PETROLUL SI GAZELE ROMANESTI – UN PEISAJ IN SCHIMBARE ACTUALITATE SI VIITOR
Data: 16-30 noiembrie 2007
Comitetul National Roman al Consiliului Mondial al Energiei (CNR – CME), Agentia Nationala pentru Resurse Minerale, cu sprijinul Ministerului Economiei si Finantelor si al Camerei de Comert si Industrie a Municipiului Bucuresti au organizat in ziua de 26 octombrie a.c. o conferinta in care au fost dezbatute problemele de actualitate si de viitor ale petrolului si gazelor, cu privire speciala asupra celor din subsolul teritoriului romanesc.
In deschiderea lucrarilor conferintei, dl Iulian Iancu, presedintele CNR – CME si al Comisiei pentru Industrie si Servicii din Parlamentul Romaniei, a facut o prezentare a evolutiei consumurilor si pretului hidrocarburilor intr-o viziune globala, cu referire speciala la situatia din tara noastra, din care redam cele mai importante informatii.
Plecand de la faptul ca presa din ziua evenimentului anunta o noua marire a pretului petrolului, a facut o trecere in revista a unor date statistice privind evolutia consumului si pretul petrolului. Omenirea s-a confruntat cu prima criza a petrolului in anul 1973. Romania a inregistrat cea mai mare productie in anul 1977, de 15 milioane tone, de la care a scazut, in prezent productia fiind de 4,7 milioane tone. Se estimeaza ca in acest an 2007 pretul petrolului se va incheia cu 95 de dolari pe baril. Specialistii in economia politica a petrolului estimeaza pentru anul 2008 ca pretul va ajunge la 150 USD/baril. Totusi, CME, intr-o previziune recenta preconizeaza ca in anul 2020 productia de hidrocarburi va inregistra o cantitate similara cu cea din 1980, la o populatie a planetei dubla fata de anul de referinta.
Omenirea se afla intr-o dilema pentru a gasi un echilibru intre cresterea economica, mentinerea si cresterea nivelului de trai, mentinand productia de resurse energetice fara afectarea mediului. Cum se va reusi crearea acestui echilibru? Trebuie mentionat ca pana in prezent nu exista nici la nivel mondial si nici la nivel european o strategie coerenta si unitara pentru inlocuirea hidrocarburilor cu alte surse de energie. Marile puteri industriale au preferat de-a lungul timpului confruntarea directa prin razboaie pentru cucerirea zonelor petroliere, in locul efectuarii de cercetari pentru inlocuirea petrolului cu alte surse neconventionale. Sunt tari ca Suedia, Norvegia si Franta care si-au propus sa devina independente fata de petrol pana in 2020. Franta isi propune ca pana in 2010 sa cultive 3 milioane de hectare cu produse agricole pentru a le utiliza in productia biocombustibililor. Se pare ca dupa informatiile din ultimele zile aceasta alternativa devine nerealizabila din cauza scumpirii alimentelor.
Banca Mondiala propune tarilor producatoare de materii prime minerale si combustibili sa isi mentina statutul actual, oferind aceste produse in contrapartida cu produse alimentare. Stocurile mondiale de rezerve pentru produse alimentare erau calculate pentru 110 zile, in prezent s-au redus la 57 de zile.
In transporturi 98% din combustibilii utilizati sunt derivati din petrol. In ultimii 15 ani in Romania s-a inregistrat o scadere a transportului feroviar cu 60% in favoarea celui rutier.
Odata cu cresterea nivelului de trai, a crescut industria turismului, care consuma 20% din substantele energetice.
In ultimii 17 ani emisiile de bioxid de carbon in atmosfera au crescut cu 30%.
In Romania se observa direct blocaje si congestii in trafic pe toate soselele, care determina marirea consumurilor si a pretului de cost pe kilometru. Blocajele rutiere determina investitorii sa aiba retineri pentru afaceri in Romania.
Un exemplu de crestere a consumurilor de petrol il constituie transportul naval. In 2006 pentru transportul maritim s-au consumat 150 milioane tone pacura, in conditiile in care flota mondiala este de 10.900 de nave si urmeaza ca pana in 2012 sa fie suplimentata cu inca 8.000 de nave, fapt care va contribui la cresterea pretului pacurii.
Pe plan mondial rafinariile urmeaza sa faca investitii masive pentru procesare. O serie de fapte legate de transportare si rafinare vor concura la cresterea pretului petrolului rafinat, care se vor reflecta in cresterea directa a pretului produselor alimentare.
In cazul Romaniei s-a ajuns la importarea intregii game de alimente: legume, fructe din Grecia si Turcia, vin din Chile, carne din Germania, lapte din Austria, grau din Ungaria. Cauza: calamitatile naturale, seceta si inundatiile au afectat productia agricola si ca o consecinta nefasta s-a diminuat productia de alimente. Astfel si efectul direct al schimbarilor climatice a ajuns sa conduca la ridicarea pretului petrolului.
Nimeni nu poate contesta rolul dezvoltarii mondiale in secolul al XX-lea datorata hidrocarburilor, dar la pretul de 100 USD/baril acesta a incetat. Populatia globului terestru va creste in urmatorii ani la 11 miliarde de oameni, fapt care va acutiza criza alimentara.
Aceste conferinte organizate de CNR – CME au ca scop constientizarea politicienilor pentru documentare in vederea unor masuri legislative benefice pentru populatie.
O comunicare cu solutii practice, care a fost apreciata in mod deosebit de participanti, a fost Reglementari tehnice privind inmagazinarea subterana a gazelor, autor dr. ing. Gh. Buliga, presedintele Societatii Inginerilor din Petrol si Gaze; de asemenea, comunicarea Perspectivele dezvoltarii energeticii gazelor petroliere lichefiate in Romania, autor dr. ing. Ion Irimia Zecheru, s-a bucurat de apreciere unanima.
Alte comunicari au dezbatut probleme de o deosebita importanta pentru industria de petrol si gaze, cum ar fi: oportunitatile de investitii in sectorul de petrol si gaze ca urmare a aderarii Romaniei la UE; realizarea obiectivelor strategice in domeniul extractiv pe termen scurt si mediu in conditii de siguranta si calitate, cu limitarea impactului asupra mediului si alte subiecte legate de activitatea in domeniul petrolului si gazelor.
Conferinta a fost dedicata implinirii a 150 de ani de industrie petroliera in Romania.