LEGILE ELECTORALE
Data: 1-15 decembrie 2003
Cum era de asteptat (o spunem fara nici o conotatie critica), modificarea legilor electorale a provocat si continua sa provoace o adevarata furtuna in viata politica a tarii. Intrucat ratiunea de a fi a oricarui partid (demn de acest nume) este sa se mentina sau sa acceada la putere (nici aici nu este nimic de criticat), apare cat se poate de firesc ca fiecare sa judece modificarile propuse prin prisma propriilor interese, respectiv a posibilitatii de a obtine mai multe voturi inclusiv prin modalitatile de organizare si de desfasurare a alegerilor. Bunaoara, un partid fara personalitati notabile nu doreste votul uninominal. La fel, altul care are bazinele lui electorale dispersate in mai multe circumscriptii. Nu mai putin controversat este calendarul propus de diverse formatiuni politice in legatura cu datele alegerilor locale, prezidentiale si parlamentare.
Nu este cazul aici sa intram in detalii si sa ne pronuntam in legatura cu o formulare sau alta. |n calitate de alegatori potentiali, ni se pare firesc ca dezbaterile sa nu se desfasoare doar in "lumea politicienilor", ci - intr-un fel sau altul - sa fim consultati si noi. E adevarat, unele sondaje de opinie din ultimul timp au tratat si cateva dintre temele controversate, dar la suprafata, fara sa se apofundeze anumite orientari si tendinte.
De fapt, la numeroase alte dezbateri este absent tocmai personajul principal (daca ne putem exprima astfel), si anume populatia. Nu vrem sa dam alte exemple, ci ne limitam la legile electorale. Faptul ca la capitolul incredere, Parlamentul este, invariabil, la sondajele de opinie pe ultimele locuri n-a dat - se pare - prea mult de gandit politicienilor implicati in elaborarea propunerilor de modificare a legilor electorale. Votul uninominal - ca sa ne limitam si aici la un singur exemplu - ar fi de natura sa lege mai strans alesul de cei care i-au acordat increderea (spre deosebire de votul pe lista), astfel incat raspunderea sa nu se disipeze, sa nu se "subtieze", inclusiv in privinta onorarii propriilor promisiuni. Din aceste considerente (si din multe altele asemanatoare), apreciem ca n-ar fi cazul sa se adopte decizii in privinta legilor electorale pana nu se vor cunoaste, cu mijloace stiintifice, principalele asteptari ale alegatorilor, care sunt opiniile dominante in randurile acestora despre o formula sau alta. Daca tot vorbim despre democratie, macar in acest domeniu - cel al scrutinelor populare - sa punem de acord afirmatiile cu faptele.
Alte articole


