Proiecte si bani
Data: 1 - 15 decembrie 2011
La aceasta ora nu este posibil un bilant complet al rezultatelor inregistrate in domeniul de care se leaga - intru totul justificat - sperantele noastre, ale tuturor intr-un an 2012 mai bun decat cel precedent. Avem in vedere sectorul investitiilor. In pofida datelor a caror corectitudine nu este pusa de nimeni sub semnul intrebarii, in 2011, la un volum de alocari bugetare de 35 miliarde de lei, exclusiv pentru investitii publice, „pe teren“ se vad prea putin, prea confuz efectele unui asemenea remarcabil efort financiar. Una dintre explicatiile plauzibile date de factorii decidenti vizeaza existenta, in continuare, a unui numar mult prea mare de santiere, ceea ce impiedica finalizarea majoritatii obiectivelor „in lucru“. Se vorbeste chiar despre 40 000 de santiere de interes public. Este de la sine inteles ca, in aceste conditii, are loc o mult prea costisitoare pulverizare a resurselor.
Din motivul enuntat nu se pot aprecia decat pozitiv preocuparile autoritatilor de a stabili o serie de prioritati si de a concentra resursele, in primul rand, cele bugetare, pentru realizarea in timp mai scurt si la un nivel calitativ superior a unor obiective cu adevarat importante pentru Romania de astazi si cea de maine.
In conditiile in care alocarile pentru investitii sunt cu doua miliarde de lei mai mari decat in acest an (se prevad fonduri totale, in acest scop, de 37,8 miliarde de lei), Guvernul a pregatit, pentru 2012, o lista cu obiective prioritare. Cele mai multe vizeaza, cum era de dorit, infrastructura, cea rutiera in special. Este de remarcat un fapt: o parte consistenta a programului prioritar se va realiza in parteneriat public-privat. Cateva exemple sunt edificatoare: este vorba despre tronsoane de autostrada precum cele dintre Comarnic - Brasov sau Sibiu - Pitesti, ca si despre obiective de energetica precum sunt hidrocentralele de la Tarnita si unitatile 3 si 4 de la Centrala Nuclearelectrica de la Cernavoda. Sigur, nu se vor finaliza in 2012, dar este bine ca lucrarile sa se desfasoare in timp cat mai scurt. Totodata, se preconizeaza continuarea programului Prima casa, declansarea programului Casa verde, a altor programe legate nemijlocit de calitatea vietii in spatiile urbane.
Proiectul bugetului de stat pentru 2012 contine alocari pentru respectivele obiective prioritare. Cel putin asa ne asigura reprezentantii Ministerului Finantelor Publice. Acceptand aceasta premisa nu putem sa nu semnalam ca experienta anilor precedenti arata ca nu este suficient sa existe in vistieria tarii banii necesari pentru mari obiective de investitii. Pe de-o parte, s-au inregistrat intarzieri in procesul de elaborare a proiectelor, iar, pe de alta parte, modul de organizare a activitatilor „de santier“ a fost si este defectuos. Se irosesc, in continuare, timp si bani din motive, de cele mai multe ori, reprobabile. Apoi, costurile depasesc, de regula, devizele initiale, in pofida faptului ca s-au adoptat reglementari care interzic asa-numitele cheltuieli aditionale. Nu ne aflam, inca, intr-o zona in care sa se poata vorbi, fara rezerve, despre ordine, despre rigoare institutionala si manageriala.
Fapt este (o confirma chiar institutiile statului) ca, in domeniul lucrarilor publice, s-au comis si se comit numeroase acte de coruptie, ceea ce determina nu numai prelungirea duratei de executie a obiectivelor de investitii, ci si efectuarea unor lucrari de calitate discutabila. Prin urmare, nu este de ajuns sa se prevada sumele necesare pentru realizarea obiectivelor prevazute. Pentru o reala eficientizare a investitiilor este nevoie de mult mai mult. Dar, indiferent ce aspect va fi analizat, sunt obligatorii - cel putin - doua premise: competenta si responsabilitate.