Promovarea creatiei tehnico-stiintifice, cale sigura spre performanta
Data: 1 - 15 februarie 2012
Convorbire cu dr. ing. Constantin Stroe, vicepresedinte DACIA, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM)
Teodor Brates: In conditiile crizei, rezultatele inregistrate de compania Dacia, a carei evolutie este strans legata de numele si activitatea dvs., prezinta un interes deosebit pentru largi categorii de cititori. Care este bilantul pe anul 2011?
Constantin Stroe: Fabricatia de automobile la Dacia a continuat sa se afle, in 2011, la capacitatea maxima, desi in anul precedent nu am lansat tipuri noi. Valoric, productia a crescut si va creste pentru ca Dusterul, vedeta noastra actuala, este o masina mai complexa si, natural, mai scumpa. Concret, in 2011, Dacia a vandut 343 233 de vehicule, foarte aproape de nivelul record inregistrat in anul 2010. Duster a devenit - cum mai remarcam - noul varf de lance al gamei Dacia, ajungand sa reprezinte 47% din vanzarile totale ale marcii. Mai complex si, natural, mai scump, Dusterul a facut ca, in 2011, cifra de afaceri sa o depaseasca sensibil pe cea realizata in anul anterior. Pe piata interna, care si-a continuat caderea in anul trecut, cu 30 867 vehicule vandute, Dacia a realizat o cota de piata de 29%.
T.B.: Ce loc ocupa, in bilantul pe care l-ati conturat, livrarile pe piata externa?
C.S.: Exportul a continuat sa fie, in 2011, la fel ca si in ultimii ani marcati de criza, dar nu si in cazul companiei noastre, cheia incontestabilului succes comercial al Daciei. Vanzarile noastre in afara Romaniei au inregistrat in 2011 un nou record, cu peste 312 000 de unitati comercializate in 47 de tari. Marca si-a consolidat succesul pe piata europeana, unde au fost inmatriculate 240.470 de vehicule, in conditiile in care programele de innoire a parcului au incetat sa mai fie operationale in cele mai multe tari.
T.B.: Care sunt cumparatorii cei mai fideli?
C.S.: Franta ramane prima piata de export pentru Dacia, cu peste 94 000 de unitati, ceea ce corespunde unei cote de piata de 3,5%. Dacia ocupa locul al 5-lea pe piata vanzarilor catre persoane fizice. Potrivit aceluiasi criteriu de „ierarhizare“, Duster figureaza pe locul al saselea in clasamentul modelelor preferate de clientii francezi, cu 53 148 de inmatriculari. Germania ocupa a doua pozitie in topul exporturilor Dacia, cu 43 452 de unitati vandute, in crestere cu 7,8% fata de anul 2010. O crestere importanta a vanzarilor Dacia, respectiv 15%, a fost inregistrata si in Italia, unde, in 2011, au fost comercializate 26 838 de unitati. Alte piete externe importante pentru Dacia anul trecut au fost Maroc (22 356 unitati), Turcia (21 339 unitati) si Algeria (19 242 unitati).
T.B.: Inteleg ca innoirea tipologica, simultan cu perfectionarile tehnologice, reprezinta tintele strategice ale activitatii companiei. Daca remarca aceasta este corecta, va rog sa precizati ce se are in vedere in perioada urmatoare in ambele directii de actiune.
C.S.: In ceea ce priveste urmatoarea generatie a Logan, primul automobil din gama Dacia conceput aproape integral in Romania de ingineri romani, Logan 2 va fi la cote mai inalte de durabilitate si fiabilitate, cu un raport pret-calitate imbatabil. Dar, ca si generatia actuala, Logan 2 va ramane un produs low-cost care se va adresa numerosilor clienti cu venituri mai modeste din toata lumea. Noul tip va intra in productie la Dacia in trimestrul IV 2012 si va garantez ca va fi un vehicul foarte atractiv, care va ranforsa succesul la export al predecesorului sau. Sper ca, pana atunci, si piata auto interna sa se reanimeze.
T.B.: Se cunoaste ca, nu demult, au circulat diverse zvonuri in legatura cu modul in care compania Renault intentioneaza sa-si puna in aplicare politicile de relocare. Ce puteti spune, oficial, in legatura cu aceasta tema de incontestabil interes si pentru cititorii nostri?
C.S.: Dacia a fost si ramane pilonul pe care se sprijina sectorul auto romanesc. Grupul Dacia-Renault a devenit un sistem industrial complex si modern care, in afara capacitatii de productie de 350 000 autoturisme/an de la Mioveni, a delocalizat si dezvoltat la Bucuresti si la Titu importante capacitati de CD, de testare automobile si de design. In Romania functioneaza deja toate verigile de conceptie si de fabricatie ale unui automobil modern din familia Renault.
T.B.: A fost si este, evident, un proces investitional remarcabil.
C.S.: Va impartasesc punctul de vedere. Trebuie precizat ca Dacia-Renault continua sa investeasca in dezvoltarea capacitatilor de productie pentru noile vehicule si pentru un nou motor modern, pentru cutia de viteze TL si pentru modernizarea turnatoriei (300 milioane euro sunt alocati in acest scop pentru 2012). Evident, acesta este un argument suplimentar pentru soliditatea investitiei Renault in Romania.
T.B.: Prin urmare, viziunea dvs. optimista se bazeaza pe argumente perfect verificabile.
C.S.: Exact. Am toate motivele sa sper ca 2012 va fi un an bun pentru Dacia, in care succesul comercial international al Dusterului se va consolida si in care va debuta noua gama Logan.
T.B.: Dar, la scara intregii ramuri, cum vedeti evolutiile in viitorul previzibil?
C.S.: Privind spre industria auto ca sector industrial, acesta este, la ora actuala, cel mai dinamic si mai globalizat sector industrial din Romania. Cu peste 200 000 de salariati, sectorul a inregistrat in 2011 o cifra de afaceri de 10,3 miliarde de euro, asigurand 22% din exportul tarii. Asteptatul demaraj al fabricatiei de Ford B-Max la Craiova in 2012 va amplifica, desigur, aceste cifre relevante pentru trendul de crestere sustinuta a productiei de automobile in Romania.
T.B.: Elementele furnizate de dvs. implica si contributiile producatorilor de componente, ceea ce, pentru economia romaneasca, reprezinta o sursa importanta de valoare nou creata.
C.S.: In aceasta ordine de idei, este important de remarcat ca, in ultima decada, s-a dezvoltat mult sectorul de componente auto. Numerosi furnizori internationali, atrasi de programul Logan al lui Renault, si-au amplasat filiale de productie la noi. De asemenea, produc componente pentru marii constructori europeni o serie de furnizori germani de calibru. Reteaua de fabricanti de componente auto din Romania numara la ora actuala peste 800 de furnizori, care realizeaza 2/3 din totalul valoric al productiei auto. Prin prisma acestor cifre, dar si prin potentialul de dezvoltare pe care il avem in continuare, industria auto reprezinta un veritabil sector strategic al economiei.
T.B.: Un alt element pe care il implica precizarile dvs. vizeaza, neindoios, contributiile sectorului de cercetare si dezvoltare...
C.S.: ...Sector care are un trend foarte benefic. Avem de-a face cu dezvoltarea rapida a CD private prin delocalizarea de activitati specifice de la centrele de studii ale constructorilor sau ale furnizorilor auto internationali. RTR, Centrul Tehnic Titu, cele trei centre Continental sau centrele Yazaki si Delphi sunt relevante. Dezvoltarea cercetarii auto private confera o garantie de stabilitate industriei auto in Romania, prevenind migratia acesteia. Pe alt plan, contribuie la modernizarea cercetarii auto publice si la adaptarea la cerintele internationale actuale a invatamantului tehnic superior legat de automobil. In general, potentialul de dezvoltare a industriei auto in Romania continua sa fie considerat de catre expertii internationali (studiul KPMG) printre cele mai redutabile din zona noastra. Desigur, acest potential trebuie sa fie valorificat cu inteligenta.
T.B.: Si aceasta, chiar in conditiile crizei globale.
C.S.: Desigur. Criza, pe de-o parte, si noile comandamente sociale legate de automobil - diminuarea emisiilor, reducerea numarului de accidente si prezervarea resurselor - pe de alta parte, sunt pe cale sa produca reorientari esentiale in conceptia automobilelor. Se contureaza o reconfigurare a fabricatiei de automobile atat in sens geografic (deplasarea spre tarile emergente, BRIC in special) cat si in sensul structural. Ecomobilitatea si normele de siguranta rutiera necesita solutii tehnologice noi care sa le sustina, astfel ca inovarea a devenit o conditie sine-qua-non pentru evolutia automobilului, a ansamblurilor si a componentelor sale, dar si a materialelor si proceselor de fabricatie. Este esential ca aceste solutii sa fie realizate in Romania, de catre ingineri romani. Intrucat revista dumneavoastra se adreseaza inginerilor, nu cred ca este necesar sa aduc alte argumente pentru perenitatea industriei auto in Romania. As subestima realismul si capacitatea de analiza specifice cititorilor dvs. Problema reala care trebuie sa ne preocupe pe toti si careia, personal, ii dedic o buna parte din energie si activitate la ora actuala, este aceea de a dezvolta si moderniza in continuare acest sector.
T.B.: Nu pot decat sa va urez succes.
C.S.: Multumesc pentru prilejul oferit de a ne prezenta rezultatele si preocuparile care vizeaza, in continuare, drumul nostru spre performanta.