In memoriam Ing. Octavian Gheorghe Udriste (1935 - 2024)
Data: 16-29 februarie 2024
Comunitatea inginerească din țara noastră a suferit recent o grea pierdere. A trecut la cele veșnice colegul și prietenul nostru, ing. Octavian Gheorghe Udriște - președintele Comisiei de cenzori a AGIR, membru de onoare al ASTR. Așa cum l-am cunoscut mulți dintre cei care i-am fost apropiați și cu care a colaborat, a rămas în amintirea noastră drept un om activ, atent la mesajele realității, deschis la ceea ce este nou și avansat în domeniul în care s-a specializat și s-a afirmat, în numeroase și interesante împrejurări, în deceniile care au trecut de când, ca absolvent al Institutului de Căi Ferate București, și-a început cariera de inginer, specialitatea locomotive.
Născut la Timișoara, a reprezentat a treia generație de feroviari din familie. Bunicul din partea mamei a fost mecanic de locomotivă la depoul din Cernăuți, iar cel din partea tatălui, originar din Mehedinți, a îndeplinit funcția de șef al magaziei din Gara Dealul Spirii (București). Tatăl său s-a remarcat în calitate de șef al serviciului comercial la exploatare vagoane marfă. Există și o a patra generație de feroviari în familie, fiica - inginer de material rulant, proiectant de rame electrice și automotoare la firma Stadler din Berlin.
A știut de copil că iubește trenurile și tot de-atunci a ales ce profesie să îmbrățișeze, profesie pe care a exercitat-o competent, cu dăruire exemplară.
Evocarea întregului său parcurs profesional ar implica, la nivel minimal, consemnări pe multe pagini din Univers ingineresc. Patru ani a lucrat la Direcția Regională CFR Brașov, perioadă în care și-a legat numele de întreținerea și exploatarea, în premieră națională, a locomotivelor diesel-electrice Sulzer (fabricate în Elveția).
Începând cu anul 1962, în instituțiile centrale care conduceau căile ferate a ocupat funcții de execuție și concepție, axate pe pregătirea personalului pentru asimilarea cunoștințelor și practicilor impuse de progresul tehnico-științific. Și-a continuat activitatea ca șef al Depoului București - Călători (1970 - 1972), revizor general de siguranță a circulației (1973 - 1976), șef al Departamentului de material rulant al Metroului București (1977 - 1984), director tehnic al Metroului (1985 - 1993), director general al Metroului (1994 - 1996), director executiv la Institutul de Cercetări în Transporturi (1996 - 1997), șef al Departamentului Sisteme de Transport din Siemens (1997 - 2005), consultant tehnic la Integral Consulting RCD - SRL (2007 - 2017), consultant la AMTB (2017 - 2018). Din 2007 a fost președintele de onoare și consultant tehnic la Club Feroviar - SRL.
Este, credem, suficient să reținem domeniile de preocupare, responsabilitățile, implicarea profesională și civică - înainte de toate în activitatea AGIR și ASTR, precum și în alte șapte organizații de profil din țară și de peste hotare - pentru a contura profilul unui specialist, dedicat unui domeniu de interes public major - transportul feroviar pe șine (metrou, tramvai), domeniu în care competența sa este cunoscută și recunoscută de
cercuri largi ale comunității inginerești din România, din Germania, Franța, Spania, Italia, Cehia, Ucraina. S-a perfecționat la prestigioase entități din domeniul feroviar, iar lucrările pe care le-a publicat vădesc nu numai capacitatea de a îmbina organic teoria cu practica, ci și o autentică viziune strategică. Numai simpla menționare a unora dintre acestea confirmă aprecierile la care ne referim: • Manualul electricianului de locomotive diesel și electrice (1964); • Modernizarea materialului rulant subteran (1990); • Studiu preliminar privind dezvoltarea transportului subteran din București în sistem regional (1994); • Studiu preliminar pentru dezvoltarea unui sistem de transport public integrat în București și zona sa metropolitană (1997); • SOS CFR - Analiză a situației infrastructurii feroviare (2011); • SOS CFR - Transportul combinat Auto - CFR, exemple europene (2012); • SOS CFR - Analiză a situației infrastructurii feroviare (2013); • Studiul de oportunitate privind investiții în sisteme de transport public de mare capacitate în Tg. Mureș - capitolul feroviar; terenul urban/subteran (2015); • Transportul feroviar urban/suburban/regional, soluție atractivă, bunele practici europene; • Căile ferate și liniile de mare viteză (2017); • Pentru mobilitate durabilă în marile aglomerări urbane (2018).
Sunt de remarcat în mod deosebit articolele pe care le-a publicat frecvent în Univers ingineresc, deoarece fiecare în parte și tot ceea ce a scris constituie, simultan cu propunerea de soluții, un adevărat manifest (repetăm: profesional și civic) în sprijinul refacerii căilor ferate românești, al imperativului de a-i conferi locul și rolul excepțional de important în sistemul național de transport, în întreaga viață economică și socială a României.
Ne exprimăm regretul că limitele spațiului tipografic nu permit detalierea unor elemente definitorii pentru ceea ce a realizat ing. Octavian Gheorghe Udriște într-o viață de om, pentru ardoarea cu care a pledat, în spațiul public, pentru cauza transportului feroviar, în consonanță cu orientările stabilite la scara întregii Uniuni Europene. Suntem, însă, convinși că nu dimensiunile acestui articol contează, ci căldura, sinceritatea rândurilor pe care i le-am dedicat.
Îi vom păstra pentru totdeauna amintirea-i luminoasă, profund recunoscători pentru moștenirea tehnică și economică pe care ne-a lăsat-o, exemplul său de înalt profesionalism, de răspundere civică, fiind, pentru noi, toți, expresia unui model de comportament, de devotament nemărginit pentru cauza modernizării, a progresului Căilor Ferate Române.
Dumnezeu să-l odihnească în pace!