INTEROPERABILITATEA SISTEMELOR FEROVIARE EUROPENE Bucuresti, 27-28 octombrie 2005
Data: 16-30 noiembrie 2005
In perioada 27-28 octombrie a.c. au avut loc la Bucuresti, in incinta statiei CFR Bucuresti Nord, Simpozionul si Expozitia cu participare internationala Interoperabilitatea sistemelor feroviare europene.
Deschiderea lucrarilor a fost onorata de cuvantul reprezentantilor unor institutii importante interesate de obiectul acestor evenimente:
• Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului – dl secretar de stat Constantin Dascalu;
• Delegatia Comisiei Europene in Romania – dl Alexis Gressier;
• Comisia pentru Tehnologia Informatiei si Comunicatii a Camerei Deputatilor – dl Varujan Pambuccian;
• Delegatia Bancii Mondiale in Romania – dna Doina Visa.
In mesajul de salut transmis, dl Gheorghe Dobre, ministrul transporturilor, constructiilor si turismului, apreciaza generozitatea temei simpozionului si expozitiei si oportunitatea realizarii de schimburi fructuoase de experienta si de idei intre participanti – societati de transport feroviar, industria feroviara si institutii din domeniul feroviar.
In cele doua zile au fost prezentate in cadrul simpozionului 21 de referate de catre: Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Compania Nationala de Cai Ferate, Uniunea Internationala a Cailor Ferate, Universitatea Politehnica Bucuresti, Institutul de Studii si Proiectari Cai Ferate, Autoritatea Feroviara Romana, Asociatia Inginerilor Feroviari din Romania, Alsthom Transport, Bombardier, Balfour Beatty Rail, Institutul de Cercetari si Proiectari Electrotehnice – SAERP, Vossloh Fastening Syistems, Silogic, Asociatia de Standardizare din Romania, Siemens Romania, Alcatel.
In referatele prezentate a fost abordata o gama larga de subiecte, de la armonizarea legislatiei nationale cu cea europeana in domeniul feroviar, pana la tratarea punctuala a unor aspecte tehnice legate de materialul rulant, instalatii diverse, echipamente de control si diagnoza etc.; prezentam cateva titluri:
• Interoperabilitatea sistemului feroviar din Romania – parte componenta a sistemului feroviar european;
• Strategia asigurarii interoperabilitatii infrastructurii CNCF CFR S.A. cu sistemul de transport feroviar european;
• Interoperabilitatea – factor cheie in promovarea conceptului „acces liber“ pe retelele feroviare ale Uniunii Europene.
Standurile expozitiei, organizata pe peronul statiei CFR Bucuresti Nord, au permis celor 22 de firme participante sa-si expuna oferta in domeniul feroviar - tehnologii de constructii si reparatii pentru materialul rulant, instalatii de telecomunicatii si semnalizare, realizarea si intretinerea caii, reteaua de electrificare a caii ferate, sisteme informatice utilizate in domenii multiple, precum si serviciile pe care le ofera operatorii de transport calatori si marfa.
Pe linia 13 din statia CFR Bucuresti Nord au fost expuse de catre firmele ASTRA Vagoane, REMAR Pascani si Atelierele CFR Grivita, ultimele realizari in domeniul materialului rulant – vagoane de calatori, vagoane de marfa si locomotive.
La simpozion au audiat referatele prezentate peste 300 de ingineri de specialitate din toata tara. Expozitia a fost vizitata de sute de specialisti feroviari care au dorit sa cunoasca ultimele noutati in domeniu.
In mesajul sau, dl Traian Preoteasa, directorul general al Companiei Nationale de Cai Ferate, arata: „Un obiectiv prioritar al Romaniei, in privinta infrastructurii feroviare, este cel de aliniere la proiectele de dezvoltare a transporturilor europene. Strategia de integrare in reteaua europeana impune importante programe de dezvoltare a infrastructurii feroviare, care vizeaza cresterea gradului de siguranta a circulatiei feroviare, aducerea parametrilor infrastructurii feroviare pe liniile principale si magistrale ale retelei CFR la nivelul liniilor ferate europene, reabilitarea liniilor retelei CFR pe coridoarele IV si IX in vederea circulatiei cu viteze sporite -160 km/ora.“
Asigurarea conditiilor de interoperabilitate a infrastructurii feroviare publice din Romania si atragerea mai multor operatori pe piata transporturilor feroviare de calatori si marfa vor permite transportului pe calea ferata sa ofere conditii favorabile in competitia cu celelalte mijloace de transport.
Evenimentul este apreciat ca un succes deoarece a strans la aceeasi „masa“ pe toti cei care participa la desfasurarea transportului feroviar si a permis evaluarea nivelului la care ne situam si a cailor de urmat pentru perioada urmatoare.
Dorim ca asemenea evenimente sa devina traditie.