DIN ISTORIA INGINERIEI ROMANESTI
Data: 1-15 februarie 2008
(Urmare din nr. 1/2008)
Invatamantul romanesc, in general, este recunoscut in lume de ani buni ca un sistem educational si formativ care a pus intotdeauna accentul pe aspectele cantitative si calitative ale instructiei.
Educatia, facuta constiincios, de catre cadre didactice de calitate profesionala, cu aplicatii practice, trebuie sa corespunda cerintelor societatii, astfel ca integrarea absolventilor sa se poata face rapid, fara eforturi si costuri suplimentare.
Scoala tehnica superioara din Romania s-a ghidat la transmiterea cunostintelor prin cursul magistral, conferinta economica si lucrari practice sau seminarii-dezbatere. Putine au fost insa in scoala superioara romaneasca experimentele cu adevarat novatoare, pe linia unor vrednici inaintasi in cercetarea fenomenului educational.
Desi experientele multimedia au demarat peste ocean inca din anii ’80, universitatile tehnice din Romania cunosc putine dotari adecvate, fiind depasite chiar de invatamantul preuniversitar. Experientele se pot finaliza prin elaborarea de produse de initiere de o calitate educationala de netagaduit, accesibile studentilor de toate nivelele, ce resimt un blocaj si disconfort in sistemul de invatare „clasic“. Echipamentele moderne ofera o gama intinsa de suporturi tehnologice bazate pe media, informatica si telecomunicatii, fapt care inlesneste profesorilor posibilitatea de a face experiente multiple pe temeiul carora sa esafodeze ulterior o metodologie care sa raspunda obiectivelor si situatiilor de invatare.
Studentii din invatamantul tehnic superior au tot mai mult nevoie de o pregatire eterogena. Ei isi pot completa achizitiile din universitate, bazate tot mai mult pe multimedia, prin activitati autonome intensive, corespunzator orarului propriu.
Profesorul Mircea Octavian Popoviciu, de la Universitatea Politehnica din Timisoara, preciza: „Stimulati prin toate mijloacele studiul individual si efortul creator al studentilor. Profesorii impreuna cu studentii asigura calitatea invatamantului.“
Activitatea de cercetare stiintifica universitara este o conditie fundamentala pentru asigurarea calitatii invatamantului tehnic superior.
*
Intrerupem aici serialul Din istoria ingineriei romanesti, deoarece in Editura AGIR a aparut, de curand, cartea in care autorul reia si dezvolta tematica acestui serial, intitulata Vocatia tehnica a poporului roman.