Jurnal de bord Cand vor reporni „motoarele“ economiei?
Data: 16-28 februarie 2011
Dincolo de disputele politice care ocupa aproape intregul spatiu mediatic, se contureaza tot mai pregnant temele de fond ale existentei cotidiene a concetatenilor nostri, preocuparile principale concentrandu-se in zona factorilor care pot sa asigure o relansare puternica, sustenabila a economiei. Acest aspect esential al actualitatii este tratat, pe larg, in interviul acordat de presedintele Institutului National de Statistica in numarul de fata. Se cuvine, insa, de pe pozitiile societatii civile, in cazul de fata ale membrilor asociatiilor profesionale grupate in AGIR, sa examinam ceea ce ne spune statistica, respectiv diagnoza oficiala in vederea identificarii modalitatilor de depasire a recesiunii si de reluare a cresterii economice, singura sursa reala pentru ameliorarea conditiilor de trai ale majoritatii covarsitoare a populatiei tarii.
Evolutiile din 2010 si din prima luna a anului in curs arata ca incep sa se redreseze sau au premise favorabile pentru un astfel de proces industria, in special segmentul care este angajat in operatiuni de export, si constructiile. Nu este doar opinia analistilor politici, ci si a reprezentantilor mediului de afaceri din aceste domenii. Practic, exista comenzi externe care permit unor entitati economice, in special din sectorul auto, sa-si continue expansiunea. Din pacate, insa, volumul mai mare de comenzi nu este insotit, in alte sectoare, de cresterea ponderii produselor cu valoare adaugata mai mare. Exista si aici o exceptie notabila din sectorul productiv IT, insa – cum bine se stie si se spune – cu o floare nu se face primavara.
In privinta constructiilor, nu numai sectorul privat, de unul singur, poate s-o scoata la capat cu dificultatile uriase provocate de recesiune. Aici, cum s-a vazut in numeroase state, inclusiv din UE, a fost benefica interventia statului. Avem – si noi – o anumita experienta pozitiva in privinta lucrarilor de reabilitare termica a cladirilor si, partial, in ceea ce priveste programul „Prima casa“, insa este, evident, insuficient. Pana nu se vor declansa, in forta, lucrarile pentru infrastructura, nu numai rutiera, ci si feroviara, nu se poate vorbi despre o reala repornire a acestui „motor” care a asigurat, nu cu mult timp in urma, economiei romanesti unul dintre cele mai inalte ritmuri de crestere.
Remarcile noastre sunt inspirate si de evolutiile din majoritatea statelor membre ale UE. Cele mai recente date ale Eurostat confirma ca, in 2010, statele care au atins cele mai inalte ritmuri de crestere a PIB sunt cele care au relansat, inainte de toate, productia de export la valori adaugate mari si foarte mari (tehnologii de varf, in special) si constructiile. Este cazul Finlandei, cu un spor al PIB de 5,8 la suta, al Germaniei, cu o crestere economica de 4 la suta (ceea ce, in cazul acestei tari, este cu adevarat remarcabil), iar din randurile statelor mai apropiate de noi (inclusiv in privinta potentialului economic) se impune a se consemna Slovacia, unde produsul intern brut s-a majorat cu 3,4 la suta, Ungaria, cu 2,4 la suta, si Bulgaria, cu 2,1 la suta. Noi, potrivit comunicatului de presa al INS, am continuat sa inregistram un PIB negativ (minus 1,2 la suta), fiind urmati in UE doar de Grecia, cu o comprimare a PIB de 6 procente.
Fie si numai acest tablou care ofera comparatii utile si tot este suficient pentru a releva ca „motoarele“ relansarii nu au prins turatia necesara, ca sunt destule semne de indoiala ca in primul trimestru din 2011 vom reusi sa iesim din recesiune. Nu este vorba aici despre pesimism, ci despre necesitatea de a evalua cu luciditate premisele unei cresteri economice sustenabile. Aceste premise sunt destul de slabe, si tocmai de aceea inceputul anului se cere remarcat, la nivel decizional, de stimularea, cu precadere, a sectoarelor care ne pot readuce pe linia de plutire. Timpul nu prea mai are rabdare!