Mari proiecte din domeniile energeticii si infrastructurii, obiective ale colaborarii romano-sarbe
Data: 16 - 30 noiembrie 2011
Cu prilejul recentei intalniri intre premierii Romaniei si Serbiei, s-a manifestat interesul pentru realizarea in comun a unor mari obiective de investitii menite sa contribuie la intarirea economiei celor doua tari. Primul dintre acestea, respectiv construirea hidrocentralei Portile de Fier 3, are „temelii“ trainice in experienta remarcabila acumulata la realizarea Complexului Hidroenergetic si de Navigatie Portile de Fier 1 si 2, despre care Univers ingineresc a relatat pe larg in convorbirea cu ing. Nicolae Manescu, fostul director general al Intreprinderii beneficiare si, apoi, al Grupului de santiere Portile de Fier.
Premierul Emil Boc a precizat ca, in cursul discutiilor cu omologul sau sarb, Mirko Cvetkovi?, s-a propus „analiza implementarii proiectului care tine de Portile de Fier 3. Este un proiect extrem de important, benefic ambelor tari, dar si intregii regiuni. Am mandatat ministrii nostri de resort sa analizeze sursele de finantare si implicatiile acestui proiect extrem de important pentru securitatea energetica a tarilor noastre si pentru stabilitatea energetica din regiune“. Tot in context energetic, premierul roman a avansat partii sarbe oferta de implicare in Proiectul AGRI, „un proiect in care Romania isi pune mari sperante, pentru ca va contribui decisiv la diversificarea rutelor de transport si a surselor de gaze, care va tine de securitatea energetica a tarilor noastre“. „Am primit un raspuns pozitiv din partea prim-ministrului sarb“, a precizat seful Guvernului de la Bucuresti. Reamintim ca proiectul AGRI vizeaza transportul gazelor naturale lichefiate, pe vapoare, din Marea Caspica, prin Georgia, pana in portul Constanta.
Totodata, cei doi premieri au vorbit despre proiectul Conductei Petroliere Pan Europene (PEOP) Constanta - Trieste, a carui realizare este urmarita alaturi de Italia si Croatia, potrivit scopurilor tuturor acestor state legate de diversificarea surselor de acoperire a necesarului lor energetic. Cum este cunoscut, acest proiect se afla deocamdata in blocaj, ceea ce impune demersuri mai sustinute, inclusiv din partea Romaniei si Serbiei, pentru punerea la punct a problemelor in suspensie.
In materie de infrastructura, cei doi sefi de guvern au discutat despre realizarea autostrazii Belgrad - Timisoara, ca posibila ruta de dezvoltare intre tarile noastre. De asemenea, s-a discutat despre intensificarea colaborarii romano-sarbe in Portul Constanta, „oferind Serbiei posibilitatea de a avea un punct de legatura pentru continuarea si sustinerea investitiilor“, si aceasta propunere fiind primita cu interes de partea sarba.