Monitorul educatiei si formarii din UE, editia 2015
Data: 16 - 30 noiembrie 2015
Editia din 2015 a Monitorului educatiei si formarii din UE releva ca s-au inregistrat progrese in educatie in intreaga Europa, dar ca sunt necesare investitii pentru a face educatia mai incluziva si pentru stimularea mobilitatii sociale. Documentul arata ca mai multe state membre si-au atins obiectivele in ceea ce priveste cresterea numarului de studenti absolventi de niveluri superioare de educatie si in ceea ce priveste reducerea la minimum a celor care parasesc timpuriu sistemul de invatamant. Aceasta inseamna ca Europa este pe calea cea buna pentru atingerea tintelor stabilite in Strategia pentru crestere si locuri de munca pana in 2020. Cu toate acestea, documentul releva ca progresul inregistrat in acest domeniu este inegal, existand discrepante intre statele membre si in interiorul acestora. Datele colectate pentru organismul de monitorizare arata ca persoanele in varsta de 15 ani cu statut socio-economic scazut sunt de cinci ori mai susceptibile de a nu obtine competente de baza, cum ar fi alfabetizarea si competentele numerice, decat alti tineri provenind din medii mai prospere. Aceasta situatie este in raport cu reducerea continua a cheltuielilor din bugetele de educatie, care au scazut cu aproximativ 3,2% pe intreg teritoriul Europei din 2010. Studiul concluzioneaza ca este nevoie de un nou impuls dat investitiilor in educatie, pentru a se crea mai multe sisteme educationale favorabile incluziunii in Europa si pentru a evita cresterea saraciei „educationale“, care ramane una dintre cauzele principale ale somajului si excluziunii sociale. Studiul recomanda statelor membre sa isi concentreze eforturile catre imbunatatirea accesibilitatii, a calitatii si a relevantei sistemelor lor de educatie si formare.
Monitorul educatiei si formarii 2015 este cea de a patra editie a acestui raport anual, care reflecta evolutia sistemelor europene de educatie si formare, prin reunirea unei game largi de date. El masoara progresele realizate de Europa in indeplinirea obiectivului principal al Strategiei Europa 2020 in domeniul educatiei, care face parte din cadrul mai amplu al strategiei pentru crestere si locuri de munca in UE. Raportul este, de asemenea, punctul de plecare pentru evaluarea performantelor statelor membre ale UE care sta la baza rapoartelor anuale pentru fiecare tara in cadrul semestrului european. Studiul contribuie, de asemenea, la consolidarea unei baze de elemente concrete pentru politicile in materie de educatie si de formare in sens mai larg si a devenit un instrument de referinta pentru factorii de decizie politica din Europa. El cuprinde o comparatie intre tari, precum si 28 de rapoarte de tara aprofundate.