Congresul al XXXI-lea al Asociatiei Generale a Inginerilor din Romania (AGIR)
Data: 1-15 decembrie 2022
În numărul precedent al publicației noastre, am informat, pe scurt, despre desfășurarea lucrărilor celui de-al XXXI-lea Congres al Asociației Generale a Inginerilor din România (AGIR), eveniment important în viața întregii noastre comunități profesionale, a întregii societăți românești, în ansamblu. În cele ce urmează, supunem atenției cititorilor o prezentare mai amplă a documentelor și a hotărârilor acestui înalt for al inginerilor români de pretutindeni.
Înainte de toate, precizăm că - în conformitate cu prevederile statutare - o dată la patru ani are loc Congresul AGIR. De asemenea, anual, se desfășoară Adunările Generale ale AGIR.
Astfel, reuniunea din 18 noiembrie 2022 a avut ca particularitate momente pe care le putem denumi „predarea de ștafetă". A avut loc o primă Adunare Generală consacrată bilanțului activității în perioada 2018 - 2022 și, în continuare, o Adunare Generală care a vizat în principal alegerea organelor de conducere ale AGIR pentru următorii patru ani.
În deschiderea lucrărilor, au prezentat mesaje:
▪ prof. dr. ing. Radu Pentiuc, Președintele Sucursalei Suceava a AGIR, din partea Universității „Ștefan cel Mare" din Suceava;
▪ prof. univ. em. dr. ing. Gheorghe Manolea, Președintele Sucursalei Dolj a AGIR, din partea Universității din Craiova;
▪ prof. hab. Alexandru Marin, din partea Universității Tehnice a Moldovei;
▪ dr. ing. Cristina Puican, din partea dlui Dirk Bochar, Secretar General al FEANI (Federația Europeană a Asociațiilor Naționale Inginerești).
În mesaje, s-au relevat rezultatele înregistrate de AGIR, inclusiv în sfera legăturilor de colaborare cu institutele de învățământ superior și cu FEANI. Au fost adresate felicitări membrilor AGIR pentru contribuția lor importantă la rezolvarea problemelor cu care se confruntă societatea românească actuală, în special economia, relevându-se exemplul pe care l-au oferit și îl oferă în eforturile generale îndreptate spre depășirea marilor dificultăți provocate de pandemia COVID-19 și de crizele multiple actuale. S-a exprimat convingerea că relațiile de colaborare existente se vor dezvolta și aprofunda în interes reciproc.
Statutul AGIR, adaptat la cerințele actuale și de perspectivă
Președintele AGIR, Mihai Mihăiță, a prezentat, pe scurt, propunerile de modificare a Statutului Asociației, propuneri care decurg din necesitatea fructificării experienței acumulate până în prezent prin îmbunătățirea și completarea unor prevederi.
În primul rând, s-a propus înființarea de noi funcții, respectiv doi vicepreședinți și președinte de onoare. O altă propunere a vizat posibilitatea desfășurării în format fizic, online sau în sistem mixt (fizic + online) a ședințelor Consiliului Director și ale Adunării Generale. De asemenea, s-a propus introducerea unui nou tip de membru - Membru Junior al AGIR - pentru tinerii cu vârste de peste 14 ani, în conformitate cu prevederile legale.
În concordanță cu aceste propuneri, va fi modificat și Regulamentul de organizare și funcționare (ROF). Totodată, s-a propus ca în ROF să fie inclusă crearea unor centre ale AGIR în cele opt Regiuni de dezvoltare (Nord-Est, Sud-Est, Sud, Sud-Vest Oltenia, Vest, Nord-Vest, Centru, București - Ilfov), care să includă sucursalele din zona respectivă.
Supuse la vot, propunerile de modificare a Statutului au fost aprobate în unanimitate.
Un bilanț bogat, „rampă de lansare" pentru noi și importante realizări
După îndeplinirea procedurilor referitoare la modul de desfășurare a lucrărilor și adoptarea ordinii de zi, președintele Asociației Generale a Inginerilor din România, Mihai Mihăiță, a prezentat Raportul de activitate al Consiliului Director al AGIR. Redăm textul integral al acestui document:
Sunt onorat să prezint în fața dumneavoastră Raportul Consiliului Asociației Generale a Inginerilor din România, una dintre cele mai prestigioase asociații profesionale din țară, cu sentimentul responsabilității pentru mandatul încredințat.
Despre realizările Asociației ca instituție, despre membri și faptele lor, s-a vorbit în raportările periodice și nu doresc să le repet acum. Ceea ce se conturează ca o obligație pentru mine, în aceste momente de bilanț, vizează sensurile profunde, existențiale ale unui anumit mod de abordare a răspunderilor în calitate de membri ai Cetății.
Întrucât trăim într-o societate în continuă efervescență, Asociația, societatea și noi toți ne confruntăm cu numeroase dificultăți.
Nu putem să nu semnalăm pericolul distanțării de cetățeni, de aspirațiile, de așteptările lor, accentuat de aroganța și iresponsabilitatea celor aleși, alimentând absenteismul electoral și apatia civică, generând un cerc vicios care subminează democrația și încurajează pasivitatea, lipsa de reacție, de inițiativă și lenea la nivel național.
În cei patru ani care au trecut, AGIR și-a desfășurat activitatea promovând, cu perseverența ce-i este caracteristică, obiectivele stabilite, în dorința de a schimba ceva în direcția cea bună. În unele domenii am reușit, în altele nu, în special din cauza contextului, dar și a stângăciilor noastre.
AGIR nu s-a angajat în viața politică a țării, a păstrat cu consecvență echidistanța, dar s-a implicat major în activitatea civică.
Relațiile Asociației cu instituțiile statului nu s-au desfășurat așa cum am fi dorit din cauza birocrației excesive și a conservatorismului. Mă refer la activitățile legate de patrimoniu, unde discutăm despre refacerea fațadei și consolidarea clădirii monument istoric în care ne aflăm, precum și despre realizarea unei parcări cu plată pe terenul nostru situat în str. Popa Tatu nr. 32. Încercarea de a construi un imobil pe acest teren nu a fost încununată de succes. Vom insista pentru acest obiectiv. Vom insista pentru valorificarea în mai mare măsură a întregului patrimoniu pe care îl deținem. Mă refer și la terenul de 5000 mp din comuna Glina, unde se întrevăd oportunități odată cu realizarea centurii Bucureștiului, precum și la imobilul din bd. Dacia nr. 26.
În condiții excepționale, atipice, acțiuni pe măsură
Perioada la care facem referire a fost influențată de pandemia care a perturbat modul normal de lucru și a accelerat evoluția sistemului de telelucru, videoconferințele și digitalizarea în general. Din fericire, această situație nu a destabilizat total activitatea Asociației și colaborarea dintre organizațiile acesteia, respectiv filiala, sucursalele și societățile. Am câștigat, totuși, o experiență privind modul de lucru online, experiență pe care o vom folosi în continuare pentru a păstra o legătură mai strânsă și operativă între sucursale, filială, societăți, între membri colectivi și individuali.
S-au urmărit și s-a îmbunătățit colaborarea cu mediul academic, cu sectorul economic și cu alte domenii. Ne-a preocupat găsirea unor căi pentru a ne adapta mai bine la cerințele societății cu scopul ca Asociația să devină mai eficientă și mai atractivă. Să devină mai prezentă în conștiința publică românească, conectată la realitățile pe care le trăim. La această acțiune au participat membrii Asociației ale căror idei și propuneri au fost selectate și prevăzute în programele noastre de activitate, la toate nivelurile, dar și cu dorința să fie puse în practică.
Nu va fi ușor, dar fiecare dintre noi trebuie să se implice în această acțiune.
În Asociație, ca și în oricare alte organizații, sunt oameni care vin, oameni care pleacă, alții care revin și statornicii care-și onorează obligațiile elementare în calitate de membri. Ca urmare, a fost nevoie să-i eliminăm pe cei care n-au plătit cotizația mai mult de trei ani și, astfel, numărul membrilor din evidență s-a redus la aproximativ 2000, dintre care 1000 plătitori de cotizație la zi. Membrii Asociației sunt organizați în 26 de sucursale, o filială, 13 societăți de specialitate și 10 cercuri. Vă informez că s-a înființat Sucursala Buzău, care a devenit cea mai prestigioasă dintre toate. Avem o nouă Societate, Societatea Română a Inginerilor de Căi Ferate, Drumuri și Poduri.
Membrii individuali salariați reprezintă 79,5%, 16,6% sunt pensionari, iar 3,7% sunt studenți în ani terminali.
Se constată o întinerire a Asociației prin reducerea numărului de pensionari. O cauză cred că o constituie măsura de micșorare a cheltuielilor prin difuzarea doar în variantă online a bilunarului Univers ingineresc, pensionarii fiind cei mai fideli cititori ai ziarului. În varianta online întâmpină dificultăți, fie nu au tehnologia necesară, fie nu agreează acest sistem.
Dintre membri, 71,3% sunt bărbați, 28,7% femei; 32% sunt doctori ingineri, iar 19% profesori universitari.
Din punct de vedere al vârstei membrilor, cei între 25 - 30 de ani reprezintă mai puțin de 3%, cei între 30 - 40 ani 12%, între 40 - 50 ani 20%, între 50 - 60 ani 28% și de peste 60 de ani 37%. Unul dintre obiectivele principale, acela de a atrage mulți membri tineri, mai ales la nivelurile de conducere, nu este atins. Este foarte important să analizăm în profunzime acest fenomen și să acționăm hotărât și cu curaj dacă ne gândim la viitorul AGIR.
Date fiind condițiile atipice, ca urmare a pandemiei, în ultimii patru ani, activitatea tehnico-științifică a Asociației a fost de nivel mediu, atât la nivel central, cât și la nivelul filialei, sucursalelor, societăților, cercurilor. La acestea s-au făcut referiri în rapoartele ședințelor Adunărilor Generale și au fost prezentate pe site și în Univers ingineresc. (Scurte informații despre o parte dintre activitățile ultimului an se derulau pe ecranul amplasat în sala în care s-a desfășurat evenimentul).
Lărgirea ariei de cuprindere națională și internațională a AGIR
Scopul prezentărilor constituie o posibilitate de a ne da seama de dimensiunile și diversitatea activităților, precum și de aportul fiecărei sucursale, ca sursă de inspirație și de posibile colaborări.
Întotdeauna am fost preocupați de problemele majore ale planetei, de dezvoltarea tehnologică și de viitor. Am acționat în acest sens, câteva exemple fiind Simpozioanele: Educația - componentă esențială a politicii de mediu, ajuns la a XV-a ediție, Progresul tehnologic - rezultat al cercetării, ajuns la a XIV-a ediție, Simpozionul Științific al Inginerilor Români de Pretutindeni, ajuns la a XIV-a ediție, și Forumul Național AGIR.
Rapoartele privind activitatea economico-financiară și a Editurii AGIR vor fi prezentate distinct de următorii vorbitori.
În calitate de membru național FEANI și FMOI, am acționat pentru cooperarea cu alte organizații inginerești similare, pentru recunoașterea mutuală a educației inginerești și a standardelor de consolidare a capacităților inginerești. AGIR a oferit membrilor oportunități de a comunica, a facilitat implementarea unor idei din domeniul profesional.
Relațiile noastre internaționale (europene și mondiale) privind problemele inginerești au fost o preocupare principală, prin acțiuni multiple prin participarea online la adunările generale ale Federației Europene a Asociațiilor Naționale de Ingineri (FEANI) și la alte activități ale organizațiilor inginerești din alte țări.
Calitatea de membru în FEANI reprezintă un exemplu de integrare europeană a unei profesii.
Ca urmare a activității Comitetului Național de Monitorizare, 36 de ingineri români au primit titlul de EurIng în ultimii patru ani, numărul lor total fiind de 275.
Activitatea Asociației în cadrul Federației Mondiale a Organizațiilor Inginerești (WFEO) s-a manifestat prin participare la Adunările Generale și la ședințele Comitetelor și Grupurilor de lucru, precum și organizarea de evenimente care au fost înregistrate pe site-ul federației, de exemplu cele dedicate Zilei Mondiale a Ingineriei pentru Dezvoltare Durabilă. Această zi a fost proclamată de UNESCO, la propunerea WFEO, pentru a spori înțelegerea publicului asupra faptului că ingineria și tehnologia sunt esențiale pentru viața modernă și dezvoltarea durabilă.
Activitatea cultural-artistică a continuat și s-a dezvoltat. Nu același lucru putem spune despre concertele Orchestrei Simfonice a Inginerilor, al căror număr a scăzut și se întrevăd condiții dure din punct de vedere financiar pentru organizarea concertelor de la Ateneul Român. Va trebui ca fiecare dintre noi să ne implicăm pentru obținerea de sponsorizări și donații pentru susținerea Orchestrei. În caz contrar, rămâne o sigură variantă, cea a sălii din Bd. Dacia.
Cercurile Literar Ing și IngEpigrama își desfășoară activitatea în sistem accelerat. Societatea actuală este o bogată sursă de inspirație.
Recent s-a înființat și cercul de teatru ImpAct Art. Se impune reluată activitatea cercului VizionarIng, care trebuie să reprezinte preocupările noastre privind viitorul.
Despre aceste activități se va vorbi în luările de cuvânt.
Tradiții care impun răspunderi și obligă la perfecționarea întregii activități
Prestigiul câștigat în 141 de ani de istorie și de atâtea ori supus agresiunilor destabilizatoare trebuie susținut prin fapte și apărat în condițiile unei societăți în continuă transformare. Prestigiul este o calitate care se obține greu și se pierde ușor.
Obținerea unei poziții de prestigiu este în vârful unei scări cu mai multe trepte: vizibilitatea, prin care lumea știe că exiști, credibilitatea, prin care ți se acordă încrederea că știi să faci ceea ce ai misiunea să faci și, cel mai sus, prestigiul, care te face ascultat pentru opinii și căutat pentru colaborări. În fond, ceea ce ne dorim este să fim cunoscuți așa cum suntem cu adevărat.
Obiectivele pe care ni le propunem vizează susținerea și fortificarea acestei poziții. Ele sunt detaliate în programul de activitate pe care l-am prezentat la precedenta ședință a Adunării Generale, care urmărește ca AGIR să fie un înalt for național ingineresc, o instituție în domeniul tehnico-științific și care să fie consultată pentru luarea deciziilor care privesc domeniul său de activitate, așa cum prevede statutul său, ca asociație de utilitate publică.
Suntem preocupați și determinați să facem cunoscut rolul inginerului ca profesionist cu abilități tehnice și curaj etic pentru a rezolva marile probleme cu care se confruntă planeta, nevoia crescândă de surse alternative curate de energie, hrană și apă.
Considerăm că alături de formularea și aplicarea de soluții tehnice pentru a rezolva nevoile societății, inginerii trebuie să își asume un rol important ca membri ai Cetății. Așa au procedat înaintașii noștri, dar și noi în perioada la care ne raportăm.
Consiliul Director al AGIR consideră că această poziție excepțională nu este un dat, un bun câștigat o dată pentru totdeauna, ci este un program pe care l-am avut și îl avem de îndeplinit prin eforturi permanente, neobosite și prin competență și pasiune.
Când democrația este înțeleasă ca o cerere interminabilă de respect nemeritat pentru opinii nefondate, orice devine posibil, însă competența nu s-a sfârșit, ea trece printr-o perioadă grea. Oamenii nu numai că dau crezare unor aberații, ci se împotrivesc învățării în loc să renunțe la convingerile lor nefondate. Trăim într-o țară în care se manifestă public oameni obsedați de venerarea propriei ignoranțe, care nu vor să se înarmeze cu puterea dată de cunoaștere.
Sunt cei care se îndepărtează de educație și de implicarea civică, retrăgându-se în urmărirea altor scopuri reprobabile. Soluțiile tradiționale nu mai funcționează oriunde, oricum și oricând.
Educația, în loc să înlăture barierele din calea învățării continue, „înarmează" pe tineri cu ideea profund greșită, deosebit de periculoasă, conform căreia sentimentele sunt mai importante comparativ cu tot ceea ce este valoare pe acest Pământ. „A face o facultate" este pentru mulți studenți un simplu exercițiu de afirmare de sine și nimic mai mult. Or, se poate ieși din ignoranță numai dacă oamenii sunt dispuși să învețe, cunoscând că principalul obiectiv al științei constă în anticiparea și în pregătirea viitorului. Succesul naște ambiție, iar realizările recente îndeamnă omenirea să-și stabilească obiective și mai îndrăznețe.
Pentru a reprezenta interesele comunității inginerești, este importantă cunoașterea a ceea ce dorim să obținem și cu cine să colaborăm pentru a avea succes.
Să ne implicăm mai mult în cunoașterea cerințelor economico-sociale pentru a se stabili necesarul de ingineri și nivelul pregătirii lor pentru a face față cerințelor viitoare.
Aceste obiective ne propunem să fie atinse printr-o legătură permanentă cu licee, studenți, mediul academic, mediul de afaceri, organizații profesionale și decidenți politici.
Pentru îndeplinirea acestor obiective, este contraproductiv să ținem doar discursuri frumoase sau să elaborăm programe de activitate pe care să nu le aplicăm. De aceea, este nevoie să ne propunem și să atingem obiective realiste. Activitățile rezultate din discuțiile recente sunt aduse la cunoștința tuturor membrilor. Ele ne îndeamnă să fim optimiști, dar obligatoriu este să respectăm legătura dintre vorbe și fapte.
Primim multe semnale de la instituții și persoane importante care exprimă respect pentru AGIR, care a câștigat o poziție prestigioasă în societatea românească și în lume. Acest respect se datorează faptelor și calității membrilor săi. Să fim atenți și să nu lăsăm să pătrundă în Asociație oameni cu comportament reprobabil și care urmăresc alte interese.
În pofida dificultăților cu care ne confruntăm, a stării de confuzie din societate, a crizei morale, a ineficienței măsurilor adoptate pentru combaterea unor flageluri sociale extrem de grave, de la corupție până la sărăcie, avem toate motivele să nu ne lăsăm copleșiți, ci să ne implicăm în tot ceea ce este pozitiv, în tot ceea ce corespunde binelui public.
Fie ca acest Congres al nostru să dea cea mai convingătoare expresie sentimentelor care ne animă!
Parametrii economico-financiari ai activității AGIR
Potrivit ordinii de zi, Bogdan Constantin Marinescu, contabilul-șef, a dat citire Raportului economico-financiar și a prezentat Proiectul de buget pentru următorii patru ani, iar Iulia Marinescu, membră a Comisiei de Cenzori, a prezentat Raportul acestei Comisii. În ambele documente, s-a relevat că activitatea Asociației pe parcursul anului 2021 nu a înregistrat întreruperi sau suspendări cauzate de pandemia COVID-19, fiind luate măsuri adecvate și pentru protejarea personalului. Activitățile desfășurate de AGIR pe parcursul anului au condus la rezultate pozitive sub aspect financiar, în acest sens prezentându-se, pe larg, elemente de bilanț, principalele conturi contabile, execuția bugetară, inventarierea patrimoniului și perspectivele pentru anul viitor. S-a subliniat că în toate operațiunile financiare s-au respectat riguros prevederile legale.
Publicistica inginerească sub semnul calității și responsabilității
Dan Bogdan, directorul Editurii AGIR, a prezentat Raportul de activitate al Editurii. În document s-a menționat că, în perioada 2021 - 2022, AGIR a continuat să aplice strategia editorială din ultimii ani, urmărind să asigure atât apariția unor tratate și monografii inginerești, cât și a unor lucrări care să sprijine și să facă cunoscută politica AGIR și a ASTR. Dintre aceste obiective amintim: recunoașterea rolului profesiei de inginer ca factor determinant în evoluția tehnică și economică a societății românești; să omagieze mari personalități și să aniverseze evenimente deosebite din trecutul și activitatea Asociației și realizări tehnice deosebite recunoscute pe plan național și internațional; să contribuie la educația continuă inginerească; să susțină activitățile creatoare inginerești, valorificarea rezultatelor obținute și protecția acestora ș.a.m.d.
Editura AGIR a publicat, în anii 2021 și 2022, 61 titluri noi cu 17 102 pagini
(≈ 280 pag. / titlu) și 6810 exemplare (≈ 112 ex. / titlu).
Au fost retipărite 9 titluri, continuări de tiraje ale unor lucrări apărute, ceea ce demonstrează interesul cititorilor pentru lucrările apărute la Editura AGIR.
Ȋn cadrul acestor lucrări se regăsesc și 31 lucrări ce au apărut sub egida Academiei de Științe Tehnice din România (ASTR) sau care au ca autori pe membri ai acesteia, și anume 6654 pagini (≈ 215 pag. / titlu) și 3400 exemplare (≈ 110 ex. / titlu).
Este de remarcat albumul bilingv PETROLUL ȘI GAZELE NATURALE ROMÂNEȘTI. Istorie în imagini, autori Gheorghe Stănescu, Mihail Minescu, Dragoș Gabriel Zisopol și Cătălin Niță, în cadrul proiectului inițiat de ASTR - Secția X, Ingineria Petrolului, Minelor și Geonomiei, și desfășurat sub egida Comisiei pentru Știință și Tehnologie din Parlamentul României.
Editura AGIR a căutat ca o mare parte dintre lucrările apărute să fie încadrate în Serii și Colecții, pentru a menține viu interesul publicului cititor. Căutând să asigure o mai bună prezentare a patrimoniului național ingineresc, Editura a continuat publicarea de lucrări în seriile intitulate „Studii și cercetări", ,,Politici. Strategii. Dezvoltare", DEX-ST, „Repere Istorice", „Personalități ale științei și tehnicii", „Pagini din istoria dezvoltării industriei României", „Discursuri de recepție ale ASTR", „Oameni și locuri" etc.
Recent, a fost inițiată o nouă serie care cuprinde studii de mare interes realizate de personalități din cadrul secțiilor ASTR, intitulată „Politici. Strategii. Dezvoltare", și din care până în prezent fac parte lucrările TRANZIȚIA ENERGETICĂ 2050. Poziția Academiei de Științe Tehnice din România față de strategia dezvoltării energeticii naționale în perioada 2020 - 2050 (Teodor Florin Tănăsescu (coord.), Nicolae Golovanov, Mircea Eremia, Sorin Coatu, Nicolae Vasiliu, Virgil Mușatescu, Cătălin Chimirel, Corneliu Dica), Viitorul cărbunelui în România (Nicolae Iliaș (coord.), Dumitru Fodor, Iulian Offenberg), Experiențe din activitatea de gospodărire a apelor. Confesiuni provocate (Andrei Filotti).
O colecție importantă, deschisă de curând, cuprinde lucrări dedicate activității diferitelor structuri teritoriale ale AGIR. Ea a fost deschisă prin publicarea lucrării AGIR - SUCURSALA BUZĂU, carte lansată cu ocazia Spectacolului aniversar dedicat Zilei Inginerului Român, care a avut loc în 29 septembrie 2022 în sala Teatrului George Ciprian din Buzău. Îndemnăm și alte sucursale să își prezinte realizările prin lucrări înscrise în această colecție.
Lucrările Editurii AGIR și, implicit, problematicile abordate în acestea au fost făcute cunoscute și prin intermediul lansărilor de carte, în cadrul cărora au luat cuvântul pe teme de actualitate atât autorii, cât și alți specialiști marcanți. Așa au fost lansarea lucrărilor Istoria centralelor termoelectrice cu combustibili fosili din România și Criza energetică în România, autor prof. dr. ing. Victor Vaida, și lansarea cărții Structuri cu arce metalice și grinzi de rigidizare tip LANGER sau NIELSEN folosite pentru realizarea podurilor, autor dr. ing. Victor Popa
Dintre acțiunile întreprinse de Editura AGIR trebuie menționată participarea la Salonul de carte „Bookfest Chișinău", organizat în perioada 31 septembrie - 4 august 2022 la Universitatea de Stat din Moldova, sub înaltul patronaj al președinților României și Republicii Moldova. Cu această ocazie, AGIR a donat Universității Tehnice a Moldovei și Bibliotecii Naționale a Republicii Moldova 31 de titluri de carte tehnică, însumând 60 de exemplare în valoare de 3030 lei, acțiune apreciată de Președintele Republicii Moldova, Maia Sandu.
O altă donație de carte a fost cea către Biblioteca Județeană Buzău, care a însumat 34 de titluri și 120 exemplare în valoare de 3880 lei.
În Raport au fost menționate numeroase titluri de lucrări (cărți și buletine) care s-au bucurat de interesul cititorilor. Totodată, au fost formulate propuneri pentru activitatea editorială din anul 2023.
***
La rândul său, dr. ing. Amuliu Proca, membru al Colegiului de redacție, a dat citire Raportului de activitate al publicației Univers ingineresc. În document se arată:
În ultimul an, s-a reconfirmat și a crescut importanța publicației Univers ingineresc, ca interfață esențială a AGIR, în condițiile în care crizele multiple cu care s-a confruntat și se confruntă societatea românească au impus o mai bună comunicare a Asociației noastre cu colegii ingineri de pretutindeni, în mod special cu cei care își desfășoară activitatea în economia noastră națională. Astfel, s-a pus accentul pe informațiile și comentariile referitoare la activitățile AGIR, inclusiv la nivelul filialei și sucursalelor, și s-au abordat teme de mare interes în contextul pandemiei COVID-19 și al acutizării crizelor în toate compartimentele vieții economico-sociale, Univers ingineresc contribuind la creșterea vizibilității AGIR, a prestigiului Asociației în fața autorităților, a altor structuri profesionale. Astfel, s-a asigurat și un grad mai înalt de implicare în îndeplinirea unor importante obiective care au determinat și determină depășirea dificultăților generate de crizele actuale. În această direcție de acțiune, există un mare potențial de influență pozitivă care se cere mai bine valorificat, îndeosebi în domeniul comunicării publice. Totodată, considerăm că ar fi util ca structurile teritoriale ale Asociației să prezinte informații mai multe și mai consistente privind desfășurarea și realizarea programelor proprii de activitate.
În situația dată, în special cea din economie, redacția a pus accentul pe o mai cuprinzătoare și mai detaliată informare a cititorilor asupra strategiilor, programelor și măsurilor adoptate la nivel național, astfel încât comunitatea inginerească să acționeze unitar, coerent în vederea îndeplinirii obiectivelor curente și de perspectivă de care depinde viitorul țării. Totodată, s-au tratat teme privind adaptarea învățământului tehnic și profesional la cerințele pieței muncii, acțiunile inițiate de filială și sucursale, cu accent pe creșterea implicării inginerilor în soluționarea unor probleme atât de interes local, cât și de interes național, cum sunt promovarea, într-o manieră concretă, a principalelor componente ale dezvoltării durabile; conexiunile economiei românești, în special ale sectoarelor în care-și desfășoară activitatea numeroși ingineri, cu procesele de integrare europeană și globală; creșterea rolului cărții științifico-tehnice în perfecționarea profesională continuă; prezentarea unor realizări deosebite ale inginerilor români prin continuarea și îmbogățirea tradițiilor din domenii esențiale ale progresului tehnicii și tehnologiei.
În vederea generalizării experiențelor pozitive și ca urmare a relaxării restricțiilor impuse de pandemie, s-a reluat publicarea rubricii „Evenimente organizate de filiala, sucursalele, societățile și cercurile AGIR", din care rezultă modul concret în care se soluționează, la nivel teritorial sau local, problemele care se află pe agenda inginerilor din toate domeniile de activitate. Această rubrică a permis și permite să se cunoască mai bine viața bogată și interesantă din teritoriu, iar o serie de corespondențe ale participanților a stimulat implicarea membrilor AGIR la îmbogățirea conținutului și a modalităților publicistice de informare a cititorilor. Remarcăm aici contribuțiile mai multor sucursale, între care Dolj, Constanța, Brașov, Buzău, Prahova, Timiș, Suceava, Sibiu, Galați, Vâlcea, Avrig, Mehedinți, Iași și altele.
În mod sistematic, s-au publicat relatări ample despre acțiunile AGIR la nivel central, inclusiv cele desfășurate online, ceea ce a permis și o mai bună informare asupra obiectivelor și măsurilor menite să asigure îndeplinirea obiectivelor Asociației pe termen scurt, mediu și lung. Între manifestările de prestigiu prezentate în paginile publicației noastre, amintim: ▪ Decernarea Premiilor AGIR - manifestare care a marcat și Ziua Inginerului Român; ▪ simpozioanele științifice „Progresul tehnologic - rezultat al cercetării" și „Educația - componentă esențială a politicii de mediu"; ▪ Conferința „Zilele Academiei de Științe Tehnice din România", ediția a XVI-a, cu tema „Inter și Transdisciplinaritate în științele inginerești și în tehnologie". Un loc aparte a fost atribuit colaborării Asociației noastre cu instituțiile de profil din Republica Moldova.
Odată cu relaxarea restricțiilor impuse de pandemie, a fost reluată și publicarea informațiilor care privesc acțiunile extraprofesionale, în special cele de ordin cultural-artistic.
În ceea ce privește activitatea pentru perioada următoare, pornind de la cerințele celei de-a patra revoluții științifico-tehnice, redacția va aprofunda, între alte preocupări de ordin tematic, campania de promovare a implicațiilor erei digitale, astfel încât comunitatea inginerească din țara noastră să fie mai puternic mobilizată pentru dezvoltarea sectoarelor IT, pentru valorificarea potențialului de care dispune România și în acest domeniu.
De asemenea, redacția va dezvolta experiența acumulată și în realizarea unor pagini speciale consacrate temelor de larg interes, cum sunt: reindustrializarea României, orientarea proceselor investiționale spre dezvoltarea infrastructurii feroviare și rutiere, consolidarea întreprinderilor bazate pe cercetare și inovare, stimularea creativității în rândurile tinerilor, ancorarea tuturor formelor de învățământ în realitățile românești, îmbunătățirea substanțială a utilizării fondurilor europene nerambursabile pentru a fi îndeplinite, într-o viziune strategică, marile obiective care condiționează progresul economico-social al țării noastre.
Și cu acest prilej, adresăm filialei și sucursalelor apelul de a participa mai activ la îmbogățirea și diversificarea conținutului Universului ingineresc cu informații, comentarii și alte genuri publicistice, ceea ce, neîndoios, va asigura o mai mare vizibilitate a AGIR în spațiul public, obiectiv central al perioadei actuale și într-o mai largă perspectivă.
Dezbateri la obiect, propuneri constructive
La punctul următor de pe ordinea de zi au avut loc dezbateri caracterizate prin abordarea unor teme esențiale ale activității AGIR, atât în perioada care a trecut de la precedentul Congres, cât și din perspectiva obiectivelor viitoare.
Au luat cuvântul Alexandrina Sârbu, președintele Sucursalei Vâlcea, Ionel Starețu, președintele Sucursalei Brașov, Florin Teodor Tănăsescu, membru al Consiliului Director, Gheorghe Manolea, președintele Sucursalei Dolj, Mirel Opriș, membru al Sucursalei Timiș, Nicolae Vasile, președintele cercului Literar Ing, Florin Dănilă, membru al Sucursalei Teleorman, Virgil Alexiu Puticiu, invitat (Arad), Viorel Martin, președintele Cercului IngEpigrama.
Vorbitorii au analizat multiplele aspecte înscrise pe agenda AGIR, cu accent pe implicarea membrilor în acțiunile îndreptate spre soluționarea, în condiții optime, a obiectivelor economico-sociale la nivel local, în context național și internațional. Totodată, au apreciat pozitiv activitatea desfășurată de Consiliul Director în numeroase domenii, în special prin organizarea - în condițiile dificile ale pandemiei - a unor dezbateri consacrate unor teme majore ale realităților românești, teme în care, prin cele mai diferite modalități, contribuția inginerilor este esențială. Nu au fost ocolite nici aspectele care vizează activitățile sectoriale ale AGIR, între care un loc central îl ocupă publicistica, atât editorială, cât și gazetărească, desfășurată de Editura AGIR și, respectiv, de Univers ingineresc, precum și cele care s-au aflat în atenția preocupărilor cercurilor Literar Ing și IngEpigrama.
Un loc important în dezbateri l-au ocupat analizele referitoare la locul și rolul inginerului în societatea contemporană, la procesele de formare a noilor generații de specialiști, la întărirea colaborării cu instituțiile publice și cu alte asociații profesionale, totul subordonat cerințelor actuale și de perspectivă ale noii etape a revoluției științifico-tehnice.
În legătură cu propunerile formulate de participanții la dezbateri, președintele Mihai Mihăiță a precizat că acestea vor fi supuse analizei Consiliului Director care va fi ales la Congres. Totodată, a precizat că organizarea AGIR presupune existența cercurilor, societăților, în cadrul Asociației, precum și colaborări cu membrii asociați sau susținători. AGIR reprezintă inginerii pe plan european și mondial, în calitate de membru național FEANI și FMOI. Pe baza celor relevate în dezbateri, se vor contacta întreprinderile, la nivel de conducere, cu propunerea de colaborare cu Asociația pentru înființarea de cercuri sau societăți, în special pentru tinerii ingineri. În vederea stimulării interesului față de profesie, Asociația acordă premii cu diverse ocazii, copiilor, tinerilor, studenților și inginerilor cu experiență.
***
Congresului i-au fost supuse spre aprobare, separat, Raportul de activitate al Consiliului Director al AGIR pe ultimii patru ani, Raportul economico-financiar pentru aceeași perioadă și proiectul de buget pentru următorii patru ani, Raportul Comisiei de Cenzori, Raportul Editurii AGIR și al publicației Univers ingineresc. Toate aceste documente au fost aprobate în unanimitate.
De asemenea, Congresul a aprobat descărcarea de gestiune a Consiliului Director al AGIR pentru ultimii patru ani.
Desfășurarea ședinței noii Adunări Generale
Așa cum am precizat în introducerea relatărilor despre Congresul AGIR, o dată cu descărcarea de gestiune a Consiliului Director, s-a trecut, conform Statutului, la constituirea unei noi Adunări Generale a AGIR. Lucrările au fost conduse de Radu Pentiuc, președintele Sucursalei Suceava, care a prezentat lista delegaților propuși pentru a constitui Adunarea Generală. S-a supus votului fiecare propunere, astfel încât au fost aleși în unanimitate membrii Adunării Generale.
După alegerea delegaților, a avut loc prima ședință a noii Adunări Generale. Cu acest prilej, s-a anunțat că s-a făcut o singură propunere pentru funcția de Președinte al Asociației, și anume prof. univ. as. dr. ing. EurIng DHC Mihai Mihăiță.
Supusă la vot propunerea, Mihai Mihăiță a fost ales în unanimitate Președinte al AGIR pentru următorii patru ani.
În continuare, s-a anunțat că pentru cele două funcții de vicepreședinți au fost făcute două propuneri, și anume prof. univ. em. dr. ing. Gheorghe Manolea, președintele Sucursalei Dolj, și dr. ing. Valentin Silivestru, Președinte-Director General al INCD Turbomotoare COMOTI, membru din București. Propunerile au fost supuse votului și au fost aleși în unanimitate ca vicepreședinți pentru următorii patru ani Gheorghe Manolea și Valentin Silivestru.
Potrivit Statutului, Consiliului Director este alcătuit din 15 membri, inclusiv Președintele și cei doi Vicepreședinți. Astfel, Comisia a primit următoarele propuneri pentru celelalte 12 poziții din componența Consiliului Director pentru următorii patru ani:
▪ Aurel Ioan Cherecheș (președintele Filialei Cluj);
▪ Dinu Darabă (președintele Sucursalei Maramureș);
▪ Vasile Anton Moraru (președintele Sucursalei Buzău);
▪ Radu Pentiuc (președintele Sucursalei Suceava);
▪ Dragoș Popa (Societatea SETEC);
▪ Cristina Puican (AGIR București);
▪ Șerban Raicu (Societatea Inginerilor din Transporturi);
▪ Nicolae Seghedin (președintele Sucursalei Iași);
▪ Gabriel Racz (președintele Sucursalei Sibiu);
▪ Ionel Starețu (președintele Sucursalei Brașov);
▪ Florin Teodor Tănăsescu (Asociația de Acționări Electrice);
▪ Elisabeta Vasilescu (vicepreședintele Sucursalei Galați).
Fiecare propunere a fost supusă la vot, fiind aprobată în unanimitate.
De asemenea, s-au aprobat în unanimitate membrii Comisiei de Cenzori: Octavian Udriște (delegat AGIR București, inginer cu vastă experiență managerială); Pavel Ene (expert contabil); Iulia Marinescu (expert contabil).
Tot în unanimitate, au fost aleși Gheorghe Țiclete (AGIR București), Ioan Tănăsuică (AGIR București), Emilia Visileanu (Societatea Inginerilor Textiliști), ca membri ai Comisiei de Etică.
***
Conform ordinii de zi a Congresului și potrivit tradiției, în încheierea lucrărilor s-a prezentat o expunere-eseu referitoare la prezentul și viitorul profesiei de inginer, sub impactul transformărilor fundamentale din lumea contemporană. Astfel, președintele Mihai Mihăiță s-a referit, în expunerea sa intitulată „Despre viitor", la ceea ce va reprezenta profesia de inginer în perioada următoare, în contextul noilor etape ale revoluției științifico-tehnice. Textul expunerii va fi publicat în numărul viitor al Universului ingineresc.
În cuvântul de încheiere a lucrărilor, președintele AGIR, Mihai Mihăiță, a adresat calde mulțumiri participanților pentru contribuția lor la buna desfășurare a Congresului și s-a angajat, în numele Adunării Generale și al Consiliului Director, să ducă la îndeplinire obiectivele strategice și tactice ale Asociației.
La finalul Congresului, a avut loc un moment muzical susținut de doi violoniști din Orchestra „Petru Ghenghea" a Asociației Generale a Inginerilor din România.