INFRASTRUCTURA ECONOMIEI ROMANESTI ASTAZI, DESPRE SISTEMUL ENERGETIC IN PERSPECTIVA INTEGRARII EUROPENE
Data: 1-15 decembrie 2003
Masurile neadoptate la timp se "razbuna" negresit * De la abordarile pe "felii", la o viziune sistemica *Reguli obligatorii care si-au confirmat valabilitatea *Standardele care impun rigoare si competenta
Nu este pentru prima data cand "Univers ingineresc" se ocupa de sistemul energetic national, ca parte a infrastructurii economiei romanesti, in ansamblul ei. Ceea ce ne determina sa revenim, pe un spatiu mai cuprinzator, este mult-discutatul Raport de tara al Comisiei Europene referitor la Romania. Energiei ii este consacrat unul dintre cele mai ample si mai consistente capitole. Anumite observatii privind acest domeniu sunt facute si la alte sectiuni ale raportului, inclusiv in cea privind criteriile politice. Intrucat nu este posibil, pe doua pagini ale publicatiei noastre, sa ne ocupam de sistemul energetic in totalitatea lui, vom restrange prezentarea unor fapte si date doar in ceea ce priveste producerea, transportul si distributia energiei electrice si termice, nu la o maniera generala, ci exclusiv in functie de exigentele procesului de aderare a tarii noastre la Uniunea Europeana.
Inainte de toate, se cere reamintit ca unul dintre capitolele de negociere, capitolul 14, este consacrat in intregime energiei. Acquis-ul comunitar la care dorim sa ne aliniem (sa-l asimilam) contine numeroase reglementari in domeniul energiei. Tratatele constitutive ale UE se ocupa de acest domeniu, dupa cum exista o legislatie comunitara specifica.
Intrucat la noi, pe malurile Dambovitei, se obisnuieste sa se exprime pareri chiar si in legatura cu teme necunoscute, mentionam ca nici un fel de apreciere calificata privind politica energetica a UE nu poate fi emisa fara luarea in considerare a legislatiei aferente. Noi nu avem spatiul necesar pentru a o prezenta - fie si pe scurt - asa ca vom mentiona numai domeniile reglementate: sursele de aprovizionare si utilizarea rationala a energiei; crearea si dezvoltarea unei piete a energiei - componenta a pietei interne unice; retelele energetice trans-europene; siguranta nucleara. Potrivit acestor reglementari ne-am angajat - prin institutiile legale ale tarii - sa actionam pentru a indeplini si criteriile de integrare incluse in capitolul 14, ENERGIE.
PROGRESELE
Ministerul Integrarii Europene a sistematizat Raportul de tara prin tabele care cuprind trei rubrici: criteriile de aderare; progresele consemnate de Comisia Europeana; recomandarile autoritatilor de la Bruxelles. La capitolul energie sunt consemnate o serie de progrese deloc neglijabile. Inevitabil, vom repeta acest cuvant, dar - n-avem incotro - dorim sa redam fidel textul respectiv pentru a evita discutii inutile si pentru a oferi cititorilor informatia "direct de la sursa".
Asadar, inainte de toate, se face precizarea ca negocierile la acest capitol se afla in plina desfasurare, ceea ce indica - din start - dificultatile care se cer depasite. Cel dintii progres mentionat in Raport vizeaza adoptarea legislatiei privind siguranta aprovizionarii cu energie electrica. Apoi, se arata textual: "Se inregistreaza progrese in ceea ce priveste constituirea stocurilor minime de titei si/sau produse petroliere (sublinierea apartine autorilor Raportului - n.n.). O Hotarare de Guvern din aprilie 2003 a stabilit nivelul care urmeaza sa fie atins la sfarsitul anului 2003, la echivalentul a 55,5 zile de consum, fata de nivelul de 51,5 zile la sfarsitul anului 2002".
Citam mai departe: "In mai 2003 a fost infiintata Comisia pentru coordonarea, constituirea, mentinerea, controlul si supravegherea stocurilor minime de siguranta pentru titei si produse petroliere. Aceasta este formata din 6 membri si face parte din Ministerul Economiei si Comertului.
Au fost inregistrate unele progrese in ceea ce priveste competitivitatea si piata interna a energiei. Legea Energiei electrice a fost adoptata in inuie 2003, ceea ce constituie o evolutie binevenita. In sectorul energiei electrice, rata de deschidere a pietei interne este de 33 la suta.
In luna mai 2003, Transelectrica, operatorul roman de transport si sistem a devenit membru cu drepturi depline al UCTD (reteaua europena de profil - n.n.). In luna decembrie 2002, Romania a semnat Memorandum-ul de intelegere privind crearea Pietei Regionale de Electricitate din Sud-Estul Europei.
Preturile la electricitate au fost majorate. ANRE, autoritatea de reglementare in domeniul electricitatii, a modificat semnificativ reglementarile de operare pe piata en-gros, stabilind reguli de alocare tranzitorii pentru portofoliul de generare reglementat, pentru a echilibra diferentele dintre preturile practicate de cele 8 companii de distributie. Romania a inceput sa diferentieze preturile pentru consumatorii rezidentiali de cele pentru consumatorii nerezidentiali. Retelele de colectare a facturilor (cu exceptia sectorului energiei termice) au prezentat anumite semne de imbunatatire, datorita unei mai mari disponibilitati de a trece la deconectarea rau-platnicilor.
Au fost inregistrate anumite progrese in ceea ce priveste privatizarea companiilor de distributie a energiei electrice. Din cele opt companii de distributie existente, procesul de privatizare a fost demarat pentru doua, alte doua fiind in pregatire pentru privatizare."
In continuare, se vorbeste despre piata gazelor naturale si restructurarea industriei combustibililor solizi (ceea ce nu constituie obiectul paginilor de fata) pentru a se reveni la faptul ca exista o strategie privind eficienta energetica. In aceasta ordine de idei se remarca: " Fondul Roman pentru Eficienta Energetica, finantat printr-o contributie de 10 milioane USD a Fondului Global de Mediu, a devenit operational in iulie 2003. A fost aprobata legislatia privind cerintele minime de eficienta energetica pentru diferite produse (balast pentru iluminatul fluorescent, aparate de climatizare de uz casnic, cazane pe baza de combustibil lichid sau gazos si cuptoare electrice de uz casnic). Sunt in curs de transpunere in practica directivele privind limitarea emisiilor de dioxid de carbon prin imbunatatirea eficientei energetice (SAVE). Directivele de implementare privind etichetarea par a fi fost aplicate in mod satisfacator. O Hotarare de Guvern privind promovarea resurselor de energie regenerabila a fost publicata in aprilie 2003 si va intra in vigoare in aprilie 2004.
In domeniul sigurantei nucleare, Romania a continuat sa implementeze recomandarile din Raportul privind siguranta nucleara in contextul extinderii, din iunie 2001 si din Raportul de peer review din 2002. Acquis-ul din domeniul energiei nucleare a fost transpus." Urmeaza o lista cu numeroase detalii pe care nu le mai redam tot din motive de spatiu tipografic.
Prea multe comentarii la textele reproduse aici nu este cazul sa facem. Retinem doar caracterul concret al aprecierilor, ceea ce vadeste o cunoastere aprofundata a starilor de lucruri din domeniul abordat (si nu numai).
RECOMAND~RI
Sa trecem acum la o faza mai putin placuta. Cu toate ca se intituleaza recomandari, consideratiile urmatoare contin un evident coeficient critic, simultan cu "sugerarea" directiilor de urmat. Vom proceda - ca si in cazul consemnarii progreselor - la redarea intre ghilimele a textului oficial, inclusiv cu imperfectiunile lui stilistice.
"Desi Romania a atins un anumit nivel de aliniere legislativa, sunt necesare progrese suplimentare. Consolidarea capacitatii administrative (in special a organismelor de reglementare a energiei si a autoritatii privind siguranta nucleara) trebuie sa reprezinte o prioritate pentru autoritati. In viitor, legislatia adoptata va trebui sa tina cont de prevederile noului acquis privind separarea legala a activitatilor, accesul la retele si la facilitati de depozitare, rolul autoritatii de reglementare si deschiderea totala a pietei in 2007.
Independenta efectiva a autoritatilor de reglementare pentru piata energiei electrice si a gazelor naturale fata de Ministerul Economiei si Comertului ramane limitata, iar interventiile asupra pietei au afectat negativ competitia si au descurajat investitiile private.
In afara divizarii Termoelectrica in 5 entitati detinute de stat, nu au fost implementate alte reforme semnificative. Aceasta este o problema-cheie asupra careia Romania trebuie sa-si concentreze intreaga atentie.
Romania trebuie sa-si accelereze eforturile in mod semnificativ pentru imbunatatirea eficientei energetice a economiei sale. Desi exista o strategie privind eficienta energetica, aceasta nu identifica prioritati clare pe termen scurt si nici resursele financiare corespunzatoare. Fondul Roman pentru Eficienta Energetica este orientat in special asupra companiilor private, desi principalul potential pentru energetica se localizeaza in sectorul de stat.
Romania trebuie sa asigure un nivel suficient de investitii in sectorul productiei de energie, aceasta problema fiind agravata de ratele de colecatre insuficiente. Desi ratele de colectare a facturilor au prezentat anumite semne de imbunatatire, cifrele sunt afectate de anularea arieratelor si de imprumuturile acordate anumitor rau-platnici cronici de catre APAPS. Aceasta implica o intensificare a eforturilor de intarire a disciplinei financiare pe baze durabile. Spre deosebire de celelalte sectoare, ratele de colectare a facturilor pentru sectorul energiei termice nu au prezentat semne de imbunatatire".
Trecem - si in cazul recomandarilor - peste frazele referitoare la gazele naturale si combustibili solizi si redam, in continuare, doar referirile care se incadreaza in tema acestor pagini.
"Romania trebuie sa isi dezvolte capacitatea de monitorizare si sa stabileasca sistemul de raportare lunara catre Comisie (este vorba despre Comisia Europeana - n.n.). Legea Energiei Electrice adoptata in iunie 2003 va trebui amendata pentru a tine cont de acquis-ul recent. Desi piata interna a energiei electrice are un grad de deschidere de 33 la suta, ea nu functioneaza ca o piata competitiva. Masurile de crestere a competitivitatii pietei sunt contracarate de tendinte de coordonare centralizata a activitatii de reglementare, de planificarea necorespunzatoare a investitiilor si de cadrul legislativ instabil.
Desi preturile (la energie - n.n.) au crescut, mai trebuie luate masuri pentru ca acestea sa acopere complet costurile (inclusiv costurile de mediu si investitiile pe termen lung). Desi nivelul taxelor prelevate pentru finantarea activitatii ARCE a crescut, impactul Agentiei ramane limitat. Resursele alocate acestui sector raman insuficiente in comparatie cu nevoile si cu obiectivele oficiale.
Legislatia privind certificarea si inspectia cazanelor si aparatelor de climatizare nu a fost inca adoptata.
Romania va trebui sa continue implementarea tuturor recomandarilor din Raportul privind Siguranta Nucleara in contextul extinderii si din Raportul de peer review, inclusiv: intarirea resurselor si capacitatii de reglementare in sectorul nuclear, de o maniera durabila; asigurarea unui nivel inalt de siguranta nucleara in centrala Cernavoda; asigurarea implementarii la timp a centrului de urgente de la Cernavoda". Urmeaza cateva detalii, ca si in cazul mentionarii progreselor. Acestea sunt - aproape integral - referirile la energia electrica si termica din Raportul de tara al Comisiei Europene referitor la Romania.
{i acum, dupa ce am cunoscut perceptia externa, sa o aflam - fie si partial - pe cea interna.
PROCESUL DE RESTRUCTURARE, LA ZI
Consideram util sa prezentam cateva evaluari oficiale privind procesul de restructurare a unitatilor din reteaua de producere, transport si distributie a energiei electrice. Din pacate, multe evaluari se fac "dupa ureche", ceea ce produce distorsiuni grave in perceptia publica a diferitelor aspecte ale vietii noastre economico-sociale. Fara sa ne insusim integral si neconditionat punctele de vedere oficiale, credem ca acestea pot (si trebuie) sa fie luate in considerare in formularea oricarei judecati de valoare. Cu aceasta precizare de principiu, sa trecem la unele concretizari referitoare la procesul de restructurare a amintitei retele.
A. SC TERMOELECTRICA SA
A fost creata ca societate comerciala independenta in urma procesului de restructurare dispus de guvernul in functiune in perioada 1997 - 2000. In anul 2000 a fost elaborat un studiu legat de reforma si restructurarea sectorului energetic. Acest studiu, elaborat de o echipa de consultanti straini, formata din profesori la Universitatea Standford din California si Cambridge din Marea Britanie a atras atentia asupra riscurilor adancirii procesului de restructurare in conditiile in care infrastructura de comunicare si telecomunicatii necesara functionarii pietei nu era functionala si nu permitea introducerea unei reale competitii in domeniul productiei. Se recomandau, atunci, prudenta si analiza atenta a costurilor induse de reforma si temperarea ritmului lui si proceselor de restructurare, recomadare de care nu s-a tinut absolut deloc cont cand a fost promovata HG nr. 627/2000, de restructurare a CONEL, in urma careia a fost infiintata SC Termoelectrica SA, ca societate independenta.
Termoelectricii i-a fost transferata povara tuturor creditelor pentru combustibil si o parte pentru investitiile contractate de RENEL si CONEL, credite de pe urma carora au beneficiat si celelalte societati desprinse din RENEL.
In acest mod, Termoelectrica, ca societate principala de producere a energiei electrice si termice a ajuns sa inregistreze costuri financiare foarte mari care nu-i pot fi imputabile in mod direct in totalitate.
In ceea ce priveste procesul de restructurare a societatii Termoelectrica sunt de retinut, in special:
- s-au externalizat prin transferare, fara plata, catre consiliile locale, 17 centrale termice;
- prin HG 554/2002 s-a efectuat transferul centralelor hidroelectrice din patrimoniul SC Termoelectrica SA in patrimoniul SC Hidroelectrica SA;
- prin HG 1524/2002 s-a restructurat SC Termoelectrica SA prin infiintarea unor grupuri de centrale comparabile din punct de vedere al costurilor de producere si al segmentului de piata acoperit. Noile societati (filiale ale SC Termoelectrica SA), aparute conform HG nr. 1524/2002, sunt: SC Electrocentrale Rovinari SA, SC Electrocentrale Turceni SA si SC Electrocentrale Bucuresti SA;
- au fost separate activitatile de reparatii prin infiintarea a 12 societati comerciale (filiale ale SC Termoelectrica SA);
- s-au sistat investitii incepute inainte de anul 1989 care, din cauza schimbarilor semnificative ce au avut loc in consumul de energie, nu se mai justifica;
- s-au retras din exploatare si au fost trecute in conservare, cu scutirea de la calculul amortizarii, agregate energetice cu o capacitate instalata de 4.241 MWe, putere electrica si respectiv 2.321 MWt, capacitate termica, din care urmeaza a se valorifica echipamente cu o capacitate de 2.551 MWe putere electrica si respectiv 2.136 MWt capacitate termica;
- a fost realizat un program de investitii in reabilitari majore si reparatii capitale cu modernizari pentru capacitati care insumeaza peste 1000 MW si care vizeaza, pe de o parte, prelungirea duratei de viata, iar pe de alta parte, cresterea randamentelor de functionare;
- s-au intensificat eforturile pentru implementarea unui sistem de monitorizare a activitatii pe centre de cost, ceea ce a permis evaluarea performantei managementului la nivel de sucursala, pe baza contractelor de performanta.
Printr-un anunt publicat in presa centrala, SC Termoelectrica SA si Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie si-au anuntat intentia de atragere a investitorilor strategici in sectorul de producere a energiei electrice, prin identificarea unor potentiali investitori care sa participe cu un aflux semnificativ de capital la modernizarea activitatii de producere a energiei electrice in centrale termoelectrice. Urmeaza intalniri si contracte cu firmele interesate, prin care se vor stabili modalitatile de colaborare si atragere de capital privat pentru modernizarea capacitatilor de productie.
B. SC ELECTRICA SA
Conform HG nr. 1342/27.12.2001, noua structura a companiei de distributie si furnizare a energiei electrice este formata din 8 filiale de distributie si furnizare si 8 sucursale de intretinere si servicii energetice.
In anul 2002 a fost initiat procesul de privatizare a filialelor de distributie a energiei electrice, S.C. Electrica Banat S.A. si S.C. Electrica Dobrogea S.A., care se deruleaza in conformitate cu Programul PSAL II, convenit cu Banca Mondiala, cu consultanta internationala - BNP Paribas.
Guvernul a aprobat Strategia de privatizare a celor doua filiale prin HG nr. 1377/2002, care prevede aplicarea unei metode combinate intre vanzarea de actiuni si majorarea de capital social prin aport de capital. Investitorul strategic selectat urmeaza sa achizitioneze un numar de actiuni existente, reprezentand 24,6 la suta din capitalul social existent, concomitent cu majorarea capitalului social si plata de catre investitorul strategic pentru un numar de actiuni nou emise care sa permita acestuia sa detina 51 la suta din capitalul social astfel majorat.
Cota de 51 la suta din actiunile fiecareia dintre cele doua societati comerciale va putea fi dobandita de investitorii strategici prin cumpararea actiunilor existente si/sau prin majorarea capitalului social al respectivelor societati comerciale.
La momentul incheierii tranzactiei, salariatii, administratorii societatilor sau pensionarii cu ultimul loc de munca la societatile comerciale, organizati potrivit legii, in asociatii ale salariatilor, vor putea participa la privatizare, pana la concurenta cotei de 10 la suta din capitalul social. Asociatiile salariatilor vor participa la achizitia de actiuni in aceleasi conditii de pret al actiunilor ca si investitorul strategic.
In momentul incheierii tranzactiei va exista - la optiunea favorabila a investitorului selctat - posibilitatea invitarii Bancii Europene de Reconstructie si Dezvoltare ca investitor financiar, prin majorare de capital social intr-o cota de pana la 5 la suta din capitalul social astfel majorat. BERD participa la achizitia de actiuni in aceleasi conditii de pret si plata a actiunilor ca si investitorul strategic. Investitorul strategic va putea avea dreptul la o optiune de cumparare a actiunilor BERD, conform intelegerii stabilite la data incheierii tranzactiei.
In prezent, comisia de negociere analizeaza ofertele preliminare si neangajante depuse in vederea inceperii negocierilor de privatizare.
In conformitate cu Programul PSAL II, in anul 2002 a fost initiat si procesul de privatizare a inca doua filiale de distributie a energiei electrice: SC Electrica Oltenia SA si SC Electrica Moldova SA. Proiectul este realizat cu consultanta internationala, finantata din fonduri PHARE.
Consultantul selectat pentru privatizarea celor doua distributii de energie electrica - Banc of America Securities - a prezentat rapoartele privind analiza diagnostic a celor doua societati, precum si o varianta preliminara a strategiei de privatizare, in conformitate cu cerintele termenilor de referinta ai contractului de consultanta.
Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie analizeaza aceste documente si va transmite observatiile consultantului, in vederea definitivarii strategiei, care va fi supusa aprobarii Guvernului. Pentru perioada urmatoare, calendarul de privatizare se prezinta astfel:
- aprobarea Strategiei de privatizare si publicarea anuntului oferta de vanzare: decembrie 2003;
- depunerea ofertelor preliminare: ianuarie 2004;
- depunerea ofertelor finale: aprilie 2004;
- finalizarea procedurii de privatizare: mai 2004.
SC HIDROELECTRICA SA
In baza strategiei nationale de dezvoltare energetica a Romaniei pe termen mediu 2001-2004, Ministerul Economiei si Comertului impreuna cu SC Hidroelectrica SA au lansat, in luna septembrie 2001, o cerere de oferte internationale pentru finalizarea a 21 de obiective hidroenergetice, aflate in diferite faze de executie, prin metodele: operare in comun prin crearea de societati mixte, BOT - construieste, opereaza, transfera si BOO - contruieste, detine, opereaza.
Pana la sfarsitul anului 2003, precum si in prima jumatate a anului 2004 va continua procesul de restructurare a societatilor comerciale din sectorul energiei electrice si termice.
N-am dorit decat sa oferim cititorilor nostri cateva informatii de interes si, pe aceasta baza, unele teme de reflectie. Este limpede ca ne aflam intr-o perioada in care deciziile radicale nu mai pot fi amanate si ca se cuvine sa se treaca la actiune, fara ezitari, in functie de parametrii evocati si in aceste pagini. Aici, rolul colegilor de breasla este esential. Daca acest mesaj va fi receptionat in mod adecvat, credem ca a meritat efortul de sistematizare si de redactare a unui material atat de vast si a carui importanta nu este negata de nimeni.
Alte articole


