Invatamantul profesional, o necesitate in contextul economic actual
Data: 1-15 februarie 2017 2017
Școlile urmăresc să obţină recunoaşterea importanţei activităţilor de instruire şi formare profesională iniţială, de către comunitate, în general, şi de către beneficiarii direcţi (elevi şi agenţi economici), în special. Între şcoală şi agenţii economici se înregistrează, în prezent, un dialog, cu scopul de a armoniza aspirațiile școlii cu nevoile companiilor:
▪ şcoala îşi orientează demersul asupra elevilor - centrul de interes al activităţilor educaţionale;
▪ agenţii economici au nevoie de forţă de muncă bine pregătită, conectată la noutăţile tehnologice şi flexibilă în raport cu dinamica producţiei moderne.
O analiză atentă pune în evidenţă câteva aspecte cu implicaţii majore asupra procesului de asigurare a resursei umane calificate.
Pe de-o parte, forţa de muncă maturizată, în curs de îmbătrânire, reprezintă o valoare la care nu se renunţă prea uşor, fiind vorba despre experienţa acumulată în anii de activitate, experienţă deloc neglijabilă, în foarte multe dintre cazuri. Pe de altă parte, pentru a răspunde rapid cerințelor specifice locurilor de muncă, agenții economici recrutează forță de muncă pe care o formează intern, în concordanță cu nevoile specifice.
În aceste condiții, învățământul profesional și-a propus să asigure absolvenților competențele profesionale și sociale specifice calificărilor tradiționale, dar și calificărilor noi, cerute de progresul tehnologic. Pentru ambele categorii, li s-au solicitat agenților economici opinii şi sugestii, prin aplicarea unor chestionare structurate pe problematica formării profesionale iniţiale.
Aşa de exemplu, pentru calificări profesionale din domeniul electric, au răspuns chestionarelor un număr de 30 de agenţi economici, printre care: S.C. ADICONS COM S.R.L. Craiova, S.C. SPIACT S.A. Craiova, SC FDEE Electrica Muntenia Nord, SDEE Târgovişte, S.C. UCPET S.A. Târgovişte şi S.C. Compania Energopetrol Câmpina S.A. O mare parte dintre sugestiile formulate se referă la formarea în şcoală a competenţelor-cheie, competenţe absolut necesare angajaţilor, dar pentru care agenţii economici nu dispun de timp şi resurse de formare. În acest sens, abilităţi personale precum punctualitatea, politeţea, respectarea termenelor şi disciplina tehnologică sunt decisive pentru angajare. Formarea acestor abilități nu necesită resurse financiare importante, dar necesită timp, iar școlile și profesorii din Craiova urmăresc deja acest aspect în activitatea didactică.
În privinţa competenţelor tehnice, agenţii economici consideră că acestea se pot perfecţiona şi la locul de muncă, iar pentru aceasta au sugerat creşterea ponderii activităţilor practice de învăţare, mai ales în mediul real de muncă. Astfel, se dobândeşte experienţă în operarea cu un anumit echipament, pe care şcoala nu-l poate asigura şi, concomitent, are loc adaptarea la specificul muncii în echipa din mediul de producţie. În acest sens, colaborarea cu SC Elecmond Electric SRL din Craiova a condus la rezultate convingătoare, elevii integrându-se cu ușurință în colectivele de lucru și participând responsabil la lucrările de reparații și rebobinare transformatoare.
Chiar dacă politicile educaţionale promovează formarea iniţială prin învăţământ profesional şi oferă o serie de facilităţi financiare elevilor care aleg această formă de pregătire, realitatea demonstrează că şcoala profesională este prea puţin atractivă pentru elevi, din mai multe motive.
Unele dintre acestea ţin de mentalitate: învăţământul profesional este perceput drept o „cenuşăreasă" a sistemului, o alternativă de ultimă instanţă. Fără a cunoaşte toate aspectele referitoare la această formă de pregătire, părinţii sunt de acord cu şcoala profesională doar din considerente financiare, nicidecum pentru a pune la încheietura mâinii copiilor lor „brăţara de aur" a unei meserii. Pentru a schimba această mentalitate, școlile din Craiova realizează campanii de promovare a ofertei de școlarizare prin învățământ profesional, în care antrenează și reprezentanți ai agenților economici pentru o mai bună informare a elevilor de gimnaziu.
Alte motive ţin de însăşi reglementările referitoare la admiterea în liceu şi şcoala profesională: pentru a fi nediscriminatorii, aceste reglementări nu limitează în niciun fel înscrierea elevilor la liceu, indiferent de rezultatele obţinute de aceștia la testările naţionale. Şi cum oferta pentru liceu depăşeşte cererea, şcoala profesională pierde elevi care, pe parcursul liceului, constată că ar fi fost mult mai bine să aleagă să devină buni meseriaşi.
Pentru a reduce numărul acestor cazuri, profesorii din Craiova, colaborează cu consilierii școlari pentru aplicarea sistemelor online de identificare a profilului ocupațional al elevilor, contribuind, astfel, la alegerea corectă a carierei. Consilierea și orientarea vocațională îi include și pe părinții elevilor, cu scopul de a-i informa și de a le schimba mentalitatea cu privire la învățământul profesional.