Trenuri de mare viteza in China
Data: 1 - 15 decembrie 2013
In multe tari, caile ferate traiesc o noua tinerete prin aparitia si raspandirea trenurilor de mare viteza, asa numitele „bullet trains“ (trenurile-glont), capabile sa strabata mii de kilometri cu viteze de 300 - 350 km/h in conditii de confort si securitate sporite. Adevarate recorduri in acest domeniu au fost stabilite in ultimul timp in China, unde astfel de trenuri sunt numite Gao Tie. In numai cinci ani, de cand primul Gao Tie a facut legatura dintre Beijing si portul Tianjin in 2008, reteaua de cai ferate de mare viteza a ajuns la 10 000 km, mai mult decat in intreaga Europa. Reteaua a fost extinsa pentru a lega peste 100 de orase. Cel mai recent sector a fost deschis pe cea mai lunga linie de Gao Tie din lume, de peste 2400 km intre Beijing si Shenzhen, la granita cu Hong Kong. Reteaua a dat peste cap si previziunile scepticilor ce sustineau ca nu va fi o cerere mare pentru acest fel de transport. Trenurile de mare viteza transporta zilnic doua milioane de pasageri, adica aproape o treime din numarul de pasageri de pe calea ferata. Cea mai mare parte a noilor linii se afla in partea centrala si de est a tarii, mai dens populata. Linia Beijing - Shenzhen, care va fi extinsa in Hong Kong in 2015, uneste sase provincii si 28 de orase. Dupa cum mentioneaza saptamanalul The Economist, in 2009 au inceput lucrarile la linia ce va conecta nord-vestul tarii si care se intinde pe 1776 km intre Lanzhou, capitala provinciei vestice Gansu, si Urumqi, capitala provinciei autonome Xinjiang, la granita cu Asia Centrala. Proiectul va costa aproape 25 de miliarde de dolari. Planurile pe termen lung prevad ca in 2020 China va avea o retea de 50 000 km de cai ferate pentru trenuri de mare viteza.
Alte articole



