La nivel global, managerii mizeaza puternic pe inteligenta artificiala generativa pentru avantaj competitiv
Data: 16 – 30 noiembrie 2023
Incertitudini și provocări
Directorii generali din întreaga lume recunosc potențialul inteligenței artificiale (IA), dar majoritatea întâmpină provocări semnificative în formularea și operaționalizarea strategiilor aferente, potrivit celui mai recent sondaj EY CEO Outlook Pulse. Sondajul trimestrial realizat la nivel internațional de EY în rândul a 1200 de directori generali oferă informații despre inteligența artificială, alocarea capitalului și strategiile de investiții. Rezultatele reflectă dificultățile cu care se confruntă managerii, atunci când vine vorba despre această tehnologie emergentă. În timp ce peste două treimi (70%) dintre directorii executivi consideră că este necesar să acționeze rapid în privința IA generativă (IAG), pentru a evita să ofere concurenților un avantaj strategic, o proporție similară (68%) spun că este dificil să acționeze rapid din cauza incertitudinii din acest domeniu. (IA generativă se referă la modele de inteligență artificială concepute pentru a genera conținut nou sub formă de text scris, audio, imagini sau videoclipuri, n.r.)
- Credit foto: www.freepik.com
Conștienți de potențialul IA asupra propriilor modele de afaceri, aproape toți directorii generali (99%) fac sau planifică investiții semnificative în IA generativă. Pentru a finanța aceste investiții, 69% realocă capital de la alte proiecte de investiții sau bugete tehnologice, iar 23% alocă noi resurse. Totuși, a investi în IA pentru viitor este mai ușor de spus, decât de făcut: mai mult de un sfert (26%) dintre directorii generali spun că ritmul rapid al dezvoltării IA generative este cea mai mare provocare în luarea deciziilor de alocare a capitalului pentru inițiativele de IA generativă. Două treimi (66%) consideră că o creștere bruscă a numărului de companii care pretind că au expertiză în domeniul IA complică deciziile privind identificarea și implementarea parteneriatelor credibile în ecosistem și a țintelor de achiziție.
În pofida provocărilor, directorii generali investesc în viitorul forței de muncă, pentru a accelera inițiativele privind IA generativă - o majoritate de 87% fie au finalizat, fie sunt în curs de angajare de personal nou, cu potențial profesional, care are competențe relevante pentru IA generativă. Mulți stabilesc, de asemenea, activități-pilot și parteneriate cu mai multe companii.
„Este cert că directorii generali iau în calcul în momentul de față potențialul IAG de a genera avantaj competitiv, atât în industria în care activează, cât și pentru organizația lor, la nivelul produselor și serviciilor pe care le oferă sau pentru creșterea productivității. Cu toate acestea, este foarte probabil ca investițiile în inteligență artificială să rămână deocamdată prudente și să se axeze în principal pe identificarea de parteneriate și pe dezvoltarea resursei umane, pentru a demonstra viabilitatea conceptului și stabilitatea lui, după ce perioada de entuziasm va fi trecut", a afirmat Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale.
- Credit foto: www.freepik.com
Sectorul tehnologiei, pe locul trei în topul atractivității pentru investitori
În timp ce liderii din mediul de afaceri continuă să se confrunte cu instabilitate la nivel macroeconomic, schimbări de reglementare și volatilitate geopolitică, mulți dintre aceștia anticipează în continuare niveluri ridicate de creștere pe termen scurt și își dublează investițiile în cercetare și dezvoltare și CAPEX (cheltuielile de capital).
Studiul EY arată că o majoritate netă a directorilor generali (89%) vizează un anumit tip de tranzacție în următoarele 12 luni. Cu toate acestea, planurile de fuziuni și achiziții au scăzut la cel mai mic nivel din 2014, doar 35% dintre directorii generali planificând fuziuni și achiziții în următoarele 12 luni. Acest lucru poate fi atribuit actualei situații incerte la nivel geopolitic și macroeconomic și reflectă scăderea reală a fuziunilor și achizițiilor axate pe inteligență artificială, după o creștere bruscă la începutul acestui an.
- Credit foto: www.freepik.com
Apetitul pentru fuziuni și achiziții este mult mai mare în regiunea Americii de Nord și de Sud (47%), decât în EMEA (29%) sau Asia-Pacific (25%), reflectând creșterea puternică a numărului de tranzacții observată în regiune în trimestrul al 3-lea din 2023, în special tranzacții care implică companii americane.
„În linii mari, România a fost mai puțin afectată de încetinirea activităților de fuziuni și achiziții la nivelul Europei Centrale și de Est, precum și la nivel internațional. Cu toate acestea, apetitul pentru tranzacții în sectorul tehnologiei s-a diminuat în primele nouă luni ale anului 2023 în contextul în care au fost anunțate 26 de tranzacții, spre deosebire de 42, din aceeași perioadă a anului 2022; astfel, s-a înregistrat un declin de 38%. Drept consecință, sectorul tehnologiei a coborât de pe primul pe al treilea loc în topul atractivității pentru investitori, ce au optat, în schimb, pentru oportunitățile din sectorul bunurilor de consum și din cel imobiliar", a declarat Peter Latos, liderul departamentului de Strategie și Tranzacții la EY România.
Jumătate dintre directorii generali (50%) intenționează să își extindă operațiunile în următoarele 12 luni în afara sediului central. În ciuda unei creșteri mai mici decât cea așteptată în China, Asia-Pacific a devenit o destinație importantă. China, Australia, India, Japonia și Singapore figurează în topul primelor cinci destinații menționate de respondenți la întrebarea: încotro s-ar îndrepta în afara pieței în care își au sediul central?