LOCOMOTIVA ELECTRICA ROMANEASCA – MODERNIZATA
Data: 16-31 decembrie 2006
Cu ocazia Zilelor feroviare, eveniment care a avut loc la 18 octombrie a.c. in Gara de Nord - Bucuresti, a fost organizata o interesanta expozitie ce a reunit material rulant, de la vagoane de calatori noi pâna la locomotive electrice nou-modernizate la standarde europene.
Printre expozanti s-a aflat si SOFTONIC SRL, care a realizat in premiera modernizarea (cu echipamente românesti) a uneia dintre locomotivele electrice din ultimele serii construite la ELECTROPUTERE Craiova inainte de anul 1990.
Astfel, din vechea locomotiva electrica tip 060-EA 916 nu s-au mai pastrat decât carcasa, transformatorul si motoarele care, insa, au fost cuplate total altfel la circuitul de forta decât la modelul clasic. Practic, vechea locomotiva a fost radical modificata din punct de vedere tehnic prin implementarea convertizoarelor electronice de tractiune pentru indus (CET-I), a celui pentru excitatie (CET-E) si a celor pentru servicii auxiliare, a unui compresor elicoidal, a instalatiei de comanda a locomotivei, a sigurantei in exploatare (prin dotarea cu o instalatie de masura si inregistrare a vitezei cu DSV incorporat, cu statii de emisie/receptie independente, GPS si instalatii de detectare a incendiilor), precum si a confortului, noua locomotiva fiind prevazuta cu izolatie fonica realizata cu materiale ecologice, instalatie de climatizare a cabinei, bord modernizat si, nu in ultimul rând, display grafic color pentru urmarirea parametrilor de functionare.
Fata de vechea locomotiva, totul se realizeaza prin comanda electronica ce se face din cabina, nemaifiind necesara interventia conductorului in sala masinilor. Instalatia de comanda a locomotivei (ICOL) este un automat programabil destinat realizarii comenzilor din circuitele de forta si ale serviciilor auxiliare, in sistemul logicii programate, ceea ce conduce la cresterea fiabilitatii locomotivei (prin reducerea substantiala a circuitelor de comanda), la diminuarea efortului de conducere a locomotivei (prin afisarea in postul de conducere a starii aparatelor, a parametrilor locomotivei si a mesajelor de diagnoza), precum si la simplificarea activitatii de intretinere in depouri prin functia de diagnoza cu memorarea regimului de functionare.
Modernizarea serviciilor auxiliare prin introducerea compresorului elicoidal cu motor asincron si a convertizorului static pentru actionarea compresorului duce la mentinerea constanta a turatiilor motoarelor in conditiile variatiei tensiunii de alimentare, precum si la mentinerea in timp a sistemului trifazat echilibrat, fara a mai depinde de valoarea condensatoarelor din sistemul clasic, deci la cresterea fiabilitatii si a randamentului.
Având un pupitru dotat cu un controler tip mansa, display grafic color si modul de semnalizare ce afiseaza starea locomotivei si a defectelor, modernizarea postului de conducere a avut in vedere si cresterea gradului de confort prin montarea scaunului ergonomic, prin acoperirea peretilor postului cu mocheta (pentru reducerea zgomotului), prin climatizarea cu element de incalzire tip PTC si instalatie de aer conditionat.
Modernizarea a dus la cresterea puterii locomotivei de la 5100 kW la 6600 – 7000 kW, iar in ceea ce priveste economia de energie realizata, estimarile se ridica la o economie de 10 – 15%. Toate acestea – cresterea de putere, verificarea si intretinerea foarte simple si economia de energie – sunt elemente (alaturi de altele precum sistemul de frânare electromagnetic, fara frecare), fac ca aceasta locomotiva modernizata sa fie foarte atractiva pentru operatorii feroviari, deoarece ofera o fiabilitate maxima, la un cost de utilizare si intretinere foarte redus, noua locomotiva fiind capabila sa ruleze 250 000 – 300 000 km fara niciun fel de interventie.