CERINTE PRIVIND IMPLEMENTAREA SISTEMELOR DE MANAGEMENT AL SECURITATII SI SANATATII IN MUNCA
Data: 15-28 februarie 2006
Obiectivul general al prevenirii este protectia lucratorilor fata de riscurile profesionale existente in sistemul de munca. Realizarea acestui obiectiv implica evitarea sau reducerea cauzelor si imprejurarilor favorizante pentru producerea accidentelor de munca si a bolilor profesionale.
Este cunoscut faptul ca aceste evenimente nedorite genereaza, pe langa afectarea starii de sanatate a persoanelor implicate, o serie de efecte negative pentru angajator, dintre care mentionam: concedii de boala platite, cheltuieli cu inlocuirea personalului accidentat, pensionarea anticipata pe caz de boala, pierderi de productie, de timp, daune intreprinderii, echipamentelor tehnice, materialelor, produselor, cresterea primelor de asigurari etc.
Efectele negative determinate de accidentele de munca si bolile profesionale pot fi eliminate prin aplicarea unui sistem adecvat de management al securitatii si sanatatii in munca (SMSSM).
SMSSM, ca parte componenta a managementului general al intreprinderii, implica, pe langa indeplinirea obligatiilor sociale si legale ale angajatorilor, si aspecte economice importante, in scopul cresterii profitului prin reducerea timpilor morti, a absenteismului, prin lipsa pierderilor materiale datorate accidentelor si avariilor, economii la concedii medicale etc.
Scopul unui SMSSM este implementarea acelor decizii manageriale prin care securitatea si sanatatea in munca sa formeze un obiectiv strategic cu aplicare sistematica si de cel putin aceeasi importanta ca a altor obiective, precum cele referitoare la calitate sau la protectia mediului ambiant.
In conformitate cu prevederile Normelor Generale de Protectie a Muncii (NGPM), obligatia de a asigura securitatea si sanatatea angajatilor in toate aspectele referitoare la munca revine angajatorului.
In contextul responsabilitatii sale, angajatorul trebuie sa ia toate masurile necesare pentru asigurarea securitatii si sanatatii angajatilor, respectiv prevenirea riscurilor de accidentare, fundamentandu-si deciziile pe datele furnizate de serviciul specializat de securitate si sanatate in munca si prin asigurarea consultarii si participarii angajatilor sau a reprezentantilor acestora.
De asemenea, angajatorul trebuie sa elaboreze si sa faca cunoscuta angajatilor sai politica proprie de prevenire a accidentelor de munca si a imbolnavirilor profesionale, care se va orienta catre activitatile menite sa imbunatateasca securitatea si sanatatea in munca, inclusiv spre implementarea unui SMSSM.
Potrivit NGPM, intreprinderile cu mai mult de 50 de lucratori au obligatia de a implementa, pana in anul 2012, un SMSSM care sa aiba in vedere cel putin urmatoarele aspecte:
? cai si modalitati de comunicare strict reglementate si eficiente;
? instrumente pentru control si evaluare:
? principiul imbunatatirii continue a performantei;
? abordarea problematicii specifice cu instrumente similare (compatibile) cu cele ale managementului general.
Nu exista un SMSSM aplicabil in mod universal tuturor organizatiilor, indiferent de marime, sector si riscuri specifice.
Totusi, Liniile directoare europene pentru organizarea eficienta a securitatii si protectiei sanatatii lucratorilor in munca, definite de Comitetul consultativ pentru securitate, igiena si protectia sanatatii la locul de munca al Comisiei Europene, stabilesc urmatoarele elemente si procese principale pentru implementarea unui astfel de sistem:
– Politica si strategia de securitate si sanatate, care sa cuprinda referiri la rolul si responsabilitatile conducerii si ale lucratorilor;
– Responsabilitatile, atributiile si competentele personalului, la toate nivelele organizatiei;
– Structura organizatorica a sistemului;
– Fluxuri de informare si cooperare interne si externe;
– Generalizarea sistemului prin promovarea unei preveniri sistematice si prin luarea de masuri pentru imbunatatirea securitatii si sanatatii lucratorilor;
– Documentare si gestiunea documentelor referitoare la obligatiile, descrierea si eficienta SMSSM;
– Evaluarea rezultatelor si imbunatatirea sistemului (realizarea unor planuri de actiune);
– Elementele sistemului trebuie dezvoltate la nivel de organizatie si adaptate caracteristicilor acesteia.
Decizia de introducere a unui SMSSM apartine numai angajatorului si se ia tinand cont de resursele umane, materiale si financiare de care acesta dispune. Sistemul trebuie proiectat, implementat si evaluat de catre angajator, cu implicarea lucratorilor si/sau a reprezentantilor acestora.
Desi s-au dezvoltat o serie de SMSSM care si-au dovedit eficienta, totusi, din cauza resurselor financiare importante necesare, un numar scazut de angajatori au decis implementarea unui astfel de sistem.