Craiova - Simpozionul national „Noile educatii, raspunsuri la imperativele lumii contemporane“
Data: 1-15 decembrie 2017 2017
Simpozionul a fost organizat de Colegiul Ștefan Odobleja, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj, Casa Corpului Didactic Dolj, Universitatea din Craiova - Facultatea de Automatică, Calculatoare şi Electronică (reprezentată de prof. dr. ing. Dan Selișteanu și prof. dr. ing. Dorin Popescu), Facultatea de Inginerie Electrică (reprezentată de prof. dr. ing. Marian Ciontu) şi AGIR - Sucursala Dolj. S-au înscris 160 de cadre didactice din judeţul Dolj şi din alte 19 judeţe ale ţării, provenind din peste 50 de unităţi şcolare din învăţământul preuniversitar, majoritatea fiind cuprinse în sistemul de învăţământ tehnic şi profesional secundar. Au participat indirect 79 de cadre didactice.
Secţiunile acestei ediţii şi numărul de participanţi la fiecare dintre acestea, au fost următoarele: ▪ Secţiunea 1: Educaţia mecatronică - 46 participanţi; ▪ Secţiunea 2: Educaţia pentru participare şi democraţie - 35 participanţi; ▪ Secţiunea 3: Educaţia pentru pace şi cooperare - 39 participanţi; ▪ Secţiunea 4: Educaţia financiară - 40 participanţi.
De un interes deosebit din partea cadrelor didactice s-a bucurat Secţiunea 1 - Educaţia mecatronică. De altfel, activitatea s-a desfăşurat în modernul laborator de mecatronică al Colegiului, dotat cu echipamente Festo şi folosit intensiv în procesul instructiv al elevilor, de la aproape toate calificările oferite de şcoală. Avându-se în vedere importanţa educaţiei mecatronice, în special pentru actuala generaţie de elevi de liceu şi, în general, pentru orice persoană care doreşte să păstreze conexiunea cu progresele înregistrate în tehnică şi tehnologie, ing. Adelin Plăcintaru, reprezentantul Festo Didactic România, a prezentat tendinţele actuale în domeniul dialogului instruire - tehnologie în contextul celei de-a patra revoluţii industriale, și anume digitizarea informaţiei oferite elevilor pentru pregătirea profesională. Prin intervenţiile lor, cadrele didactice au subliniat faptul că educaţia mecatronică are numeroase aspecte transdisciplinare şi că, în lumea maşinilor inteligente, aflată în plină expansiune, nimeni nu se va mai putea descurca, nici profesional, nici social, fără să-şi fi dezvoltat, măcar la nivel minimal, abilităţile specifice acestui domeniu. Una dintre concluziile acestei secţiuni a fost aceea că educaţia mecatronică formează competenţe şi abilităţi care vor deveni, în curând, obligatorii pe lista competenţelor necesare în secolul XXI.
La fel de incitante au fost discuţiile şi la Secţiunea 4 - Educaţia financiară, unde majoritatea lucrărilor au accentuat lipsa acestei „noi educaţii" în rândul tinerilor, dar şi la multe persoane adulte, active pe piaţa muncii sau nu. Dincolo de datele statistice prezentate, lucrările au evidenţiat multe exemple de bune practici cu privire la modalităţile concrete prin care se realizează educaţia financiară în şcoală, respectiv prin proiecte extracurriculare şi competiţii şcolare dedicate. La această secţiune a fost susţinută opinia că educaţia financiară trebuie începută de timpuriu, în şcoală, pentru că nu toate familiile pot furniza acest tip de educaţie copiilor, iar succesul social este puternic condiţionat de alfabetizarea financiară.
În cadrul celorlalte două secţiuni, accentul a revenit strategiilor didactice prin care tinerii pot fi educaţi pentru toleranţă, cooperare, democraţie, renunţarea la prejudecăţi şi pentru cetăţenie proactivă; aceste strategii sunt preponderent aplicate prin proiecte locale, naţionale sau internaţionale, iar rezultatele lor se constată deja în şcolile şi colectivele care participă la astfel de proiecte.
Organizatorii apreciază că Simpozionul şi-a creat deja un grup-ţintă de cadre didactice preocupate de metodologia valorificării noilor educaţii vizând toate dimensiunile (intelectuală, morală, tehnologică, estetică, fizică) şi formele educaţiei (formală, nonformală, informală). De asemenea, organizatorii apreciază că obiectivele acestui Simpozion au fost realizate, atât sub aspect calitativ, cât şi sub aspect cantitativ.