Pasi in realizarea magistralei de metrou din Cluj
Data: 16-30 noiembrie 2020
Ministrul Transporturilor, Infra-structurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode, a prezentat Guvernului proiectul de act normativ pentru aprobarea Notei de fundamentare privind „necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții «Tren metropolitan Gilău - Florești - Cluj-Napoca - Baciu - Apahida - Jucu - Bonțida - Etapa I a Sistemului de transport metropolitan rapid Cluj Magistrala I de metrou şi tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea - Componenta 1, Magistrala I de Metrou»". Potrivit ministrului, valoarea estimată a proiectului este de aproximativ 1 miliard de euro, iar finanțarea va fi asigurată conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii, după caz din fonduri externe nerambursabile (POIM 2014 - 2020, PNRR 2021 - 2027, POT 2021 - 2027), bugetele locale ale primăriilor din Cluj-Napoca și Florești, precum și din alte surse legal constituite.
Din punct de vedere tehnic, proiectul noii linii are o lungime de 14,4 km și 14 stații de metrou care vor deservi municipiul Cluj-Napoca și localitatea Florești. „Noua magistrală de metrou pregătește viitorul Clujului și, totodată, dezvoltarea zonelor limitrofe Gilău și Florești. Acest proiect de metrou, de la Cluj, are inclusă și conexiunea cu viitorul Spital Regional de Urgență, iar prin integrarea cu viitorul tren metropolitan va asigura conectivitatea cu Gara CFR și cu Aeroportul Internațional Cluj-Napoca", a menţionat ministrul.
După aprobarea Hotărârii de Guvern privind acest obiectiv, se va realiza studiul de fezabilitate care va stabili indicatorii tehnico-economici ai proiectului. Valoarea totală a proiectului privind studiile de prefezabilitate, de fezabilitate şi PUZ este de 33,4 milioane lei (asigurate prin bugetele UAT Cluj-Napoca și Florești), din care studiul de prefezabilitate a fost de 11,1 milioane lei.