BAZIL GH. ASSAN (1860 – 1918) Inginer, inventator, industrias, primul romin care a calatorit in tinuturile arctice si in jurul lumii
Data: 1-15 decembrie 2008
S-a nascut la Bucuresti, la 1 august 1860. Tatal lui, originar din Moldova, a venit in Bucuresti si a construit o moara pe malul lacului Colentina. El a modernizat aceasta moara, introducind in 1853, pentru prima data in istoria industriei rominesti, o masina cu abur. Fratele lui Bazil, Georges Gh. Assan (1862 – 1900), absolvent al Scolii Superioare de Comert de la Anvers (Belgia), a fost o mare personalitate in domeniul comercial: presedinte al Camerei de Comert si Industrie, consilier comunal, membru in Consiliul CEC si al Instructiunii Publice pentru Invatamintul Profesional si Comercial.
Bazil Gh. Assan a studiat ingineria in Elvetia si in Franta. Intorcindu-se in tara, a devenit asociat in industria creata de tatal sau, impreuna cu fratele lui.
La inceputul secolului XX, Rominia se dezvolta in acelasi ritm cu toate tarile din Europa, fapt datorat oamenilor de initiativa. Printre acestia se numara si Bazil Assan.
El a construit doua mori sistematice, o fabrica de sapun si una de vopsele si lacuri. In 1904 a construit un siloz de griu cu 28 de celule, cu o capacitate de 700 de vagoane, avind o inaltime de 41 m, la timpul acela cea mai inalta cladire din Bucuresti.
In dorinta de a crea o industrie competitiva pe plan mondial, a intreprins o calatorie in SUA, pentru a studia industria americana si a introduce metodele cele mai avansate in industria romineasca. Ca urmare a acestei experiente, a construit o fabrica de uleiuri comestibile din porumb, prima din tara.
In colaborare cu fratele lui a inventat o metoda originala de extragere a uleiului din rapita, cu ajutorul cherosenului (inainte se extragea prin presare).
Bazil Assan a fost primul care a proiectat un canal navigabil intre Cernavoda si Constanta. Despre acest proiect a publicat un articol in Buletinul Societatii Politehnica (1899). El a lasat prin testament suma de 80 000 lei „pentru facerea studiilor la fata locului, pentru construirea unui canal navigabil intre Cernavoda si Constanta, si 15 000 lei pentru construirea unui tunel la o mica adincime sub nivelul Dunarii, in apropiere de Turtucaia“.
In vara anului 1896, Bazil Assan s-a imbarcat pe vasul norvegian Erling Jart, impreuna cu un grup de oameni de stiinta din mai multe tari, care au ajuns in regiunile arctice, pina la 81 grade 35’ latitudine nordica. El a fost primul romin care a ajuns in tinuturile polare. A studiat structura geologica si resursele naturale ale arhipelagului Svalbard (de unde a adus 80 de specii de plante), formarea aisbergurilor si conditiile bioclimaterice.
In anii 1897 – 1898 a efectuat o calatorie pe ruta Constantinopol – Alexandria – Ceylon – Singapore – Hong Kong – Shanghai – Nagasaki – Tokyo – Yokohama – San Francisco – New York – Londra, ocazie cu care a devenit nu numai primul romin care a calatorit in jurul lumii, ci si primul romin care a incheiat contracte comerciale in Extremul Orient. Relatarile expeditiilor sale au fost publicate in Buletinul editat de catre Societatea Regala de Geografie din Rominia, al carei membru era.
Intre 1906 si 1914 si-a ridicat la Bucuresti o frumoasa casa in stil neoclasic francez, dupa proiectul arhitectului I. D. Berindei, cunoscuta astazi sub numele de Casa Oamenilor de Stiinta.
Bazat pe o bogata experienta in domeniul industriei, a publicat in presa timpului numeroase articole privind dezvoltarea industriei rominesti, asupra iluminatului cu gaz si introducerii tramvaielor in Bucuresti.
El a fost proprietarul autoturismului inregistrat cu nr. 1 in Bucuresti (1900), un Panhard decapotabil de 15 CP, fabricat la Liège (Belgia).
S-a stins din viata la 16 iunie 1918, in Elvetia, la Montreux.