Un proiect inovativ realizat de o echipa din UPT ar putea revolutiona transportul in comun
Data: 16-29 februarie 2024
Un proiect inovativ realizat de o echipă de cercetare din Universitatea Politehnică Timișoara (UPT), care ar putea revoluționa transportul în comun, prin folosirea supercondensatoarelor în mijloacele de transport în comun, cu posibilitatea încărcării rapide, în câteva secunde, în stații, a fost recent premiat în cadrul competiției „NETZEROCITIES 2023", ediția I, organizată de Centrul Național de Competențe și Soluții pentru dezvoltarea orașelor inteligente neutre climatic de pe lângă Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București (UNSTPB), a anunțat UPT, printr-un comunicat. Competiția a presupus trimiterea de proiecte pe următoarele tematici: 1) Climate-Neutral Governance; 2) Sustainable Energy and Environment; 3) Smart and Sustainable Buildings; 4) Smart Mobility and Infrastructures; 5) Smart Campus and Digital Twins.
- Sursă foto: UPT
UPT s-a înscris la concurs în cadrul tematicii 4 cu proiectul „Supercapacitor City Minibus Propulsion System", elaborată în cadrul Centrului de Cercetare „Intelligent Control of Energy Conversion and Storage", integrat în Institutul de Cercetări pentru Energii Regenerabile (ICER), coordonat științific de Departamentul de Inginerie Electrică al UPT. Lucrarea a fost clasată, la general, pe locul al II-lea. Echipa care a depus proiectul a fost formată din cei mai tineri reprezentanți ai Departamentului de Inginerie Electrică: s.l. dr. ing. Dan Hulea (coordonator), as. dr. ing. Adrian Martin, as. drd. ing. Dănuț Vitan, as. drd. ing. Mihăiță Gireadă și student Florian Babos.
Lucrarea tratează, pe de-o parte, un concept modern de stocare a energiei electrice în mijloacele de transport în comun, utilizând supercondensatoare, cu posibilitatea de încărcare rapidă în stații și care permit un număr mult mai mare de cicluri de încărcare-descărcare (durată de viață net superioară) față de bateriile clasice. Pe de altă parte, pentru tracțiunea electrică, a fost propus un motor inovativ, care utilizează cantități reduse de materiale deficitare (magneți permanenți din „pământuri rare"). Caracteristicile tehnice avute în vedere pentru mijlocul de transport sunt următoarele: greutate totală 7 t, capacitate de transport de 28 pasageri, putere motor electric 100 kW, 8,5 kWh capacitate de stocare în supercondensatoare, timp de încărcare (25-100%) - 1 minut.
Simularea funcționării (la scara 1:1) a fost realizată luând în considerare linia 16 de troleibuz din Timișoara, pe o distanță de 4,2 km, cu 7 stații, încărcarea supercondensatoarelor fiind necesară doar la capetele de traseu.
Integrarea s-a realizat într-un stand experimental de laborator, la scara 1:20, cuprinzând toate componentele necesare: sistemul de stocare, motorul electric, electronică de putere cu o configurație specială, controlul acționării și managementul sistemului, cu ajutorul cărora au fost simulate diferite scenarii din transportul urban, utilizând microbuze cu tracțiune electrică.
„Rezultatele obținute au confirmat viabilitatea propunerii, proiectul dorind să fie și un mijloc de diseminare a rezultatelor obținute către autoritățile locale, o alternativă la actualele tendințe de electrificare a transportului în comun urban", subliniază reprezentanții UPT.