ECARTAMENTUL
Data: 16-31 decembrie 2007
Ecartamentul standard al cailor ferate din Statele Unite este de 143,5 cm. Este un numar foarte ciudat.
De ce se foloseste acest ecartament? Pentru ca asa se construiau in Anglia, si primele cai ferate din SUA au fost facute de englezi expatriati.
De ce construiau englezii asa? Pentru ca primele cai ferate au fost facute de oamenii care construisera tramvaiele premergatoare trenului si acesta era ecartamentul folosit de ei.
De ce il foloseau? Atunci cand au inceput sa faca tramvaiele, au folosit aceleasi scule si sabloane pe care le foloseau pentru a construi trasuri ... iar acestea aveau aceasta spatiere a rotilor.
De ce trasurile aveau nevoie de aceasta distanta intre roti? Ei bine, daca ar fi incercat sa foloseasca orice alta spatiere, rotile s-ar fi rupt in cele din urma pe vreunul din vechile drumuri din Anglia, pentru ca aceasta era departarea dintre santurile sapate de alte roti de-a lungul timpului.
Cine construise aceste drumuri? Primele drumuri ce acopereau mari distante in Europa (si in Anglia) au fost construite de Roma Imperiala, pentru legiunile ei. Multe drumuri au fost folosite de atunci pana in ziua de azi. Carele romane au sapat primele santuri in ele, iar dupa aceea toata lumea si-a potrivit rotile dupa ele, ca sa nu riste sa si le strice.
De vreme ce carele erau facute de romani (sau la comanda lor), erau toate la fel in privinta standardelor. Ecartamentul cailor ferate din Statele Unite, de 143,5 cm, deriva din specificatiile originale pentru carele romane.
Birocratia este nemuritoare. Astfel ca, daca vreodata va intalniti cu cine stie ce specificatii stranii si va intrebati „de unde...fundul calului le-au scos astia?“ este perfect posibil sa fie o intrebare corecta, pentru ca, de exemplu, carele romane erau facute astfel incat latimea lor sa fie cat fundurile celor doi cai. Astfel am gasit raspunsul la intrebarea de la care am pornit initial.
Si acum partea interesanta. Cand privim naveta spatiala pe platforma ei de lansare, vedem doua rachete auxiliare atasate de rezervorul principal de combustibil. Acestea sunt Solid Rocket Boosters – SRB.
SRB-urile sunt facute de Thiokol la fabrica din Utah. Inginerii care au proiectat SRB-urile ar fi vrut sa le faca mai mari in diametru, dar ele trebuiau transportate cu trenul de la fabrica pana la locul de lansare.
Calea ferata trece printr-un tunel in munti. SRB-urile trebuiau sa incapa in tunel. Tunelul este facut pe masura caii ferate, care este la randul ei cam cat dosurile a doi cai.
Astfel ca, una din trasaturile esentiale a propulsiei celui mai puternic mijloc de transport din ziua de azi a fost determinata acum mai mult de doua mii de ani, de latimea unui dos de cal.