INGINERUL - ECONOMIST
Data: 1-15 februarie 2004
In programul pe anul acesta al Filialei AGIR Galati a fost inclusa o dezbatere intitulata "Inginerul astazi", al carei moderator am fost desemnat. Unul din aspectele la care m-am gandit este imperativul legat de necesitatea insusirii unor cunostinte economice de catre fiecare inginer, iar pe masura promovarii in functie, chiar si insusirea legislatiei legate de economic.
Inginerul astazi, in Romania, trebuie sa-si adapteze gandirea tehnica si tehnologica la procesele socio-economice legate de tranzitia spre economia de piata concurentiala, legate de aderarea la Pactul Nord-Atlantic - care impune propriile standarde - legate de aderarea la Uniunea Europeana - vezi EuroNorm si nu numai - si legate de un proces de globalizare care impune un marketing continuu si rapid in ceea ce priveste pietele de desfacere si sursele de energie, materiale si chiar forta de munca.
Ei, nu. Parca am spus prea mult. Si totusi, am spus prea putin, ca de facut am facut si mai putin. Dovada este faptul ca produsele noastre romanesti, din aproape toate domeniile, sunt concurate, cu prea mult succes, de catre produse similare importate, pe propria noastra piata. Am sa incerc sa nu dau exemple, desi unele ma calca pe nervi.
Am sa incerc sa o iau de la inceput. Daca vreti, vom considera ca inginerul este un specialist cu calificare superioara in lucrari tehnice de conceptie, de proiectare si de conducere; avem o baza de discutie. Pentru ca specialistii din Franta si Anglia au conceput si realizat un avion Concorde - supersonic pentru transport de pasageri care, economic vorbind, s-a dovedit a nu fi rentabil. Inca din faza de conceptie, inginerii trebuie sa se bazeze pe un studiu de piata: ce vrea piata, cat vrea piata, cum vrea piata, cu cat vrea piata … Acum piata poate sa imbrace mai multe aspecte: piata locala, piata interna, piata regionala, piata europeana, dar si piata mondiala. Aceasta pentru ca acelasi produs, intr-un fel ii vei concepe fabricatia daca este unicat, altfel se va fabrica in serie mica, altfel la productia de masa!
La proiectare, pretul produsului si pretul fabricatiei trebuie avute mereu in vedere prin prisma costurilor de aprovizionare a materialelor, a costurilor de productie si cu forta de munca. In prezent sunt in Romania firme straine, cu un marketing bine pus la punct, care aduc materii prime din Asia, produc in Romania si vand in America. De ce aduc materii prime din Asia? Pentru ca sunt mai ieftine si calitativ mai bune decat cele din Romania. De ce prelucreaza acele materii prime in Romania? Aici apar doua aspecte: primul este legat de baza tehnica de productie care poate asigura fabricarea unor produse de calitate; iar al doilea aspect este cel legat de forta de munca din Romania, care are un nivel de calificare corespunzator si este foarte ieftina comparabil cu tari cu acelasi nivel de dezvoltare economica. Proiectarea pretului, o data cu proiectarea produsului si cu proiectarea tehnologiei de fabricatie trebuie sa creeze certitudinea unei activitati benefice. Fara de care nu se poate.
Acei ingineri care ocupa functii de conducere, incepand de la formatia de lucru, trebuie sa aiba trei maniere de gandire sinergetic legate: o maniera economica, o maniera inginereasca si o maniera manageriala. Cu cat inginerul urca mai mult in ierarhia unei firme, institutii sau chiar tari, scade componenta gandirii ingineresti, in sens tehnic si tehnologic, in favoarea gandirii economice, pentru asigurarea beneficiului, si a gandirii manageriale, pentru dezvoltare sigura.
In Romania, intr-o anume perioada de dupa ultimul razboi mondial au existat cateva facultati care pregateau ingineri-economisti. Si acum, in ultimii ani, au aparut cateva. O fi bine? O fi rau? Vom vedea. Important este ca si ceilalti ingineri sa-si remodeleze manierele de gandire in raport cu cerintele firmelor unde sunt angajati ori ale firmelor pe care le-au infiintat. Imperativul il constituie certitudinea profitabilitatii firmei. Aceasta inseamna insusirea de notiuni de economie cu care sa opereze in gandirea tehnica si economica pentru reducerea costurilor si cresterea calitatii produsului. Cunostintele de management il pot ajuta in gasirea cailor, metodelor, mijloacelor celor mai eficiente de realizare a dezideratelor de mai sus.
Exista mai multe posibilitati la indemana inginerilor care vor sa ramana in aceasta competitie. Prima posibilitate este ca autodidact. Piata este plina de ziare, reviste, carti, tratate de economie, marketing, management. O alta posibilitate o reprezinta cursurile postuniversitare oferite de aproape toate universitatile, unele chiar si de la distanta. Mai sunt si unele firme specializate care, in colaborare cu filialele teritoriale ale Asociatiei Generale a Economistilor din Romania, organizeaza astfel de cursuri, de scurta durata. Noul Cod al Muncii obliga patronii ca cel putin o data la doi ani sa asigure conditii salariatilor cu studii superioare sa urmeze un curs de improspatarea cunostintelor sau de crestere a competentelor profesionale.
Pentru ca produsele noastre, serviciile noastre sa poata fi competitive, in conditiile apropiatei libere circulatii a marfurilor, serviciilor, capitalului si persoanei, in primul rand noi, inginerii, trebuie sa ne dovedim competitivi nu numai pe plan tehnic si tehnologic, dar si prin abilitatea de a manevra o activitate economica. Manevrele manageriale si - de ce nu - cele politice sunt acelea care pot asigura dezvoltarea durabila a afacerilor.