A fost inaugurat firul principal al Interconectorului Romania - Bulgaria
Data: 16 – 30 noiembrie 2016 2016
La 11 noiembrie a fost pus în funcţiune firul principal al Interconectorului Giurgiu - Ruse. Evenimentul a avut loc pe malul bulgăresc al Dunării în prezența ministrului român al Energiei, Victor Grigorescu, precum şi a unor oficialităţi bulgare. „Proiectul Interconectorului Giurgiu - Ruse este de maximă importanță pentru securitatea energetică a ambelor țări, atât România, cât și Bulgaria. (...) Interconectarea rețelelor de transport al gazelor naturale din regiune este rezultatul unei excelente colaborări între cele două state. Suntem un exemplu bun pentru întreaga regiune", a declarat Victor Grigorescu.
Tragerea pe sub Dunăre a conductei de rezervă DN 500 în lungime de 2,1 km a fost finalizată la 4 noiembrie. Datorită utilizării tehnologiei avansate, alegerii unor soluţii tehnice de succes, precum și a implicării personalului specializat, lucrările de execuție, probele de presiune, cuplarea conductei, inclusiv punerea în funcţiune a acesteia sunt programate să se finalizeze până la sfârșitul lunii noiembrie a.c., cu aproximativ o lună mai devreme decât era planificat iniţial.
Interconectorul România - Bulgaria a fost estimat a se realiza la un cost total de 23 milioane euro, din care 10,9 milioane euro alocate lucrărilor de pe teritoriul României și 12,8 milioane euro lucrărilor de pe teritoriul Bulgariei. Valoarea orientativă a asistenței financiare nerambursabile pentru implementarea întregului proiect este de 8,9 milioane euro.
„Subtraversarea efectivă a Dunării la Comasca a început încă din 25 septembrie a.c., când a avut loc tragerea conductei principale prin forajul executat pe sub Dunăre. Lucrările de subtraversare înseamnă în fapt conectarea sistemului de transport gaze naturale dintre România și Bulgaria. În același timp, Stația de Măsurare a Gazelor Giurgiu permite circulația gazelor în ambele sensuri, curgere bidirecțională care a fost dimensionată la un debit maxim de 1,5 miliarde mc/an în ambele sensuri. Din Stația de Măsurare a Gazelor Giurgiu, gazele sunt transportate prin conducte DN 500 mm, în lungime de 5,1 km până la grupul de robinete Comasca (România). Lungimea efectivă a subtraversării este de 2,1 km de la grupul de robinete Comasca până la grupul similar de la Marten (Bulgaria)", se precizează într-un comunicat al Transgaz.
Interconectorul România - Bulgaria este cea mai mare lucrare de acest gen din România și Europa până la acest moment, o lucrare de pionierat.
„Proiectul de interconectare România - Bulgaria este singurul proiect prin care se poate asigura transportul gazelor naturale din traseul sudic al gazelor Azerbaidjan - Turcia - Grecia spre Austria, prin segmentul de pe teritoriul României. Conducta de gaz din Bulgaria în Austria, via România şi Ungaria (BRUA - PCI 7.15, proiect de interes comun conform primei liste PCI) are o importanţă deosebită la nivel regional astfel încât, după punerea în funcţiune, conducta va asigura integrarea surselor de gaze naturale din Coridorul Sudic cu pieţele din Europa Centrală şi de Vest", se mai precizează în comunicat.
Proiectul BRUA (împărţit în două faze, conform recomandării Comisiei Europene pentru conectarea rețelelor de gaze în Europa Centrală și de Sud-Est - CESEC), face parte din Planul de dezvoltare al SNTGN Transgaz în perioada 2014 - 2023 şi se regăseşte pe lista actualizată a proiectelor de interes comun adoptată de Comisia Europeană. Conducta Țărmul Marii Negre - stația de comprimare gaze Podișoru este, de asemenea, proiect de interes comun al Uniunii Europene și face legătura cu BRUA prin preluarea potenţialelor rezerve de gaze naturale din Marea Neagră.
Reamintim că proiectul BRUA este dezvoltat în contextul necesităţii diversificării surselor de alimentare cu gaze naturale ale ţărilor europene, creşterii securităţii alimentării cu gaze naturale a României prin acces la noi surse, transportul înspre pieţele central-europene al rezervelor de gaze naturale din regiunea Caspică, asigurării pe direcţia Bulgaria a unei capacităţi de transport în ambele sensuri de curgere de 1,5 miliarde mc/an şi dezvoltării unei capacităţi de transport pe direcţia Ungaria de 1,75 miliarde mc/an în faza I şi 4,4 miliarde mc/an în faza II.
Conducta va avea o lungime totală de 528 km, diametrul de 32" (Dn 800) şi presiunea de proiectare de 63 bar.