Cardul ingineresc european
Data: 15-30 noiembrie 2010
In dorinta de a obtine de la instantele Uniunii Europene recunoasterea rolului primordial al inginerilor in dezvoltarea materiala a societatii, comunitatile ingineresti, unite in Federatia Europeana a Asociatiilor Nationale de Ingineri (FEANI), fac de mai mult timp eforturi notabile. Printre altele, se urmareste ca profesiei de inginer sa i se acorde aceeasi insemnatate ca celor de arhitect sau medic si se cauta cai de extindere a mobilitatii inginerilor pe continentul european, prin recunoasterea calificarii si competentei profesionale ale acestora. Una din formele de actiune a FEANI este introducerea cardului ingineresc european („engineerING card“).
Potrivit gindirii initiale, cardul este conceput ca un „pasaport“ al calificarii profesionale, care sa usureze mobilitatea prin reducerea obstacolelor principale legate de recunoasterea calificarii profesionale a inginerilor profesionisti si sa fie conforma cu presupunerea ca „recunoasterea calificarii implica incredere, iar increderea implica transparenta“. Cardul va prezenta calificarea profesionala a posesorului in o maniera transparenta si standardizata de catre UE, pentru a usura mobilitatea geografica, ocupationala sau virtuala a titularului, fara a inlocui sau ignora legislatia nationala valabila in unele state membre ale UE, in care profesiunea de inginer este reglementata. Eurocardul va fi, in sine, un document care va certifica nivelul calificarilor obtinute de inginerul profesionist, document materializat fizic prin intermediul unui circuit integrat securizat continut de card, in care este inregistrata identitatea profesionala a posesorului. În imagine, este prezentat cardul ingineresc introdus de colegii germani.
Partea din spate a cardului contine informatii privitoare la studiile parcurse si titlurile obtinute, la experienta profesionala si la formele de educatie continua practicate de titular. Informatii asemanatoare urmeaza a fi continute in pagina registrului care corespunde posesorului cardului. Partea superioara a cardului va contine sigla FEANI.
Potrivit conceptiei actuale, acceptata de catre Adunarea Generala a FEANI in luna septembrie 2010, obiectivele principale urmarite prin cardul ingineresc sunt promovarea mobilitatii inginerilor la scara intregii Uniuni Europene (in acord cu Directiva 2005/36/EG a Parlamentului European si a Consiliului European asupra recunoasterii calificarilor profesionale), definirea profilului profesiunii de inginer si dezvoltarea viitoare a acesteia (prin orientari catre standarde valabile in intreaga Europa, precum si intarirea comunitatii ingineresti (prin transparenta statutului inginerului in societate si a titlurilor individuale in specialitate, primite de un inginer).
Pentru a obtine cardul ingineresc, candidatii urmeaza sa probeze ca au obtinut un titlu de calificare in inginerie din partea unei universitati, in una din variantele urmatoare: a) prin absolvirea unui ciclu scurt de pregatire inginereasca sau a unui ciclu lung de pregatire; b) prin absolvirea unui program de pregatire de nivel echivalent cu cel de ciclu scurt, dar acreditat de catre EUR-ACE, sau prin absolvirea unui program de nivel „master“; c) in fine, prin parcurgerea altor programe de calificare superioare, echivalente si recunoscute. Documentele privind calificarea, care se vor gasi pe cardul ingineresc, corespund cadrului european actual si apartin urmatoarelor categorii: inginer de ciclu scurt (asa numitul nivel „bachelor“); inginer de ciclu lung (nivel „master“); inginer cu titlul de doctor.
Conform propunerii actuale, pentru obtinerea cardului ingineresc nu este necesara o experienta profesionala. Aceasta experienta este insa specificata printre informatiile continute in card, atunci cind ea a fost acumulata in decursul a cel putin trei ani, in cadrul unei organizatii economico-industriale, in serviciul civil sau ca liber-profesionist. De asemenea, obtinerea cardului nu este conditionata de prezentarea unui certificat care sa ateste parcurgerea unui program de „educatie continua“. Cardul poate, insa, inregistra participarea la un seminar cu certificat de frecventa sau cu examen final, precum si programele de „educatie continua“ incheiate cu examen si diploma. Pentru obtinerea cardului ingineresc, va fi necesara prezentarea diplomelor si certificatelor de studii, care urmeaza a fi verificate si acceptate de catre comitetul national al registrului, inclusiv din punct de vedere al criteriilor FEANI, informatiile fiind in continuare introduse in baza de date nationala a registrului cardului ingineresc. Titularul cardului va avea acces online permanent la datele sale din registru. În Germania, se prevede ca termenul de valabilitate a cardului sa fie 10 ani, iar taxa pentru obtinerea lui este de circa 100 de euro.
Prevederile adoptate de Adunarea Generala a FEANI stabilesc, printre altele, ca in fiecare tara membra a federatiei urmeaza a lua fiinta un comitet al registrului inginerilor carora li se elibereaza cardul, comitet format din experti nationali din stiinta, din industrie si din organizatiile ingineresti. Comitetul registrului defineste standardele pentru obtinerea cardului ingineresc, decide eliberarea acestuia in situatiile in care au aparut dubii si infiinteaza o comisie de examinare a plingerilor solicitantilor respinsi.
Cardul ingineresc este gindit ca un sistem descentralizat, monitorizat de catre FEANI. Introducerea cardului este foarte avansata in Germania, urmind Olanda si alte tari. Recunoasterea generala la nivel european va fi realizata prin introducerea, in tarile membre ale Uniunii Europene, a aceluiasi sistem constituit din criterii uniforme de acordare a cardului, din acelasi aspect uniform al acestuia, din pagina cu date din registrul destinat cardurilor, precum si din comitetul national al registrului cardului ingineresc. Monitorizarea sistemelor nationale va fi realizata de catre FEANI.
Potrivit hotaririi Adunarii Generale a FEANI din septembrie 2010, atit decizia de introducere, cit si responsabilitatea implementarii sistemului cardului ingineresc in fiecare tara apartin nivelului national.