Investitii de 120 milioane de euro pentru constructii si reabilitari de poduri
Data: 16 - 29 februarie 2012
Pentru acest an, s-au alocat de la bugetul de stat 120 de milioane de euro pentru cateva segmente ale infrastructurii rutiere si feroviare, care vor avea un efect benefic pentru economia nationala. Este vorba despre inceperea lucrarilor de constructie a podului de pe Arges in zona Gradistea, despre reabilitarea podurilor de peste Borcea si Dunare, intrate in constiinta publica sub denumirea de podurile lui Saligny si a Podului Prieteniei, tot de peste Dunare, intre Giurgiu si Ruse.
In ceea ce priveste podul de la Gradistea, cu siguranta, multi cititori isi reamintesc de efectele dezastruoase ale inundatiilor din 2005, cand s-a prabusit podul de peste Arges. Din acest motiv, trenurile pe ruta Giurgiu - Bucuresti circula deviat, prin Videle. Practic, se parcurg acum 117 km fata de cei 59 din perioada anterioara anului 2005. Consecintele unei asemenea situatii sunt binecunoscute, in ultima instanta ele vizand importante cheltuieli suplimentare, o semnificativa diminuare a eficientei activitatii feroviare pe ruta respectiva. Noul pod, evident, mai modern, din toate unghiurile de vedere, va implica cheltuieli totale de 70 milioane de euro, din care proiectarea si constructia efectiva vor costa 44 de milioane de euro. Restul, destul de consistent, este alocat pentru exproprieri si mutari de utilitati.
Reabilitarea podurilor lui Anghel Saligny a fost determinata de intrarea in reparatii capitale a podurilor noi. Sigur, se impune a se identifica raspunderile pentru faptul ca la aceste poduri, care erau prezentate drept expresii ale celor mai noi realizari in domeniu, s-au „descoperit“ 311 fisuri si 1220 de nituri slabite. In consecinta, va incepe remedierea acestor defectiuni, operatiune care costa 50,5 milioane de euro, suma care include si reabilitarea podurilor vechi. Se urmareste ca lucrarile sa se desfasoare etapizat, astfel incat sa nu se provoace dereglari majore ale traficului. Dupa terminarea reparatiilor la podurile noi, se va scurta si durata calatoriei de la Bucuresti la Constanta a trenurilor de toate „categoriile“.
In sfarsit, este vizata imbunatatirea constructiei Podului Prieteniei, dintre Giurgiu si Ruse, date fiind numeroasele „puncte slabe“ ale vechilor componente ale acestei importante cai de comunicatie nu numai pentru Romania si Bulgaria, ci si pe ansamblul Uniunii Europene. S-au alocat peste 4 milioane de euro in vederea crearii conditiilor pentru marirea substantiala a vitezei mijloacelor de transport rutier si feroviar pe acest pod.
Neindoios, numerosi ingineri vor fi antrenati in activitatile de proiectare si de constructie, ceea ce este important in vremuri de criza, iar efectele economice si sociale sunt, la randul lor, evidente.