Uniunea Europeana accelereaza tranzitia la vehicule nepoluante
Data: 16-31 decembrie 2017
Un pachet de măsuri pentru a accelera tranziția la vehicule cu emisii de CO2 reduse sau chiar zero a fost propus recent de Comisia Europeană (CE). Acesta reprezintă un pas decisiv înainte în ceea ce privește punerea în aplicare a angajamentelor asumate în cadrul Acordului de la Paris, ce au în vedere reducerea obligatorie cu cel puțin 40% a emisiilor până în 2030 în interiorul UE. Pachetul de măsuri propus face parte dintr-un context politic mai larg care vizează consolidarea și creșterea competitivității industriei europene.
Autoturismele noi, emisii medii de CO2 cu 30% mai mici în 2030, comparativ cu 2021
Astfel, odată cu intrarea în vigoare a Acordului de la Paris, comunitatea internațională și-a luat angajamentul de a trece la o economie modernă cu emisii scăzute de carbon, ceea ce presupune o serie de transformări profunde ale industriei autovehiculelor. UE trebuie să profite de această oportunitate și să devină un lider mondial, având în vedere că țări precum SUA și China progresează foarte rapid. Pentru a oferi un exemplu, ponderea vânzărilor de autoturisme noi în UE, în raport cu vânzările la nivel mondial, a scăzut de la 34% înainte de criza financiară la 20% în prezent. Pentru a menține cota de piață și pentru a accelera trecerea la vehicule cu emisii scăzute și cu emisii zero, CE a formulat noi obiective pentru emisiile medii de CO2 generate de toate autoturismele și camionetele noi din UE, care se vor aplica începând cu 2025 și, respectiv, 2030. „Propunerile stabilesc reguli ambițioase, realiste și cu caracter executoriu pentru a contribui la asigurarea unor condiții de concurență echitabile între părțile implicate din industrie care își desfășoară activitatea în Europa. De asemenea, pachetul va stabili în mod clar direcția care trebuie urmată pentru îndeplinirea angajamentelor asumate de UE în cadrul Acordului de la Paris și va stimula atât inovarea în noi tehnologii și modele de afaceri, cât și utilizarea mai eficientă a tuturor modurilor de transport de mărfuri. Aceste propuneri vor fi sprijinite prin instrumente financiare specifice, pentru a asigura o implementare rapidă", precizează CE, într-un comunicat.
Obiectivele privind reducerea emisiilor de CO2 pe care CE le-a propus se bazează pe o analiză solidă și pe implicarea largă a părților interesate, de la ONG-uri și până la industrie. Atât pentru autoturismele noi, cât și pentru camionete, emisiile medii de CO2 vor trebui să fie cu 30% mai mici în 2030, comparativ cu 2021.
O infrastructură de încărcare fără sincope și cu baterii de înaltă calitate produse în Europa
„Cursa mondială pentru dezvoltarea de autovehicule nepoluante a pornit și nu există cale de întoarcere. Însă Europa trebuie să își facă ordine în propria ogradă înainte de a se putea poziționa în fruntea acestei evoluții mondiale. Avem nevoie de obiectivele și de stimulentele adecvate, iar aceste măsuri privind emisiile de CO2 generate de autovehicule și camionete constituie o soluție în acest sens. Obiectivele noastre sunt ambițioase, eficiente din punctul de vedere al costurilor și au un caracter executoriu. Obiectivele intermediare pentru 2025 vor stimula investițiile încă de pe acum. Obiectivele pentru 2030 vor oferi stabilitatea și direcția necesare pentru a menține aceste investiții. Astăzi, investim în Europa și în combaterea poluării pentru a ne îndeplini angajamentul asumat în cadrul Acordului de la Paris de a reduce emisiile noastre cu cel puțin 40% până în 2030", a declarat comisarul pentru politici climatice și energie, Miguel Arias Cañete. La rândul său, comisarul pentru piața internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri, Elżbieta Bieńkowska, a precizat: „Industria autovehiculelor din UE se află la un moment de răscruce. (...) Vom stimula introducerea pe piață a autovehiculelor cu emisii zero, bazându-ne pe o infrastructură de încărcare fără sincope și pe baterii de înaltă calitate produse în Europa".
Instalarea la nivel transeuropean a unei infrastructuri pentru combustibili alternativi
Pachetul privind mobilitatea curată include următoarele documente:
▪ Noi standarde privind CO2, care să sprijine producătorii în direcția inovării și a lansării pe piață de vehicule cu emisii scăzute. Propunerea include atât obiective pentru 2025, cât și pentru 2030, obiective care vor contribui la efectuarea tranziției de la vehicule convenționale cu ardere la vehicule nepoluante;
▪ O directivă privind vehiculele nepoluante, pentru a promova soluțiile de mobilitate curată în procedurile de achiziții publice;
▪ Un plan de acțiune și soluții de investiții pentru instalarea la nivel transeuropean a unei infrastructuri pentru combustibili alternativi;
▪ Revizuirea directivei privind transportul combinat, care promovează utilizarea combinată a diferitelor moduri de transport de mărfuri (de exemplu, camioane și trenuri);
▪ O directivă privind serviciile de transport de călători cu autocarul, menită să stimuleze dezvoltarea de legături cu autobuzul pe distanțe lungi în Europa și să ofere alternative la utilizarea autoturismelor personale, contribuind, astfel, la reducerea în continuare a emisiilor generate de sectorul transportului și a congestionării traficului. Aceasta va oferi opțiuni de mobilitate suplimentare, de mai bună calitate și mai ieftine, în special pentru persoanele cu venituri reduse;
▪ O inițiativă privind bateriile, care are o importanță strategică pentru politica industrială integrată a UE, astfel încât vehiculele și alte soluții privind mobilitatea, precum și componentele acestora, să fie concepute și produse în UE.
Alte articole


