Consiliul Investitorilor Straini propune crearea, in Romania, a unei unitati speciale pentru proiecte mari de infrastructura
Data: 16 – 28 februarie 2018 2018
Membrii Consiliului Investitorilor Străini (FIC) - companii cu peste 186 000 de angajaţi şi cu o cifră de afaceri de 187 miliarde lei - propun, printr-o scrisoare deschisă adresată premierului României și ministrului Transporturilor - crearea unei unități dedicate proiectelor mari de infrastructură, care să aibă în arsenalul său toate instrumentele necesare pentru această misiune. Acest demers ar putea constitui, în opinia FIC, o modalitate relativ simplă prin care câteva proiecte importante de profil s-ar putea debloca și finaliza. „În absența unor măsuri urgente, lipsa infrastructurii va începe să acționeze ca o frână puternică în calea dezvoltării economice a României și va limita investițiile viitoare atât de necesare", consideră reprezentanţii investitorilor străini.
Propunerea a fost lansată în contextul în care, potrivit FIC, obstacole administrative care împiedică dezvoltarea infrastructurii sunt: ▪ problemele de proiectare; ▪ întocmirea defectuoasă a caietelor de sarcini; ▪ procese și proceduri de achiziție complexe și greoaie din punct de vedere administrativ; ▪ procese și proceduri îndelungate și, uneori, slab coordonate de obținere a aprobărilor necesare; ▪ lipsa resurselor pentru monitorizare în etapa de derulare.
Pentru a rezolva matricea de factori care împiedică dezvoltarea infrastructurii, Consiliul Investitorilor Străini propune să fie luați în considerare următorii pași pentru proiectele viitoare sau în derulare:
1. evitarea greșelilor identificate în trecut pentru a nu mai fi repetate;
2. întărirea capacității de implementare.
Astfel, pentru a eficientiza coordonarea între principalii actori, FIC recomandă înființarea unei unități de implementare a proiectelor (UIP) care să funcționeze la nivelul Guvernului ca un organism interministerial. UIP ar trebui să fie responsabilă de supravegherea implementării marilor proiecte de infrastructură. UIP ar urma să beneficieze de expertiză tehnică, financiară și juridică, precum și de resurse financiare adecvate. UIP va fi organismul responsabil cu managementul proiectului, cu responsabilități clar stabilite, dar și cu autoritatea de a se asigura că: ▪ marile proiecte sunt implementate într-o manieră unitară; ▪ vor exista criterii de referință care să ușureze și să îndrume planificarea și executarea viitoarelor proiecte; ▪ este totdeauna disponibilă o situație actualizată la zi; ▪ se reduc și se rezolvă eventualele blocaje majore care pot apărea pe parcursul desfășurării proiectului; ▪ există puncte de contact pentru organisme interesate care pot sprijini implementarea proiectelor; ▪ există continuitate în derularea proiectelor pentru a se putea acumula experiență.
O astfel de unitate poate colabora, de asemenea, cu o serie de instituții, inclusiv cele financiare internaționale pentru:
▪ a pune la dispoziția UIP cunoștințele lor vaste privind finanțarea proiectelor mari de infrastructură (stabilirea structurii de finanțare a proiectelor, aplicarea celor mai bune tehnici de modelare financiară, identificarea surselor de finanțare, finanțarea și atragerea finanțărilor private etc.);
▪ a permite accesul la rețeaua lor de experți internaționali care acoperă, practic, toate ariile de expertiză privind infrastructura;
▪ a oferi exemple de practici la nivel mondial privind planificarea, managementul și evaluarea impactului proiectelor de infrastructură.
De asemenea, Consiliul Investitorilor Străini consideră că există un potențial semnificativ de cooperare între UIP și Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP), iar Agenția poate fi un centru de date care furnizează informații valoroase pentru luarea deciziilor.