sale care nu era escortata de alte masini.
Regele Mihai a inceput in 1921, la varsta de 20 de ani, antrenamente la sol la Ghimbav, pe un simulator de zbor, si a devenit pilot cu brevet international civil gradul II in anul 1942, dupa instruirea in zbor efectuata cu pilotul Traian Udriski la Varadia de Mures, pe avionul sau tip Klemm 35 inmatriculat YR-MIH. Avionul sau Klemm 35 a fost ulterior hangarat la uzinele IAR Brasov, care erau amplasate in Brasov, in zona unde se afla in prezent uzinele Tractorul si Rulmentul si unde functiona aeroportul uzinei si al Brasovului.
In 1943-1944 a obtinut brevetul de pilot militar si cursul de zbor fara vizibilitate la Popesti-Leordeni, cu instructor comandor Ion Popescu ”Oita”, pe avionul bimotor Fokewulf-58.
Dupa abdicarea fortata din 30 decembrie 1947 pleaca in exil in Elvetia si in 1956 obtine brevet de pilot profesionist pe multimotoare in SUA si este angajat pilot la sucursala din Geneva a societatii de aviatie LEAR din SUA, unde realizeaza aproape 1000 de ore de zbor.
La sosirea la IAR-SA Brasov, regele Mihai era insotit doar de domnul Radu Duda si alte cateva persoane si de profesorul Vlad Mardarescu de la Universitatea Transilvania, fiul unuia dintre inginerii de prestigiu de la IAR-ul antebelic, Radu Mardarescu.
Dupa urarea de bun venit, insotit de conducerea uzinei, regele Mihai a vizitat sectiile de fabricatie structuri si de montaj aeronave, in care s-a interesat de aspecte ale fabricatiei (foto alaturat) si a fost informat in cabina piloti a elicopterului IAR-330 Puma SOCAT de catre pilotul Miron Randetean despre performantele acestei variante moderne a elicopterului IAR-330 utilizat de aviatia militara din Romania.
In hala societatii EUROCOPTER ROMANIA - ECROM, domnul director Jean Louis Mascle a prezentat activitatea acestei societati mixte franco-romane cu capital 51% EUROCOPTER si 49% IAR- Brasov.
Pe parcursul scurtei sale vizite in sectii, regele Mihai a fost primit cu aplauze la intrarea in sectia de montaj, fiind privit cu multa simpatie de personalul uzinei.
La terminarea vizitei din sectiile structura si montaj ale SC IAR-SA Brasov si de la ECROM, in sala de protocol, gen. mr.(rez) ing. Ion Georgescu, directorul general al IAR-SA Brasov, a prezentat uzina astfel: ”IAR-SA Brasov de astazi continua traditia inceputa din anul 1925 de la infiintarea uzinei IAR-Brasov, despre ale carei realizari din acea vreme dumneavoastra stiti mai multe decat noi. In 1945 uzina IAR a trecut de la productia de avioane la fabricarea de tractoare si a realizat primul tractor romanesc, IAR-22, la care domnul inginer Radu Mardarescu, tatal domnului profesor Vlad Mardarescu prezent aici, a fost unul dintre proiectanti. Realizarea de aeronave a fost continuata in Romania in principal de colectivele de specialisti conduse de inginerul Iosif {ilimon la Brasov, care a realizat gama de planoare IS, si inginerul Radu Manicatide la Brasov si la Bucuresti, care a realizat avioanele MR-2, IAR-813, IAR-817 si IAR-818.
Dupa evenimentele din Cehoslovacia din 1968, in Romania s-a luat decizia sa renasca industria de aparare, inclusiv industria aeronautica.Cu multe dificultati, deoarece Nicolae Ceausescu nu dorea uzina de aviatie la Brasov, dupa multe insistente ale lui Iosif {iliimon si cu sprijin din partea lui Corneliu Manescu, s-a infiintat la Ghimbav |ntreprinderea de Constructii Aeronautice ICA- Brasov, unde s-a continuat fabricarea de planoare si avioane si dupa 1970 s-a trecut la fabricarea a doua tipuri de elicoptere in licenta SNIAS Aerospatiale-Franta, care a devenit in prezent Eurocopter-Franta in cadrul grupului european EADS (Europeand Aeronautics and Defence System).
Elicopterul Alouette III se afla in perioada de sfarsit al seriei si au fost realizate in Romania 201 elicoptere IAR-316 B Alouette III, din care 76 au fost exportate iar restul au intrat in dotarea aviatiei militare si aviatiei civile din Romania si pe acestea s-au format generatiile de piloti de elicoptere din Romania.
Elicopterul Puma se afla la inceput de serie si din 1974 pana in prezent au fost realizate la Brasov 160 de elicoptere, unele pentru export si peste 100 de elicoptere IAR-330 Puma pentru aviatia militara din Romania.
Au fost realizate si 50 de structuri pentru elicopterele IAR-330 care s-au exportat in Africa de Sud.
Peste jumatate din cele 800 de planoare si motoplanoare de tip IS realizate au fost exportate in tari ale lumii din toate continentele, inclusiv in tari cu traditii in aeronautica (SUA, Anglia, Germania, Franta). Au fost realizate 80 de avioane de 4 locuri tip IAR-823 care au intrat in dotarea aviatiei civile sportive (Aeroclubul Romaniei) si la unitatile de aviatie militara din Romania (scoala de la Buzau) si din Angola, unde Romania a realizat o scoala de zbor (cu avioane IAR-823 si cu elicoptere IAR-316B Alouette III).
Au fost asigurate piese de schimb si lucrari de intretinere si reparatii, existand permanent relatii foarte bune cu toti beneficiarii aeronavelor fabricate la Brasov.
In domeniul neaviatic au fost realizate, cu certificarea din Canada, usi si panouri rezistente la foc pentru Centrala Nucleara de la Cernavoda si antene parabolice pentru realizarea transmisiilor TV prin satelit.
Dupa 1982, guvernul Romaniei a semnat un acord de cooperare cu URSS pentru fabricarea in Romania a 1.200 de elicoptere multifunctionale Ka-126, la Brasov fiind prevazuta fabricarea structurii si montajul si pentru a se ajunge la cadenta de 120 de elicoptere Ka-126 pe an a fost extinsa uzina cu cca 50%.
Dupa 1990, programul Ka-126 a fost sistat si IAR-SA Brasov a ramas cu spatii de productie de 89.000 m2, in timp ce productia s-a redus iar personalul a ajuns de la cca 4.500 in 1989 la cca 1.100 in prezent.
Capacitatile tehnologice actuale asigura gama de procese tehnologice specifice aeronauticii, dar restrangerea productiei nu permite incarcarea unora din capacitatile tehnologice si mentinerea nivelului de eficienta al unora dintre capacitati la nivelul actual din economia de piata. Statul nu a intervenit nici prin subventii si nici prin promovarea unor contracte de export, deci a trebuit sa ne descurcam in conditiile de concurenta din aviatia mondiala. Dupa 1990, la IAR-Brasov s-au realizat planoare de acrobatie IAR-35 (factor de sarcina +7/-3,5) si avioane biloc IAR-46, din care 8 se afla in dotarea Aeroclubului Romaniei si care au stat la baza semnarii agrementului de recunoastere reciproca dintre autoritatile aeronautice din SUA si Romania.
LA IAR-Brasov functioneaza o scoala pentru instruirea mecanicilor si pilotilor pentru planoare, motoplanoare, avioane si elicoptere, singura de acest fel din industrie, autorizata de Autoritatea Aeronautica Civila din Romania-AACR. Certificate emise de autoritatile din Romania si din alte tari ale lumii atesta ca suntem in masura sa realizam produse si lucrari de aeronautica la standardele mondiale actuale.
Personalul cu experienta si profesionalism, sistemul de asigurare a calitatii implementat, faptul ca din 1968 pana in prezent nu au existat la aeronavele realizate de noi incidente sau accidente tehnice de zbor care sa ne fie reprosate, au permis sa continuam traditiile aeronautice in Romania si au determinat alegerea de catre armata din Emiratele Arabe Unite a elicopterelor Puma pentru modernizare de catre IAR-SA Brasov, in colaborare cu EUROCOPTER FRAN}A, ECROM si alte firme renumite de echipamente din lume.
Din programul de modernizare a elicopterelor IAR 330 in varianta SOCAT, pentru aviatia militara din Romania au fost livrate 21 din cele 25 de elicoptere prevazute.
Variantele de echipare ale elicopterelor Puma realizate de noi au corespuns cerintelor clientilor si am exportat elicoptere in Coasta de Fildes, Ecuador, Emiratele Arabe Unite, Franta, Pakistan, Sudan.
Din realizarile si performantele remarcabile realizate cu aeronavele realizate de noi citez urmatoarele trei:
1.Transportarea in zbor a 24 de elicoptere in Sudan (6 transporturi de 4 elicoptere) pe ruta Brasov-Constanta-Istambul-Larnaka-Alexandria (in zbor peste Marea Mediterana)-Luxor-Assuan-Khartum;
2. Zborul cu grup de trei motoplanoare IS-28M2 de la Brasov la Tocumwal in Australia (22.000km);
3. Scoala de pilotaj din Angola cu avioane IAR-823 si elicoptere IAR-316B Alouette III de la Brasov.
Speram ca si dotarea cu elicoptere a fregatelor cumparate de Romania din Anglia sa se realizeze cu elicoptere IAR-330 Puma in varianta navala, realizate la Brasov.
In prezent la Brasov se deruleaza programul de modernizare a elicopterelor Puma in colaborare cu EADS prin ECROM si EUROCOPTER prin remotorizarea cu motoare mai puternice Makila 1A1, avionica digitala si pilot automat in patru axe, prototipul urmand a se finaliza la mijlocul lunii noiembrie 2004.
Va invitam sa participati la acest eveniment de mare importanta pentru viitorul SC IAR-SA Brasov.
In prezent pe platforma industriei aeronautice din Brasov functioneaza patru societati, dintre care trei societati cu 1070 de persoane in domeniul aeronautic (IAR cu 920 de persoane, societatea mixta romano-franceza ECROM cu 50 de persoane si Constructii Aeronautice cu 100 de persoane), iar a patra societate, Top Therm, specializata in geamuri, usi si profile extrudate din PVC in domeniul neaviatic (86 de persoane).
Se stie ca in economia de piata concurentiala este mai greu sa vinzi decat sa fabrici produse si prin alianta cu cel mai puternic grup aeronautic din Europa, EADS, speram sa ne putem mentine pe piata aeronauticii mondiale. Personalul din aeronautica din Brasov are o medie de varsta peste 45 de ani, dar din nefericire, din motive greu de inteles, SC IAR-SA Brasov, desi in ultimii ani nu mai este ca in anii anteriori in situatie financiara critica, este mentinuta in lista societatilor monitorizate, astfel ca si cresterile salariale si angajarile de personal sunt restrictionate. Speram ca in urmatorii ani, privatizarea acestei platforme industriale sa permita si prin dezvoltari tehnologice si politici moderne economico-financiare si de resurse umane sa fie posibila continuarea si in viitor a traditiilor industriei aeronautice incepute acum 100 de ani in Romania.”
La terminarea vizitei sale la IAR-SA Brasov, regele Mihai a primit de la directorul general al SC IAR-SA Brasov, gen. mr.(rez) ing. Ion Georgescu o macheta a motoplanorului IS-28M2, a multumit si dupa ce a dat mana cu cei prezenti la ultima parte a vizitei, s-a urcat la volanul masinii cu care a venit si a plecat de la IAR-Brasov fara girofaruri insotitoare, lasand in urma, in amintirile majoritatii IAR-istilor, o puternica impresie de prestanta, omenie, intelegere, simplitate si simpatie.