O realizare a studentilor de la Universitatea Transilvania din Brasov Echipa BlueStreamline reprezinta Romania in competitia Formula Student
Data: 16-28 februarie 2011
BlueStreamline
BlueStreamline a luat nastere ca un raspuns la provocarea lansata de Formula Student, o competitie internationala de referinta in randul viitorilor ingineri. Cu o structura bine definita, echipa Universitatii Transilvania din Brasov a reunit studenti din diverse domenii de specializare, precum Autovehicule Rutiere, Design Industrial, Tehnologia Constructiilor de Masini, Marketing si Industrializarea Lemnului.
Formula Student
Competitia a luat nastere la inceputul anilor 1980, in Statele Unite ale Americii, ca o incercare de a dezvolta talentul si cunostintele tinerilor studenti care vor sa se afirme in domeniul motorsportului. De-a lungul anilor, competitia a devenit o provocare pentru marile universitati din lume, luand amploare in tari precum Brazilia, Australia, Germania, Italia sau Marea Britanie. In prezent, peste 300 de universitati din intreaga lume iau parte la acest concurs. Tinta fiecarei echipe este de a concepe, proiecta, realiza si testa un monopost care se incadreaza in regulamentul strict al competitiei. Componenta echipelor este una complexa si reuneste viitori specialisti in inginerie mecanica, design, marketing, relatii publice, testare, dezvoltare, management si finante. Fiecare echipa trebuie sa isi asigure bugetul necesar finalizarii proiectului si deplasarilor la competitiile vizate.
Istoricul echipei
Echipa BlueStreamline a fost infiintata in anul 2008, ca o intentie de modernizare a sistemului educational din cadrul Universitatii Transilvania din Brasov. In primul sezon, echipa a fost formata din 11 studenti, selectati in functie de aptitudinile necesare construirii unui monopost. Acestia au fost organizati in grupuri de lucru si au demarat proiectarea, constructia si executia monopostului denumit BS09, avand la dispozitie aproximativ 8 luni pana la confruntarea din Marea Britanie, de pe legendarul circuit de la Silverstone. In iulie 2009, BlueStreamline a realizat o premiera pentru Romania: primul monopost proiectat integral de o echipa de studenti s-a alaturat celorlalti 109 participanti pe celebrul circuit britanic, ocupand la finalul competitiei pozitia a 78-a.
Specificatii BS09:
– Sasiu: tubular 25CrMo4, Motor: Honda CBR 600 cmc 2003-2004 ECU: GetData 2009
– Diferential: Drexler, cu alunecare limitata (LSD)
– Frane: discuri perforate si etrieri cu 4 pistonase ISR Brakes
– Suspensie: independente fata/spate, Ohlins cu reglaj pe 3 cai
– Transmisie: pe lant, cutie de viteze secventiala
– Caroserie: Kevlar, fibra de sticla, fibra de carbon
– Jante: OZ Racing, Pneuri: Hoosier, slick/ploaie, Masa: 300 kg
Dupa experienta Silverstone, echipa BlueStreamline a evaluat si analizat performantele si contraperformantele monopostului BS09. Astfel, mult mai motivati si cu un bagaj de cunostinte superior, au inceput pregatirea sezonului urmator si, implicit, constructia unui monopost nou, imbunatatit atat din punct de vedere tehnic, cat si al fiabilitatii. Astfel a luat nastere BS10.
Perioada iulie 2009 – iulie 2010 a consemnat reorganizarea echipei, consolidarea bugetului necesar atingerii obiectivelor autoimpuse si proiectarea noului monopost dupa restrictiile specificate de noul regulament al competitiei Formula Student. BS10 a fost finalizat pentru a lua din nou startul la Silverstone, in iulie 2010, iar efortul depus de echipa BlueStreamline a fost recompensat cu imbunatatirea performantei din anul precedent, brasovenii ocupand la final pozitia a 60-a din 127 de echipe participante.
Specificatii BS10 Silverstone:
– Sasiu: tubular 25CrMo4, Motor: Honda CBR 600 cmc 2003-2004
– ECU: GetData 2010, Diferential: Drexler, cu alunecare limitata (LSD)
– Frane: discuri perforate si etrieri cu 4 pistonase ISR Brakes
– Suspensie: independente fata/spate, Ohlins cu reglaj pe 3 cai
– Transmisie: pe lant, cutie de viteze secventiala
– Caroserie: Fibra de carbon, Jante: OZ Racing, Pneuri: Continental, slick/ploaie, Masa: 296 kg
Obiectivele BlueStreamline pentru 2010 vizau participarea la inca o etapa din cadrul Formulei Student, lucru concretizat prin prezenta, in luna septembrie, in Spania, pe circuitul de la Montmelo (Catalunia). Intervalul dintre cele doua competitii a fost unul limitat, echipa rezolvand problemele tehnice aparute in Marea Britanie. Modificarile au survenit la electronica motorului si la trenul de rulare, reusind imbunatatirea substantiala a performantelor monopostului, lucru confirmat de pozitia a 11-a obtinuta la finalul competitiei.
Specificatii BS10 Catalunia:
– Sasiu: tubular 25CrMo4, Motor: Honda CBR 600 cmc 2004-2005 ECU: GetData v2 2010
– Diferential: Drexler, cu alunecare limitata
– Frane: discuri perforate si etrieri cu 4 pistonase ISR Brakes
– Suspensie: independenta fata/spate, Ohlins cu reglaj pe 3 cai, imbunatatite
– Transmisie: pe lant, cutie de viteze secventiala, Caroserie: Fibra de carbon
– Jante: OZ Racing, Pneuri: Continental, slick/ploaie, Masa: 300 kg
In prezent, echipa BlueStreamline pregateste intens sezonul 2011, punand bazele celui de-al treilea monopost BS11, proiectat integral de studentii brasoveni.
Obiectivele echipei pentru anul 2011
– Construirea unui nou monopost Formula Student ca rezultat al experientei imbogatite
– Prezenta la un numar mai mare de evenimente din cadrul competitiei Formula Student
– Implicarea unui numar mai mare de studenti vizand formarea lor in cadrul echipei
– Promovarea proiectului la nivel national si implicarea de noi parteneri in proiect
Participantii la proiectul Blue-Streamline realizat la Universitatea Transilvania din Brasov sunt: Popa Alexandru, Mihai Comsit, Vlad Totu, Andrei Moise, Dorian Manciu, Horia Platona, Ciprian Paltinisanu, Alexandru Craita, Ovidiu Safta, Sorin Valeanu, Doriana Moldovan, Zorgel Zalan, Patrunjel Alexandru, Pandaru Robert Stanescu Angela.
Munca depusa pentru dezvoltarea monoposturilor s-a dovedit un catalizator al imaginii Universitatii Transilvania din Brasov, proiectul BlueStreamline bucurandu-se de o apreciere unanima in randul organizatorilor si al jurnalistilor.