Comisia Europeana a prezentat noua strategie de reorganizare a invatamantului
Data: 16 - 31 decembrie 2012 2012
Comisia Europeana (CE) a lansat o strategie denumita Reorganizarea invatamantului, destinata sa incurajeze statele membre sa ia masuri imediate pentru a asigura formarea, in randul tinerilor, a competentelor si aptitudinilor necesare pe piata muncii si pentru a-si atinge obiectivele in materie de crestere si de creare de locuri de munca. Demersul a avut loc in contextul in care, in randul tinerilor, rata somajului este de aproape 23% in intreaga Uniune Europeana, desi exista peste 2 milioane de locuri de munca vacante care nu pot fi ocupate. „Europa are nevoie de o reorganizare radicala a modului in care sistemele de invatamant si formare contribuie la dezvoltarea competentelor necesare pe piata muncii. Este o provocare cum nu se poate mai dificila in contextul masurilor de austeritate generalizate si al reducerilor din cadrul bugetelor pentru educatie“, au declarat reprezentantii CE. „Reorganizarea invatamantului nu este doar o chestiune de bani: desi este adevarat ca trebuie sa investim mai mult in educatie si formare, este limpede ca sistemele de invatamant trebuie sa fie modernizate si dotate cu un mod de functionare mai flexibil pentru a raspunde necesitatilor reale ale societatii contemporane. Europa va reveni la o crestere sustinuta numai prin formarea de profesionisti inalt calificati si adaptabili care sa poata contribui la inovare si antreprenoriat. Realizarea de investitii eficiente si bine orientate este esentiala in acest sens, insa nu ne vom atinge obiectivele reducand bugetele pentru educatie“, a declarat Androulla Vassiliou, comisarul pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret.
Strategia Reorganizarea invatamantului vizeaza o schimbare radicala a sistemelor educative, concentrandu-se mai mult asupra „rezultatelor invatarii“, si anume asupra cunostintelor, competentelor si aptitudinilor pe care le dobandesc elevii. „Simplul fapt de a fi participat la procesul educational nu mai este suficient“, spun reprezentantii CE, care sustin, de asemenea, ca ar trebui intensificata utilizarea TIC si a resurselor educationale deschise in toate contextele educationale. De asemenea, strategia face apel la statele membre sa consolideze legaturile dintre scoala si angajatori, sa apropie intreprinderile de sala de clasa si sa le permita tinerilor sa descopere universul muncii prin intensificarea activitatilor de invatare intr-un mediu profesional. Ministrii educatiei din UE sunt incurajati, de asemenea, sa-si intensifice cooperarea in acest domeniu la nivel national si european.