Perceptia ingineriei la nivel european (Urmare din numarul trecut)
Data: 1-15 februarie 2011
Promovarea principiilor si identificarea solutiilor
Referindu-ne la tara noastra, pe langa masurile recomandate de UE, de organismele si asociatiile din care facem parte, avem la dispozitie un set de principii si solutii care ne permit sa formulam propuneri în consonanta cu cerintele nationale. Din aceasta perspectiva, propunerile pot fi astfel ordonate, sistematizate si prezentate:
– Pentru atragerea elevilor din învatamantul primar si mediu catre stiinta si tehnica sunt necesare reviste tehnice adresate lor si care sa cuprinda aplicatii practice folositoare atat elevilor, cat si cadrelor didactice. Aparitia lor trebuie sprijinita financiar de MECTS, trimise la toate bibliotecile scolilor primare si secundare, gratuit, ca si prin vanzarea lor prin chioscuri si abonamente;
– Constituirea pe langa scoli a unor cluburi si cercuri tehnice atractive;
– Realizarea Muzeului National al Stiintei si Tehnicii, asa cum este prevazut într-un studiu aparut în Editura AGIR. Fondurile pot fi obtinute, în principal, de la UE. Concretizarea acestui proiect va contribui esential la atragerea elevilor din toata tara catre stiinta si tehnica – mai ales prin partea lui virtuala;
– Este absolut necesar sa se initieze actiuni si sa se puna la punct strategii pentru promovarea si transmiterea unei imagini pozitive asupra inginerilor, pentru a schimba perceptia publicului în ceea ce îi priveste pe ingineri. Exista studii si mesaje potrivite, ce trebuie aplicate;
– Dezvoltarea si sustinerea liceelor tehnice si scolilor de arte si meserii, dotarea cu laboratoarele necesare si sprijinirea profesorilor ingineri din aceste scoli. În prezent, numarul acestor scoli s-a redus, cele existente nu mai au dotarea necesara, iar la conducerea lor sunt cadre didactice de formatie umanista. Pregatirea tehnica este trecuta în plan secundar. Rezolvarea acestei probleme va asigura personalul cu pregatire medie necesar economiei, iar cei mai buni elevi se vor îndrepta catre învatamantul superior tehnic;
– Se impune sa luam în considerare faptul ca, odata cu terminarea unei forme de învatamant, oamenii îsi iau gandul de la cunoastere. Într-un studiu recent care a analizat situatia din 27 de tari din Europa, Romania se afla pe ultimul loc.
Deci, la noi, educatia continua este aproape restrictiva. Ea nu este nici încurajata, nici sustinuta, desi cred ca este dorita. Cum sa tii piept si sa beneficiezi de noua tehnologie, care este motorul dezvoltarii societatii, daca nu o stii, daca nu o întelegi, daca nu te intereseaza?!
De aici, necesitatea de a trece la actiune. Pentru aceasta exista premise, exista o viziune.
În Strategia nationala pentru dezvoltarea durabila în Romania, la elaborarea careia am participat, Orizonturi 2013 – 2020 – 2030 este prevazut:
Orizont 2013. Obiectiv national: Dezvoltarea capitalului uman si cresterea competitivitatii prin corelarea educatiei si învatarii pe tot parcursul vietii cu piata muncii si asigurarea operativitatii sporite pentru participarea viitoare pe o piata a muncii moderna, flexibila si inclusiva.
Orizont 2020. Obiectiv national: Atingerea nivelului mediu de performanta al UE în domeniul educatiei si formarii profesionale, cu exceptia serviciilor în mediul rural si pentru grupurile dezavantajate, unde tintele sunt ale UE pe 2010.
Orizont 2030. Obiectiv national: Situatia sistemului de învatamant si formare profesionala din Romania la nivelul performantelor superioare din UE, apropierea semnificativa de nivelul mediu din UE în privinta serviciilor educationale oferite în mediul rural si pentru persoanele provenite din medii dezavantajate sau cu dizabilitati.
Obiectiv major pentru întreaga societate romaneasca
Exista suficiente temeiuri pentru a respecta aceasta strategie astfel încat sa constituie un obiectiv major pentru întreaga societate romaneasca. Trebuie mai întai cunoscuta. În cuprinsul ei sunt prezentate detaliat si modalitatile prin care se pot realiza obiectivele profesionale la care m-am referit în prima parte a expunerii de fata:
– Realizarea unei baze stiintifice si tehnice – logice, solide, este o necesitate nationala pentru dezvoltarea resurselor umane si de capital;
– Sistemul de educatie sa fie reorientat spre merit, iar formarea la nivel universitar trebuie încredintata celor care merita sa fie acolo;
– La nivelul absolventilor de universitate este necesar sa se creeze centre de excelenta. Aceasta masura se impune pentru a se putea ridica activitatea la nivel international, pentru a mari prestigiul national, asa cum se întampla în Germania, cu Institutul Max Planck, în Franta cu Collège de France, în Statele Unite cu Massachusetts Institute of Technology, în Israel cu Institutul Weizmann, cu institutele indiene de tehnologie si Institutul Indian de Stiinta. În acest mod s-ar reduce si exodul tinerilor dotati catre tari avansate;
– Alaturi de centrul de excelenta propunem sa se înfiinteze un parc tehnologic de importanta nationala pentru promovarea tehnologiilor avansate, a unor ramuri industriale bazate pe acestea;
– Mai trebuie înlaturata birocratia care duce la rutina, la risipa de resurse, pericliteaza independenta de gandire, ceea ce constituie un obstacol în afirmarea ideilor avansate. Sunt numeroase cazurile cand idei bune, proiecte valoroase si inventii strict necesare n-au putut fi aplicate în tara. De aceea, pentru sprijinirea progresului economic si social, reducerea birocratiei este o problema cruciala;
– Oamenii de stiinta tineri trebuie sa poata efectua cercetari active si productive în Romania, sa nu fie nevoiti sa paraseasca tara pentru a se putea implica în proiecte stiintifice si tehnologii moderne.
Este nevoie si de revigorarea sistemului legislativ, prin reglementari clare, implementate adecvat. Trebuie sa ajungem sa ne bazam pe încrederea si integritatea oamenilor, fara de care societatea nu are sanse sa progreseze.
Se urmareste ca profesiei de inginer sa i se acorde aceeasi însemnatate asemenea celor de arhitect sau medic si sa se caute cai de extindere a mobilitatii inginerilor pe continentul european, prin recunoasterea calificarii si competentei profesionale a acestora. Una din formele de actiune a FEANI este introducerea cardului ingineresc european („engineerING card“).
Atat decizia de introducere, cat si responsabilitatea implementarii sistemului cardului ingineresc în fiecare tara apartin nivelului national. Noi trebuie sa ne preocupam de aceasta.
Viitorul începe azi
O viziune asupra ingineriei viitorului este cuprinsa în cartea Inginerul secolului XXI, scrisa de Patricia D. Galloway, tradusa si aparuta în Editura AGIR. Recomand cu insistenta ca factorii de decizie si noi, toti cei interesati, sa ne oprim asupra acestei carti ce cuprinde pregatirea inginerilor în prezent si în viitor. Eu îmi rezerv dreptul ca sa revin asupra acestei carti si nu ma opresc doar la scrierea prefatei, la editia în limba romana.
– Pozitia fruntasa a Romaniei la testele de evaluare mondiala la matematica, fizica, chimie, biologie în scolile secundare nu reprezinta nivelul de pregatire a elevilor din scoala romaneasca, ci a unor varfuri. Sunt tari precum Statele Unite care se situeaza pe un loc modest, locul saptesprezece, deoarece nu evalueaza numai varfurile. Sa fim atenti la aparente, eliminand tot ceea ce este înselator.
Nu putem, în contextul examinat aici, sa eludam cresterea în amploare a concurentei neloiale, a universitatilor private care scot diplome si acorda titluri stiintifice „pe taraba“ si de care beneficiaza cei care platesc sau/si cei care au relatii si pozitii sus puse. Aceasta situatie este catastrofala pentru viitorul tarii, pentru ca multi dintre cei care ne conduc, la toate nivelurile, sunt detinatori de astfel de diplome. Au ei, oare, pregatirea necesara sa înteleaga gravitatea situatiei? În lumea competitiva va trebui ca majoritatea cetatenilor sa fie productivi. Noi cu cine sa fim? Multi dintre cei buni pleaca, iar altii dintre cei care raman au diplome, dar n-au pregatire. Fata de aceasta situatie, nu putem sa ramanem indiferenti. Cum sa fii indiferent cand educatia este privita exclusiv ca o marfa, iar studentul doar ca un client?
Pentru sprijinirea si promovarea valorilor, pentru a starpi impostura si pentru practicarea profesiei, conform cu pregatirea si competenta – este necesara legea practicarii profesiei de inginer, care se afla redactata într-o prima forma si vom începe demersurile pentru promovarea ei.
– Sustinerea acordata cercetarii stiintifice nu este la nivelul la care te-ai putea astepta, mai ales la o tara emergenta, ca a noastra. Nici macar finantarea care încurajeaza cercetarile aplicative, care pot fi imediat amortizate si cele care atrag noi aplicatii, nu este asigurata. Situatia trebuie îndreptata prin cresterea fondurilor alocate.
Constituirea de parteneriate între universitatile tehnice si asociatiile profesionale, cu institutiile academice, ca de exemplu cu AGIR si cu ASTR si cu marile întreprinderi – va fi benefica si trebuie realizata. Dorim sa cunoastem precis atributiile ce ne revin din acest parteneriat.
– Unii cred ca noua ordine mondiala, globalizarea reprezinta solutii universal valabile, ceea ce nu este corect. Mai mult, natiunile trebuie sa fie pregatite sa treaca prin aceasta poarta a globalizarii si o asemenea intrare îsi are si costurile ei. Trebuie sa ne imaginam ca o tara este ca o companie moderna care îsi doreste sa prospere în timp. Ea trebuie sa aiba acces la sursele de cunoastere, de informare, de spirit antreprenorial, de eficienta în management, în conditiile aplicarii stricte a legilor. Pentru a fi prospera sunt esentiale organizarea, conducerea si experienta tehnica. Pozitia geografica, resursele nationale, inclusiv cele militare, nu mai sunt singurii factori care concura la adoptarea deciziilor. Sunt exigente care trebuie foarte bine întelese.
Un lucru sa nu uitam: sansa Romaniei consta în oamenii ei, în pregatirea lor. Nu numai ca nu trebuie sa uitam acest adevar fundamental, ci trebuie sa actionam în sensul pe care îl impune si cu toata determinarea necesara, pentru ca, asa cum spuneau latinii, „Cuvintele misca, dar exemplele te trag dupa ele“.
N.R.: Precizam ca, la ambele texte, subtitlurile apartin redactiei.