PIATA AUTOVEHICULELOR - INDICATOR AL PROGRESULUI SI DEZVOLTARII ECONOMICE DURABILE DIN ROMANIA
Data: 1-15 februarie 2004
Industria auto constituie si in Romania un sector extrem de dinamic care, prin realizarea de investitii si generarea de locuri de munca, poate sprijini in mod consistent dezvoltarea economica, contribuind totodata, semnificativ, la realizarea veniturilor bugetare.
In anul 2003 piata nationala de autovehicule noi a inregistrat o crestere de 21% la vanzari fata de 2002.
Cea mai semnificativa evolutie a reprezentat-o cresterea specaculoasa a vanzarilor de autovehicule din productia nationala. Dupa ani lungi de scaderea continua a vanzarilor, pentru prima data in ultimii 14 ani, rata de crestere a acestora a depasit rata de crestere a importurilor, cota de piata a autovehiculelor de productie nationala a tnceput sa aiba un trend crescator, de la 60% din totalul pietei de autovehicule noi. In 1997 autovehiculele de productie nationala reprezentau 97% din piata autovehiculelor noi, iar importurile de autovehicule noi doar 3%.
Cei doi producatori nationali principali, Dacia si Daewoo, au ramas ca si in anii trecuti lideri ai pietei de autoturisme, mentinandu-si pozitiile datorita produselor cu pret scazut si cu un raport pret/calitate atractiv.
Liderul marcilor din import a ramas Renault, urmat de Skoda, VW, Peugeot, Opel, Ford, Toyota.
In 2003 s-a inregistrat si o buna evolutie a volumului exportului, la Dacia nivelul acestuia depasind de aproape doua ori si jumatate nivelul din 2002.
Una dintre cele mai semnificative evolutii de pe piata autoturismelor a fost succesul motorizarilor diesel. Intre autoturismele din import, acestea au ajuns sa depaseasca jumatate din vanzari (57% in 2003 fata de 48% in 2002). Exista modele (Skoda Octavia, VW Passat) la care peste 90% din vanzari au motorizare diesel. Dacia Solenza, in varianta cu motorizare diesel urmeaza acelasi trend.
In anul 2004 se prevede ca piata totala de autovehicule (noi si second-hand) sa creasca cu 14-16%, iar dintre acestea, autovehiculele noi sa creasca cu 10-11%. Aceasta prognoza se bazeaza pe: cresterea economica constanta in 2004, reducerea ratei inflatiei, o usoara crestere a puterii de cumparare si cresterea sistemului de finantare, reducerea nivelului de dobanzi, cresterea nevoii de mobilitate si a gradului de motorizare.
Aceste informatii le detinem de la conferinta de presa a Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), care a avut loc in luna ianuarie a.c.