Importante momente aniversare tehnico-economice in 2015 (IV)
Data: 17 - 28 februarie 2015
Trecerea in revista a unor evenimente importante ne prilejuieste - si in acest numar - consemnarea unor aniversari „rotunde“ care intregesc imaginea evolutiei economiei, a progreselor stiintei si tehnicii romanesti, „zestre“ a prezentului si viitorului natiunii noastre.
115 ani de la:
- Obtinerea, de catre chimistul Nicolae Teclu, a brevetului de inventie pentru realizarea becului cu reglare automata a curentului de aer si gaz, care-i poarta numele. Prin obtinerea unei flacari cu temperatura mai inalta, becul Teclu era superior becului Bunsen. A fost introdus in aproape toate laboratoarele de chimie de pe glob;
- Aparitia lucrarii Cercetari asupra compozitiunii chimice a petroleurilor romane, a chimistului Petru Poni, in care pentru prima data este abordata aceasta dificila problema. Folosind o metoda si o tehnica proprii, Poni stabileste ca petrolul de la Colibasi, Campina si Campeni-Parjol nu contine hidrocarburi nesaturate si, totodata, dovedeste ca in petrolul din tara noastra sunt prezente hidrocarburi aromatice;
- Darea in exploatare a primei linii electrice trifazate, de 25 000 V, linia Sinaia - Campina, lunga de 32 km, cu firele de cupru (25 mm2) sustinute pe piloni metalici;
- Prezentarea, la Expozitia internationala de la Paris, a cimentului fabricat la Braila. In acelasi an, Romania a inceput sa exporte ciment in Bulgaria, Turcia si Egipt;
- Infiintarea Serviciului hidraulic al statului, incadrat numai cu ingineri romani;
- Inregistrarea, sub nr. 1, la Serviciul de circulatie al Capitalei, de catre Bazil George Assan, a automobilului sau fabricat la Liege, avand aspectul unei trasuri fara cai, primul automobil care a circulat pe strazile Bucurestiului. Echipat cu un motor cu ardere interna, automobilul se deplasa cu o viteza de 7 - 8 km/h, avand bandaje de cauciuc masiv la cele patru roti si doua faruri luminate cu gaz sau cu lumanari. Patru ani mai tarziu, in 1904, in tara noastra existau 51 de automobile, intre care primul automobil inchis care a circulat in Bucuresti, produs al firmei Panhard.