Parcul auto din Europa va scadea din 2025
Data: 1-15 februarie 2020
♦ Europenii vor prefera platformele de mobilitate în detrimentul propriilor automobile
Parcul auto al Europei va crește cu 1,4% până în anul 2025, la 273 milioane mașini, de la 269 milioane în acest an, după care se va reduce cu 5,4% până în 2030, ca urmare a dezvoltării platformelor de mobilitate (de tipul Uber, Clever, Bolt etc.), dar și a modalităților de proprietate alternative, potrivit celui mai recent studiu PwC Digital Auto Report. „Parcul auto din România a crescut cu 7,4% în 2018 conform datelor oficiale, la peste 8,2 milioane vehicule, dar infrastructura rutieră nu ține pasul. Spre exemplu, București, cu circa 1,4 milioane de autoturisme înmatriculate oficial, la care se adaugă cele în tranzit, este de mulți ani în topul celor mai congestionate orașe din Europa, iar nivelul particulelor în suspensie din aer este dublu față de cel maxim recomandat de Organizația Mondială a Sănătății. În acest context, sunt necesare soluții noi de transport, o variantă fiind modelele de proprietate alternative, precum abonamentul, închirierea, car sharing, ride hailing, ride sharing și micro mobility", a declarat Daniel Anghel, Partener și Liderul serviciilor fiscale și juridice la PwC România.
Raportul PwC dă ca exemplu Germania, unde ponderea persoanelor care dețin o mașină proprie a scăzut de la 43% în 2010 la 36% în 2018, în timp ce flotele auto, fie că sunt ale companiilor, firmelor de închirieri sau ale platformelor de mobilitate au crescut în aceeași perioadă de la 57% la 64%. Este o tendință care se extinde tot mai mult la nivel global și pune presiune inclusiv pe prețurile autovehiculelor, pe fondul creșterii puterii de negociere.
Potrivit sondajului realizat de PwC în rândul europenilor, inclus în raport, 74% dintre consumatori vor opta pentru cel mai convenabil mod de a călători, inclusiv pentru folosirea mai multor tipuri de transport, iar 28% dintre proprietarii europeni de vehicule cred că pot câștiga bani din împărțirea mașinii lor printr-o platformă peer-to-peer.
De asemenea - mai spun autorii studiului - peste 50% dintre consumatori ar fi dispuși să plătească până la 250 dolari pentru un abonament lunar pentru plimbări nelimitate în oraș. O pondere similară (47%) din consumatorii europeni ia în considerare renunțarea la propria mașină în favoarea serviciilor de robotaxi autonome dacă vor avea un preț adecvat.
În Europa, estimările arată că segmentul modelelor alternative de proprietate va crește de la o valoare de 33 miliarde de dolari în 2018, la 191 miliarde dolari în 2025 și 393 miliarde de dolari în 2030. La nivel global, modelele alternative de mobilitate vor ajunge să reprezinte între 17% - 28% din transportul cu vehicule, până în 2030.
O altă concluzie a raportului relevă că viitorul industriei auto va fi caracterizat de conectivitate - creșterea numărului de autovehicule conectate la internet 4G și 5G și la multipli senzori și dispozitive de comunicație, electricitate - creșterea ponderii autovehiculelor electrice, partajare - creșterea ponderii sistemelor de car-sharing și autonomie - apariția autovehiculelor autonome. Totodată, conform studiului, China va continua să-și dezvolte parcul auto într-un ritm accelerat, de peste 33%, până la 303 milioane mașini în 2025, în timp ce în SUA avansul va fi unul modest, de 2,2%. Va fi necesară îmbunătățirea infrastructurii de transport, telecomunicații și de alimentare a mașinilor electrice, iar motoarele electrice și funcțiile automate vor crește cu 20% - 40% costul producătorilor auto cu materiile prime până în 2030. „În acest context, vom asista la o schimbare semnificativă a modelelor de afaceri ale producătorilor auto și furnizorilor lor, care vor depune eforturi intense pentru reducerea costurilor tehnologice în următorul deceniu", subliniază autorii raportului.
O treime dintre autoturismele intrate în România în 2019 sunt Euro 6, electrice şi hibride
Peste o treime (35%) din numărul total de autoturisme noi şi second hand, intrate în parcul auto naţional în 2019, aveau norma de poluare Euro 6 sau erau electrice (integral sau plug-in hibride), relevă o analiză publicată de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor Auto (APIA). „2019 a fost al şaptelea an de creşteri consecutive ale achiziţiilor de autovehicule din România, evoluţie începută în anul 2014, după un an 2013 în care s-a înregistrat cel mai mic număr de autovehicule nou înmatriculate (noi şi rulate), în România. Relevant pentru această evoluţie este numărul autoturismelor, care a crescut de la circa 280 000 de unităţi (noi şi rulate), în 2013, la 606 163, în 2019 (...) Un aspect relevant se referă la impactul achiziţiilor de autoturisme asupra nivelului de emisii poluante. Din această perspectivă, 35% din totalul înmatriculărilor de autoturisme nou intrate în parc din 2019 (noi plus rulate) au avut norma de poluare Euro 6 sau au fost electrice (integral sau PHEV). La capitolul autoturismelor „verzi", analiza APIA arată că achiziţia acestora a înregistrat creşteri semnificative în ultimii cinci ani, chiar foarte mari în ultimii doi ani. În anul 2019, creşterea segmentului de autoturisme electrice a fost de 150,3% (de 2,5 ori), comparativ cu 2018, iar pe cele hibride de 79,7%. Datele analizate au cuprins atât volumele de autoturisme noi, cât şi pe cele rulate", se menţionează într-un comunicat al APIA.
Potrivit sursei citate, anul trecut, segmentarea volumului de achiziţii între autovehiculele noi şi cele rulate este favorabilă celor second hand, cu 444 601 unităţi faţă de 161 562 unități. „În ceea ce priveşte împărţirea acestui volum total între autovehiculele noi şi rulate, în anul 2019 raportul a fost 2,8 în favoarea celor rulate, respectiv 444 601 de unităţi rulate vs. 161 562 noi. Totul după ce, în comparaţie cu anul 2018, autovehiculele noi au înregistrat în 2019 o creştere de 23,4%, iar cele rulate, o scădere de 6,1%. Ponderea achiziţiilor de autoturisme noi în total piaţă a crescut cu 5 puncte procentuale (de la 21,7% la 26,7%), iar în aceste condiţii şi creşterea cifrei de afaceri din comerţul cu autovehicule a înregistrat, conform datelor INS la 11 luni din 2019, o creştere solidă, de 7,8%. Vechimea medie a întregului număr de autoturisme (606 163 unităţi) achiziţionate în anul 2019 în România a fost de 8,3 ani, faţă de o medie de 9 ani, cu un an în urmă. În acelaşi timp, vârsta medie a autoturismelor rulate a scăzut la 11,2 ani, în 2019, comparativ cu 11,4 ani, în 2018. Totodată, în parcul auto naţional au intrat şi peste 225 000 de autoturisme a căror vârstă a fost de cel puţin 12 ani", notează Asociaţia.
Statistica Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) relevă că, la 31 decembrie 2019, parcul auto naţional ajunsese la aproximativ 8,75 de milioane de autovehicule, din care peste 6,9 milioane autoturisme, în creştere cu 7%, comparativ cu datele din anul anterior, când au fost înregistrate 6,45 milioane de unităţi. Aproximativ 4,36 de milioane de unităţi erau mai vechi de 16 ani, respectiv 20 de ani, 2,52 de milioane de autovehicule aveau o vechime de 11 - 15 ani, iar 994 398 erau mai vechi de 6 - 10 ani. În ceea ce priveşte autovehiculele cu vechime de 0 - 2 ani, la nivel naţional erau înregistrate, la sfârşitul anului trecut, 392 430 de unităţi, din care 289 520 de autoturisme.
Potrivit DRPCIV, la finele anului 2019, pe drumurile din România circulau 4,344 milioane de autovehicule cu motoare pe benzină, respectiv 3,895 milioane de maşini diesel.
Alte articole


