Despre oameni, mai mult decat despre masini
Data: 1-15 februarie 2017 2017
„Dacă vrei să construiești un vas, nu bate oamenii la cap să strângă lemn, nu le trasa sarcini și nu le da de muncă ci, mai curând, vorbește-le despre imensitatea nesfârșită a mării." (Antoine de Saint-Exupéry)
Suntem într-o eră în care tehnologia și evoluția ei extrem de rapidă generează schimbări greu de imaginat cu doar câțiva ani în urmă. Iar ritmul schimbării nu face decât să crească în fiecare an.
Ce se schimbă în jurul nostru? Care sunt provocările cu care ne confruntăm și cărora căutăm a le face față? Care este rolul din care privim provocările curente și, mai ales, viitoare? Iată câteva dintre întrebările pe care sugerăm ca fiecare dintre noi să le avem în minte, în cadrul organizațiilor în care ne manifestăm.
Cercetări făcute la nivel global, în mediul organizațional, relevă că 91% dintre angajați reclamă, ca principală provocare, probleme de comunicare în relația cu liderii lor. Ei simt că sunt insuficient ascultați, insuficient implicați în procesele decizionale și în evoluția organizației. Un procentaj asemănător dintre liderii de organizații reclamă, ca principală provocare, insuficienta implicare a angajaților în eficacitatea proceselor din companie!
Punând cele două rezultate alături, ajungem la o concluzie aparent bizară: liderii și angajații vor același lucru! O mai mare implicare a tuturor în viața companiei! Iar asta nu se întâmplă!
Completăm imaginea de mai sus cu faptul că 63% dintre angajați percep că nu le sunt recunoscute meritele!
Voi mai adăuga o particularitate de puternică diferențiere față de perioade anterioare, pe lângă imensul progres al tehnologiei.
Tinerii născuți după 1990 au ajuns la maturitate, la vremea implicării în companii. Numiți Millenials, cei care s-au format la granița dintre milenii dau, acum, tonul așteptărilor și unei noi culturi organizaționale așteptate în companii.
Ce ne arată cercetările legate de Millenials?
♦ 6 din 10 sunt mereu pe picior de plecare, în permanenta căutare a unui nou job;
♦ 21% dintre ei au schimbat locul de muncă în ultimul an;
♦ Doar 29% dintre ei sunt real implicați în ceea ce fac, în timp ce 16% sunt total neimplicați, iar 55% sunt indiferenți.
Cum se resimte asta în organizații?
Cercetări ample, dar și experiența noastră directă, arată că, la nivelul companiilor, avem: ▪ dificultăți în atragerea tinerilor; ▪ deficit de competențe; ▪ dificultăți în păstrarea tinerilor; ▪ dificultăți în a-i conduce.
Ce așteaptă ei de la organizațiile în care caută a se integra? Cum arată, văzut de la ei, mediul în care ar putea să se manifeste eficace? Răspunsurile ar putea fi următoarele: ▪ așteaptă mai mult independent și mentorat; ▪ vor lucrurile definite clar; ▪ vor ca opinia lor să conteze; ▪ se plictisesc ușor și preferă varietatea; ▪ caută echilibrul profesional-personal; ▪ așteaptă coaching și feedback permanent și în timp real mai mult decât generațiile anterioare; ▪ Millenials sunt pregătiți și doritori să ofere feedback.
Toate astea ne conduc la concluzia că provocările mari sunt în zona oamenilor, a relaționării, a culturii organizaționale. Aceasta - arată cercetările făcute la nivel global - e valabil în majoritatea covârșitoare a companiilor și organizațiilor de orice tip.
Care ar fi dezvoltările necesare relevante în companiile noastre, spre a face față unor astfel de provocări?
În opinia noastră, am începe cu câteva, fără a fi exhaustive: ● Selecția personalizată. Vremea CV-ului ca instrument principal a cam trecut. Compatibilitatea cu job-ul, cu echipa și cu modelul culturii organizaționale devine esențială; ● Facilitarea integrării. Programele de inducție capătă un rol tot mai mare, iar asta presupune existența și antrenarea permanentă a celor ce le conduc; ● Folosirea feedback-ului ca instrument de învățare continuă pentru toți membrii organizației.
Vom reveni curând, în paginile Universului ingineresc, cu dezvoltări ale sugestiilor enumerate acum, precum și cu întrebări care, lansate în companiile noastre, vor sprijini identificarea căilor de urmat pentru creșterea performanțelor individuale și organizaționale.