INGINERII ROMANI FATA IN FATA CU BANII DE LA UNIUNEA EUROPEANA
Data: 16-28 februarie 2007
In calitatea sa de membru al Uniunii Europene, Romania trebuie sa plateasca o cotizatie acestei Uniuni. In aceeasi calitate, Romaniei i s-au rezervat sume importante nerambursabile, mult mai mari decat cotizatia, dar la care are acces numai in baza unor proiecte eligibile. In prezent, Guvernul Romaniei se straduie sa adopte o strategie postaderare, ceea ce inseamna ca am fost prinsi nepregatiti pentru a putea accesa aceste fonduri. Aceasta inseamna ca, daca nu ne grabim sa elaboram proiecte eligibile, vom rata banii nerambursabili rezervati de Uniunea Europeana pentru noi, cel putin anul acesta.
In contextul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, politica nationala de dezvoltare a Romaniei trebuie sa se racordeze din ce in ce mai strans cu politicile, obiectivele principale si reglementarile comunitare in domeniu, in vederea asigurarii unei dezvoltari socio-economice de tip european si a reducerii cat mai rapide a disparitatilor semnificative fata de Uniunea Europeana.
In vederea implementarii politicilor privind coeziunea economica si sociala, Uniunea Europeana a creat o serie de instrumente financiare destinate reducerii disparitatilor dintre regiuni si promovarii dezvoltarii economice prin dezvoltare durabila, armonioasa si echilibrata, cresterea ocuparii fortei de munca, protejarea mediului si asigurarea egalitatii sanselor intre barbati si femei. Romania, in calitatea ei de stat membru al Uniunii Europene, beneficiaza de sprijin financiar substantial prin intermediul instrumentelor structurale care, asa cum sunt ele reglementate pentru perioada anilor 2007 – 2013, presupun urmatoarele fonduri:
FONDURI STRUCTURALE SI DE COEZIUNE
Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDER) sustine dezvoltarea economica durabila la nivel regional si local prin mobilizarea capacitatilor locale si diversificarea structurilor economice in domenii precum: cercetarea si dezvoltarea tehnologica, inovare si antreprenoriat, societatea informationala, IMM-uri, protectia mediului, turism, energie.
Fondul Social European (FSE) contribuie la sporirea adaptabilitatii fortei de munca si a intreprinderilor, la cresterea accesului pe piata fortei de munca, prevenirea somajului, prelungirea vietii active si cresterea gradului de participare pe piata muncii a femeilor si migrantilor, la sprijinirea incluziunii sociale a persoanelor dezavantajate si la combaterea discriminarii.
Fondul de Coeziune (FC) finanteaza proiecte in domeniul protectiei mediului si retelelor de transport transeuropean, proiecte in domeniul dezvoltarii durabile, precum si proiecte care vizeaza imbunatatirea managementului traficului aerian si rutier, modernizarea transportului urban, dezvoltarea si modernizarea transportului multimodal.
ACTIUNI COMPLEMENTARE FONDURILOR STRUCTURALE
SI DE COEZIUNE
Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurala (FEADR), care finanteaza investitii pentru cresterea competitivitatii in agricultura si silvicultura, protectia mediului, ameliorarea calitatii vietii si diversificarea activitatilor economice in spatiul rural.
Fondul European pentru Pescuit (FEP) reprezinta instrumentul financiar prin care in Uniunea Europeana este implementata Politica Comuna a Pescuitului, avand ca principale obiective: asigurarea echilibrului intre resursele existente si exploatarea acestora, intarirea competitivitatii sectorului piscicol si dezvoltarea/modernizarea zonelor pescaresti.
PLANUL NATIONAL DE DEZVOLTARE 2007-2013
Din partea Uniunii Europene sunt alocate Romaniei, pentru perioada anilor 2007 – 2013, sume totalizand 17 262 milioane euro in cadrul Fondurilor Structurale si de Coeziune. Conform actualului acquis comunitar, aflat in vigoare, incepand cu 1 ianuarie 2007, Romania poate primi asistenta financiara nerambursabila din partea Uniunii Europene in cadrul obiectivelor Convergenta si Cooperare teritoriala europeana, respectiv Fondul European de Dezvoltare Regionala, Fondul Social European si Fondul de Coeziune.
Programarea strategica a fondurilor comunitare la care Romania va avea acces incepand cu acest an a fost realizata prin Planul National de Dezvoltare 2007 – 2013, document de planificare si programare financiara multianuala, elaborat intr-un larg parteneriat, care orienteaza dezvoltarea social-economica nationala in conformitate cu Politica de Coeziune a Uniunii Europene si care a fost adoptat in sedinta de guvern din 22 decembrie 2005.
Planul National de Dezvoltare (PND) este un concept specific politicii europene de coeziune economica si sociala (Cohesion Policy), menit sa ofere o conceptie coerenta si stabila privind dezvoltarea statelor membre ale Uniunii Europene. PND 2007 – 2013 fundamenteaza, intre altele, prioritati si obiective strategice de dezvoltare care vor fi negociate cu Comisia Europeana in vederea finantarii din Fondurile Structurale si de Coeziune in perioada 2007-2013.
Conform actualului acquis comunitar privind Politica de Coeziune, fiecare stat membru elaboreaza un Cadru Strategic National de Referinta (CSNR), ca document de referinta pentru programarea Fondurilor Structurale si de Coeziune. Baza pentru elaborarea acestui document strategic de planificare pe termen mediu a Fondurilor Structurale si de Coeziune a constituit-o Planul National de Dezvoltare 2007 – 2013.
PROGRAMELE OPERATIONALE
Programele Operationale sunt documentele pe baza carora se realizeaza programarea operationala si implementarea efectiva a fondurilor structurale si de coeziune. Programele Operationale prezinta domeniile majore de interventie care sunt cofinantate din Fondurile Structurale si de Coeziune. De asemenea, este extrem de important de subliniat legatura intre CSNR si Programele Operationale (PO). In cadrul pachetului care se negociaza cu Comisia Europeana, CSNR reprezinta strategia globala de utilizare a Fondurilor Structurale si de Coeziune, iar diversele PO reprezinta instrumentele prin care se realizeaza diversele prevederi CSNR.
Din acest motiv, trebuie evidentiate foarte clar conexiunile si interconditionarile strategice intre CSNR si PO. Programele Operationale 2007-2013, stabilite in cadrul negocierilor la Capitolul 2 – Politica regionala si coordonarea instrumentelor structurale, sunt urmatoarele:
• Programul Operational Sectorial Cresterea Competitivitatii Economice (POS CCE);
• Programul Operational Sectorial Infrastructura de Transport (POS Transport);
• Programul Operational Sectorial Infrastructura de Mediu (POS Mediu);
• Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POS DRU);
• Programul Operational Regional (POR);
• Programul Operational Dezvoltarea Capacitatii Administrative (PO DCA);
• Programul Operational de Asistenta Tehnica (POAT).
In ceea ce priveste sistemul institutional de programare si implementare a Fondurilor Structurale si de Coeziune, acesta s-a realizat pornind de la prevederile Documentului Complementar de Pozitie la Capitolul 21 - Politica regionala si coordonarea instrumentelor structurale.
Hotararea Guvernului Romaniei nr. 497/2004, republicata, a stabilit structura Programelor Operationale pentru implementarea instrumentelor structurale, ca si institutiile desemnate ca Autoritati de Management, Organisme Intermediare si Autoritatea de Plata. Ministerul Finantelor Publice indeplineste, prin Autoritatea de Management, pentru Cadrul de Sprijin Comunitar, rolul de coordonator national al sistemului institutional, legislativ si procedural de programare si implementare a instrumentelor structurale. De asemenea, in cadrul Ministerului Finantelor Publice s-au constituit Autoritate de Certificare si Autoritate de Plata (organismul competent pentru efectuarea platilor).
De fondurile alocate prin programele operationale vor beneficia atat autoritatile publice centrale si locale, cat si agentii economici privati, in principal IMM-urile, organizatiile apartinand societatii civile avand, in special, activitate in domeniul protectiei sociale, asigurarii egalitatii sanselor, incluziunii sociale etc. Acestia vor putea intocmi si depune proiecte elaborate in concordanta cu termenii de referinta stabiliti de fiecare Autoritate de Management, in functie de domeniul de interventie al programului operational care prezinta interes pentru respectivul beneficiar.
Pentru accesarea eficienta si operativa a fondurilor comunitare, Autoritatile de Management organizeaza proprii campanii de informare, prin care beneficiarii vor avea posibilitatea sa cunoasca toate informatiile necesare elaborarii unor proiecte viabile, formulate conform actiunilor indicate din programele operationale, astfel incat imediat sa poata fi demarate procedurile de selectie a proiectelor.