Importante momente aniversare tehnico-economice in 2024 (IV)
Data: 16-29 februarie 2024
Continuăm să prezentăm, în numărul de față, o cronică a unor remarcabile momente din istoria economiei, științei și tehnicii românești și nu numai, pe care le vom marca, în acest an, prin aniversări „rotunde". Astfel, în 2024, se împlinesc:
125 de ani de la:
▪ Întreprinderea primelor studii privind punerea în valoare a cursurilor de apă din țara noastră, fie ca producătoare de energie electrică, fie pentru alimentarea cu apă a orașelor, de către Elie Radu și Alexandru Orăscu, care au cercetat captarea afluenților Ialomiței, precum și de către firma Lahmayer din Frankfurt pe Main, care a proiectat amenajarea hidroelectrică a Ialomiței prin construirea a cinci centrale în cascadă;
▪ Introducerea în țara noastră, de către inginerul Dumitru Tacu, a primelor mașini pentru confecționarea cutiilor de lemn pentru chibrituri și pentru prepararea pastei de sescvisulfură de fosfor, neotrăvitoare, care se aprinde prin frecare pe orice suprafață aspră. În 1901 a folosit, cu titlu de experiență, pasta suedeză, care a înlocuit treptat vechea pastă, abandonată complet în 1912.
120 de ani de la:
▪ Apariția, la București, a primului curs românesc de Chimie agricolă, elaborat de Pană Buescu;
▪ Aducerea, din Germania în România, a primului autobuz, a cărui folosire în transportul călătorilor s-a extins abia în 1921, prin înființarea de antreprize particulare;
▪ Apariția primului Anuar statistic al României, care reflecta întreaga stare socială, culturală, economică, financiară și administrativă a țării;
▪ Organizarea, la Cluj, de către inginerul agronom Béla Páter (1860 - 1938), a Stațiunii de plante medicinale din Transilvania, prima de acest fel din lume, unde a întreprins cercetări prioritare pe plan internațional cu privire la cultura și valorificarea plantelor medicinale;
▪ Constituirea societăților pe acțiuni: „Româno-americană", pentru exploatarea petrolului din România, „Creditul petrolifer", care a construit o rețea de conducte petroliere în regiunea Telega, „Vega", care a înființat o rafinărie la Ploiești, și „Acvila franco-română".
115 ani de la:
▪ Tipărirea primei hărți a zonelor de sol ale României, la scara 1:2 500 000, elaborată sub conducerea lui Gheorghe Munteanu Murgoci;
▪ Organizarea, la Iași, de către profesorul Dragomir Hurmuzescu, a primei școli de aplicație a electricității din țara noastră care, la 1 noiembrie 1910, a devenit Școala de electricitate de pe lângă Universitatea din Iași;
▪ Constituirea Societății „Lignitul", prima societate pe acțiuni din industria noastră carboniferă;
▪ Conceperea, de către George (Gogu) Constantinescu, a unui autovehicul monorai echilibrat, la care deplasarea era asigurată printr-un sistem de echilibrare pendulară. Proiectul a fost elaborat la zece ani de la inaugurarea primului tren monorai din lume (1899) la Wuppertal, în Germania, pe linia Barmen - Elberfeld;
▪ Inaugurarea Portului Constanța, construit între anii 1896 și 1906, prilej cu care inginerul Anghel Saligny a remarcat faptul că atât concepția, cât și proiectarea și executarea lucrărilor portuare au fost realizate numai de ingineri români, absolvenți ai Școlii Naționale de Poduri și Șosele din București;
▪ Promulgarea legii prin care se constituia Societatea comunală pentru construirea și exploatarea tramvaielor în orașul București (S.T.B.), cu participarea primăriei orașului. În decembrie 1912 au intrat în funcțiune, pe principalele artere ale Capitalei, tramvaiele electrice ale noii societăți, care circulau în același timp cu tramvaiele cu cai, desființate la începutul anului 1929;
▪ Înființarea, din inițiativa inginerului Dimitrie Leonida, pe lângă Școala serală de electricieni și mecanici (întemeiată la București, în 1908), a Muzeului tehnic, cu scopul de a populariza evoluția tehnicii în țara noastră.