Importante momente aniversare tehnico-economice in 2025 (II)
Data: 1-15 februarie 2025
Continuăm prezentarea unor momente de seamă din istoria științei, tehnicii și economiei românești și nu numai, pe care le vom marca, în acest an, prin aniversări „rotunde". Astfel, în 2025 se împlinesc:
145 de ani de la:
▪ Înființarea primei Direcții a Căilor Ferate Române care, în 1883, se transformă în Direcțiunea generală a Căilor Ferate Române (CFR), sub conducerea inginerului Ștefan Fălcoianu (1835 - 1905);
▪ Darea în exploatare a bazinului carbonifer situat între văile Dâmboviței și Prahovei, prin deschiderea minelor de la Șotânga (1880), Mărgineanca (1887) și, apoi, a celor de la Aninoasa, Filipeștii de Pădure, Doicești etc. Din acea vreme, în România începe extracția cărbunilor pentru industrie;
▪ Începerea funcționării, sub formă de societate anonimă cu participarea statului (care deținea o treime din acțiuni), a Băncii Naționale a României, căreia i s-a acordat privilegiul de a emite hârtie-monedă, având la bază leul;
▪ Experimentarea, la Paris, de către inginerul Dimitrie Văsescu, pe când era încă student, a unui automobil funcționând cu aburi, de construcție originală. Deschis, cu platformă joasă, având în spate o canapea cu două locuri și în față cazanul cu aburi, iar roțile din spate prevăzute cu inele din cauciuc între benzile metalice, automobilul lui Văsescu a fost caracterizat atunci de francezi drept „cel mai reușit tren fără șine". Ulterior, independent unul de altul, inginerii germani Gottlieb Daimler, în 1885, și Carl Friedrich Benz, în 1886, au inventat automobilul cu motor cu explozie;
▪ Începerea executării primelor lucrări de canalizare a orașului București și, după planurile arhitectului Grigore Cerchez, a celor de regularizare a râului Dâmbovița în perimetrul orașului (adâncirea albiei, tăierea, în anumite porțiuni a malurilor râului, asanarea bălților din luncă);
▪ Intrarea în funcțiune, la Reșița, a primului furnal cu cocs, urmat, în 1888, de cel de la Călan și, în 1895, de un altul la Hunedoara.
140 de ani de la:
▪ Publicarea Legii pentru acordarea de premii și instituirea de concursuri agricole și industriale, menită să stimuleze dezvoltarea agriculturii și a industriei;
▪ Instalarea, la București, în curtea Teatrului Național, de către inginerul american de origine română Francisc Jelle, asistentul lui Thomas A. Edison, a unei centrale electrice de curent continuu, care asigura iluminatul electric interior al teatrului și al câtorva imobile învecinate. Uzina avea două locomobile de câte 25 CP fiecare, antrenând prin curea dinamuri similare celor folosite de Edison. Distribuția curentului electric s-a făcut la început prin linii aeriene, iar apoi prin linii subterane, asigurându-se iluminatul a 1115 lămpi electrice. Teatrul Național din București a fost al treilea din Europa iluminat electric, după Residenztheater și Hofftheater din Műnchen;
▪ Începerea construcției Ateneului Român din București, prin contribuție publică și prin stăruința unor oameni de artă și cultură;
▪ Construirea și darea în exploatare a liniilor de cale ferată Oradea - Băile Episcopiei, Câmpia Turzii - Turda, Titu - Târgoviște și Bacău - Piatra Neamț.
Alte articole




