Plenara Consiliului AGIR
Data: 16-28 februarie 2007
In ziua de 2 februarie a.c., la sediul Asociatiei din Calea Victoriei nr. 118, Bucuresti, s-au desfasurat lucrarile Plenarei Consiliului AGIR, cu urmatoarea ordine de zi:
1. Dare de seama a Biroului executiv al Consiliului AGIR privind activitatea desfasurata pe anul 2006 si propuneri pentru 2007;
2. Raportul Biroului executiv al Consiliului AGIR privind activitatea financiar-contabila pe anul 2006 si propunerea bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2007;
3. Raportul Comisiei de cenzori privind activitatea financiar-contabila pe anul 2006;
4. Stabilirea cuantumurilor taxelor de inscriere si ale cotizatiilor pe 2007 ale membrilor AGIR;
5. Discutii – Diverse.
La lucrarile Plenarei au participat, pe lânga membrii Consiliului AGIR, urmatorii invitati: dr. ing. Ioan Ganea, directorul Editurii AGIR; prof. dr. ing. Adelaida Mateescu, decanul Colegiului de etica; ing. dipl. Apriliana Pascu, membru al Colegiului de etica; dr. ing. Marin Stancu, presedintele Comisiei de cenzori; Asociatia Societatea Inginerilor de Petrol si Gaze, membru colectiv al AGIR – ing. dipl. Virgil Bratu; Asociatia Profesionala de Drumuri si Poduri, membru colectiv al AGIR – ing. dipl. Viorel Pan; SIEAR, membru colectiv al AGIR – ing. dipl. Sorin Cociorva; URTP, membru colectiv al AGIR – ing. dipl. Viorica Sarman; Institutul de Proiectari Cai Ferate, membru sustinator al AGIR – ing. dipl. Paul Taune; IPTANA SA, membru sustinator al AGIR – director general dr. ing. Cornel Martincu.
Din prezidiu au facut parte domnul dr. ing. Mihai Mihaita, presedintele AGIR, doamna conf. dr. ing. Maria-Carmen Loghin, presedinte al Filialei AGIR Iasi, si domnul prof. dr. ing. Gheorghe Manolea, presedinte al Filialei AGIR Dolj.
Lucrarile Plenarei au fost deschise de catre domnul Mihai Mihaita, care a consultat participantii in legatura cu ordinea de zi, precizând totodata ca Plenara este statutar constituita. In continuare, presedintele AGIR a prezentat Darea de seama asupra activitatii Biroului executiv al Consiliului AGIR pe anul 2006.
In continuare, doamna contabil sef Magda Marinescu a dat citire Raportului Biroului executiv al Consiliului AGIR privind activitatea financiar-contabila pe anul 2006 si propunerii bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2007, dupa care domnul dr. ing. Marin Stancu, presedintele Comisiei de cenzori, a prezentat Raportul Comisiei de cenzori privind activitatea financiar-contabila pe anul 2006.
Domnul presedinte Mihai Mihaita a comunicat apoi propunerea Biroului executiv privind cuantumurile taxelor de inscriere si ale cotizatiilor pentru anul 2007 ale membrilor AGIR, si anume ca toate aceste cuantumuri sa ramâna aceleasi ca in anul 2006.
La urmatorul punct al ordinei de zi – Discutii – s-au inscris la cuvânt un numar de 14 participanti.
Vorbitorii au facut aprecieri in legatura cu materialele prezentate, declarându-se de acord cu ele si cu descarcarea de gestiune pe 2006 a Biroului executiv. De asemenea, ei au adus unele completari la Darea de seama, mentionând si alte actiuni, realizari si initiative din filiala/societatea pe care o reprezinta. S-au facut si unele referiri pozitive, dar si critice, la adresa activitatii Editurii AGIR si a bilunarului Univers ingineresc. Totodata, au fost facute unele propuneri privind programul de activitate pentru anul 2007, anunturi in legatura cu unele manifestari de anvergura, semnalari de aparitii editoriale prestigioase, recomandari si invitatii. De exemplu, domnul ing. dipl. Traian Tomescu, presedintele Filialei Brasov, a subliniat importanta dezvoltarii cooperarii cu SETEC, domnul prof. dr. ing. Mircea Bejan, presedintele Filialei Cluj, a apreciat evolutia calitativa a bilunarului Univers ingineresc, a semnalat necesitatea de a se actualiza continuu site-ul AGIR, indeosebi cu aparitii de carti din Editura AGIR, precum si nevoia de conlucrare mai strânsa cu AGER si cu agentiile de dezvoltare regionale, domnul prof. dr. ing. Tiberiu Dimitrie Babeu, presedintele Filialei Timis, a lansat propunerea de a se constitui un club al inginerilor mai in vârsta, domnul prof. dr. ing. Radu Pentiuc, presedintele Filialei Suceava, a propus o cooperare a filialelor in vederea atragerii de fonduri structurale, domnul prof. dr. ing. Octavian Bologa, presedintele Filialei Sibiu, a facut unele precizari si invitatii la activitatile ce vor fi organizate in acest an la Sibiu, domnul mr. ing. Mirel Opris, presedintele Societatii de Protectie impotriva Focului, Filiala Timis, a subliniat nevoia unor informatii si lipsa de specialisti pentru intocmirea si analizarea riscurilor la foc asiguratorii, propunând in acest sens realizarea unui site propriu al fiecarei societati, domnul prof. dr. ing. Gheorghe Manolea, presedintele Filialei Dolj, a precizat rolul principal pe care il poate juca AGIR in proiectele de cercetare – implicarea in diseminarea rezultatelor, domnul prof. dr. ing. Aurel Gherman, presedintele Filialei Arad, a propus Editurii AGIR reeditarea unor monografii valoroase, precum Istoria rezistentei materialelor (Timosenko), domnul dr. ing. Victor Greavu, Societatea Expertilor Tehnici Extrajudiciari si Consultanti, a propus sa se acorde domnului presedinte al AGIR, dr. ing. Mihai Mihaita, Diploma si Medalia de Excelenta AGIR pentru intreaga activitate desfasurata in cadrul Asociatiei – propunere aprobata cu vii aplauze, doamna ing. dipl. Apriliana Pascu, membru al Colegiului de etica, a propus micsorarea decalajului dintre evenimentele semnalate in Univers ingineresc si data aparitiei, domnul ing. dipl. Nicolae Fildan, presedintele Filialei Constanta, a propus intocmirea unui studiu de caz privind realizarea Filialei AGIR Craiova in privinta atragerii de fonduri UE, domnul dr. ing. Cornel Martincu, director general IPTANA SA, a solicitat sprijinul AGIR prin luarea de pozitie fata de prefiguratul statut al inginerului constructor, care cuprinde unele prevederi nedrepte, domnul dr. ing. Ioan Ganea, directorul Editurii AGIR, a adresat participantilor invitatia de a face propuneri de carti si alte aparitii in Editura AGIR.
In final, domnul presedinte Mihai Mihaita a precizat ca toate propunerile facute vor fi analizate de catre Biroul executiv si cele aprobate vor fi introduse in programul de activitate pentru anul 2007. Apoi a supus spre aprobare Plenarei Darea de seama, activitatea financiar-contabila si bugetul de venituri si cheltuieli pentru 2007 si descarcarea de gestiune a Biroului executiv. De asemenea, a supus spre aprobare propunerea de mentinere a cuantumurilor cotizatiilor si ale taxelor de inscriere la nivelul celor din 2006. Propunerile au fost aprobate in unanimitate.
(Urmare din pag. 6)
daca nu ar sustine aparitia publicatiilor Univers ingineresc si a Buletinului AGIR, care se distribuie gratuit. Cheltuielile pentru editarea si difuzarea bilunarului Univers ingineresc sunt de cca 90 000 lei.
Veniturile realizate din incasarile de cotizatii reprezinta 7% din total, din care 75% ramân la dispozitia filialelor.
Din totalul veniturilor, un procentaj de 7% provine din difuzarea de carte si care acopera si justifica existenta librariei.
Patrimoniul AGIR s-a marit prin achizitionarea unei centrale termice noi pentru cladirea din Calea Victoriei nr. 118, prin achizitionarea unui autoturism si a unor obiecte de inventar.
S-a câstigat procesul de restituire a terenului din str. Popa Tatu nr.32, in suprafata de 900 mp, dar intâmpinam greutati in punerea in posesie de catre Primaria Capitalei.
Desi am facut demersuri pentru inchirierea spatiului de la et. VI, inca n-am reusit sa-l inchiriem. Nici clubul de la subsol n-a inceput sa functioneze, desi noi incasam chiria pentru spatiu.
In ce priveste colaborarea asociatiei cu mass-media, intreprindem eforturi pentru a deveni mai „interesanti“ pentru aceasta. Putem intelege ca nu toate comunicatele de presa si informatiile transmise catre media pot fi preluate. De asemenea, nu toate invitatiile la evenimente pot fi onorate. Lumea jurnalistilor este complexa, uneori se petrec o sumedenie de evenimente intr-o zi si e normal ca unele sa aiba prioritate. Este regretabil insa ca doar anumite subiecte isi fac loc cu precadere in paginile cotidianelor. Din pacate, in domeniul media functioneaza „legea ratingului“.
Incepând cu anul acesta, pentru ca activitatea sa corespunda cât mai corect intereselor, este necesar sa stim care este contextul intern si extern. Uniunea Europeana parcurge o etapa de referinta, a identitatii si a coeziunii sale interne pe fundalul extinderii si de necesitatile de a se afirma ca actor competitiv si dinamic intr-o lume in continua globalizare.
In egala masura, Uniunea cauta raspunsuri credibile si eficiente in vederea intaririi rolului sau intern pe fundalul parteneriatului, dar si al competitiei cu SUA si Asia de Est.
Uniunea trebuie sa faca fata provocarii de a se adapta permanent schimbarilor generate de o serie de factori, atât interni (adâncirea integrarii in paralel cu extinderea, imbatrânirea si scaderea populatiei, comunicarea cu proprii cetateni s.a.), cât si externi (criza mondiala a resurselor naturale si de materii prime, competitia din partea celorlalti poli, schimbarile climatice, dezastrele naturale, pandemiile etc.).
In contextul intern, pe lânga alte obiective si obligatiile asumate privind modernizarea infrastructurii, adaptarea sistemului educational la cerintele europene, revigorarea cercetarii stiintifice si inovarii, cu accent pe aplicabilitatea in practica economica bazata pe parteneriat, România trebuie sa actioneze in continuare pentru o dezvoltare durabila si pentru protectia mediului, pentru flexibilitatea pietei muncii si asigurarea conditiilor pentru dezvoltarea unui climat concurential optim.
Pâna in 2013, primul obiectiv major este consolidarea modelului de dezvoltare economico-sociala a României prin:
– dezvoltarea infrastructurii si a capitalului uman;
– continuarea reformelor in domenii de importanta majora pentru cresterea economica;
– asigurarea resurselor necesare si utilizarea eficienta a fondurilor comunitare.
Iata domenii de activitate in care membrii asociatiei noastre se regasesc, in care trebuie sa ne implicam si pe care sa le avem in vedere la intocmirea programelor noastre de activitate.
Asa cum ne-am propus in programul de activitate aprobat acum un an, sa extindem aria de aplicare a obiectivelor statutare, schimbarea mentalitatilor, in scopul dinamizarii si implicarii in activitati cu efecte economice concrete. In acest scop se vor dezvolta relatiile institutionale si interpersonale la fiecare organizatie in parte.
Activitatile ce trebuie sa constituie directivele principale ale programelor noastre sunt cele prevazute in programul amintit si care privesc:
– crearea de noi filiale si revigorarea celor existente;
– dezvoltarea activitatii tehnico-stiintifice si de cercetare;
– dezvoltarea relatiilor internationale;
– educatia continua;
– extinderea activitatii editoriale si publicistice;
– dezvoltarea patrimoniului si a activitatii economice;
– relatiile cu mass-media;
– organizarea de reuniuni cu Agentiile de Dezvoltare Regionala pentru identificarea necesitatilor regionale si implicarea filialelor in proiecte finantate prin Fondurile structurale;
– participarea la programe de colaborare cu patronatele, IMM-urile s.a.;
– participarea la proiecte cu finantare interna sau externa.
In cadrul societatii civile, vom dezvolta relatiile si ne vom corela actiunile si strategiile pentru dialogul cu guvernul.
Vom dezvolta cooperarea cu organizatiile neguvernamentale in domenii de interes comun.
Vom intensifica actiunile pentru participare la activitatea organizatiilor internationale din care facem parte (FMOI, FEANI s.a.).
Asociatia, la nivel central, cât si fiecare filiala si societate vor trebui sa-si includa in programul de activitate:
● participare la programe de cercetare aplicativa si implementarea lor;
● desfasurare de activitati in cadrul parcurilor tehnologice;
● activitati de expertiza tehnica;
● participare la programe de transfer tehnologic.
De mentionat este organizarea la Sibiu a Conferintei internationale De la pionierii sibieni ai rachetelor la tehnica moderna in domeniu, in cadrul manifestarilor prilejuite de desemnarea Sibiului drept capitala culturala europeana.
Organizarea si desfasurarea in bune conditii a urmatoarelor simpozioane programate pentru 2007 trebuie, de asemenea, sa fie preocuparea asociatiei:
● Progresul tehnologic - rezultat al cercetarii, editia a II-a - 20 aprilie 2007;
● Educatia - componenta esentiala a politicii de mediu, 5 iunie 2007;
● Realizari ingineresti deosebite – Premiile AGIR, editia a XIII-a – 14 septembrie 2007;
● Lucrarile celei de a VII-a Conferinte Nationale – cu participare internationala – Profesorul Dorin Pavel – fondatorul hidroenergeticii românesti, Sebes, 2007;
● Initierea organizarii editiei a VIII–a a Simpozionului stiintific al inginerilor români de pretutindeni, a carui tema, stabilita la editia precedenta, va fi Transportul si amenajarea teritoriului.
Doamnelor si domnilor,
Spuneam la inceput ca ne asteapta o perioada grea, cea de integrare in Uniunea Europeana, si pentru aceasta este timpul sa regândim sincer scara valorilor, prioritatile, pentru ca nu s-a produs inca la nivelul intregii societati acea schimbare radicala in bine, a modului cum gândeste si cum reactioneaza românul. Lipsa unui „motor interior“ al schimbarii ii mentine pe oameni in postura de adaptabili, in sensul specularii ieftine a asa-numitelor oportunitati ale prezentului.
Ne lipsesc o viziune, o strategie pe termen lung. Cum sa ne programam noi viitorul daca nu il cream, asteptam sa-l faca altii?
Marea dificultate a românilor in integrarea europeana nu este neaparat economica sau politica, ci de adaptare practica, fara retineri, la nivelul de valori pozitive vest-europene. Nu defectele vest-europene ne intereseaza, ci calitatile, chiar daca nici acolo nu se aplica intotdeauna.
Societatea este dinamica, elitele noastre din toate domeniile trebuie sa cultive cultura valorilor ferme, care sa mobilizeze societatea catre un destin fericit al acestei tari.
Adoptarea seriozitatii, a disciplinei, a harniciei si a cultului pentru „lucrul bine facut“ ca valori fundamentale, trebuie realizate rapid, chiar si prin masuri mai dure, când nu este posibil altfel, imbinate, când este posibil, cu cointeresarea, si in mod continuu.
Aplicam rezultatele europene, dar sa nu uitam si cine suntem.
Sa incercam sa privim cum va fi viata, o viata mai buna in cazul nostru, si nu cum se duce.