Varf al ingineriei aviatice romanesti, primul avion IAR-99 SM modernizat intra in dotarea Bazei Militare Boboc
Data: 16-29 februarie 2024
♦ Conceperea aeronavelor compatibile cu F-16 a început acum 54 de ani, iar primele
zboruri și lucrări de mentenanță au fost realizate și de actuali membri ai AGIR Buzău
Baza Aeriană de la Boboc, Buzău, una dintre instituțiile partenere ale AGIR Buzău, va beneficia de dotarea cu zece avioane de vânătoare IAR-99 SM, folosite pentru adaptarea piloților români la aeronavele F-16 și F-35. Considerată un vârf al ingineriei aviatice românești, modernizarea aeronavei IAR-99 a fost realizată la Fabrica de Avioane Craiova. Primul IAR-99 modificat a fost prezentat la finalul lunii decembrie 2023, în prezența generalului Ovidiu Bălan, comandantul Bazei Aeriene de la Boboc.
„Este un moment deosebit pentru forțele aeriene române și pentru Baza Aeriană Boboc, acolo unde aeronava IAR-99 SM începe testele. Este, de asemenea, un moment foarte important pentru instruirea viitorilor piloți de F-16 și F-35, programe esențiale pentru Forțele Aeriene Române", a declarat generalul Ovidiu Bălan.
„Putem lucra în industria aeronautică la un nivel înalt"
Modernizarea include sisteme de avionică compatibile cu cele de pe F-16, aparatură de bord ultramodernă, precum și un sistem de instruire, capacități de asistență aeriană apropiată și capacități de luptă aeriană. „Noi putem lucra în industria aeronautică la un nivel înalt. Nu multe țări pot pune «pe picioare» un avion. România poate!", a declarat Ionuț Arghiropol, directorul de program IAR-99 SM.
Valoarea contractului dintre Forțele Aeriene Române și Avioane Craiova se ridică la 275 de milioane de lei fără TVA.
Interesant de știut este că trecerea de la vechiul IAR-99 la modelul modernizat din prezent a fost una de durată, care a început în urmă cu aproape 55 de ani. În plus, primele zboruri și primele lucrări de mentenanță au fost realizate de ingineri care astăzi sunt membri ai AGIR Buzău.
Mai multe detalii aflăm de la comandor ing. Gheorghe Goncearuc, fost locțiitor tehnic al comandantului Bazei Aeriene de la Boboc și membru al AGIR Buzău.
Dezvoltarea acestui avion de antrenament avansat și atac la sol a fost demarată în anii 1970, fiind primul avion reactiv proiectat și realizat integral în România. Prototipul a efectuat primul zbor pe 21 decembrie 1985.
IAR-99 SM a început testele la 38 de ani de la primul zbor al prototipului IAR-99, abrevierea „SM" însemnând „Standard Modernizat", adică dotări cu avionică compatibilă cu cea de pe F-16.
Repere ale unor progrese tehnico-științifice
Folosind experiența obținută de inginerii români în cursul proiectării avionului IAR-93, în cadrul Institutului de Cercetări INCREST au început, în anul 1975, primele studii privind realizarea unui avion de antrenament echipat cu motor reactiv destinat să înlocuiască avioanele L-29 „Delfin" în serviciul Forțelor Aeriene. Acesta urma să fie primul avion cu motor reactiv proiectat și construit integral cu ingeniozitatea, seriozitatea și pasiunea inginerilor din România postbelică.
Se intenționa ca acesta să fie echipat cu motorul turboreactor Rolls Royce Viper Mk.632 - 41M, care urma să fie fabricat sub licență la Turbomecanica București. Scaunele de catapultare inițial au fost Martin-Bacher, ulterior au fost fabricate sub licență de către Aerofina București.
În 1979 a fost aprobată finanțarea pentru noul proiect denumit IAR-99 „Șoim". Acesta urma să fie produs la Întreprinderea Avioane Craiova, unde se afla deja în fabricație avionul IAR-93.
Producția primelor aparate de serie a început în 1987. S-a decis construirea unui lot de 50 de avioane, din care primele zece, serie zero.
Primele patru avioane din seria zero, cu numerele de la 701 la 704, au fost livrate Forțelor Aeriene în 1988, intrând în dotarea Școli de Aviație de la Boboc. Aici au fost executate primele zboruri și primele lucrări de mentenanță cu piloții, inginerii și tehnicienii care astăzi sunt membri ai ARPIA Buzău și o parte dintre ei membri ai AGIR Buzău.
Avioanele IAR-99 au fost testate în cadrul Centrului de Cercetări și Încercări în Zbor (CCIZ) de la Craiova. Până în 1996, au fost produse două loturi de câte 9 aparate, cu numere de la 701 la 718, 17 fiind livrate Forțelor Aeriene, ultimul, cel cu numărul 718, fiind reținut în fabrică pentru a fi dezvoltat și modernizat.
Schimbările survenite în mediul politic și economic după 1989 au creat oportunități pentru a se încerca vânzarea avionului și la export.
La începutul anului 1996, a apărut necesitatea unui avion IAR-99 modernizat pentru a fi folosit drept avion de trecere pe MiG-21 modernizat ca „LanceR". De aceea, selectarea firmei israeliene Elbit drept integrator și echiparea cu un pachet de avionică, armament și logistică derivate din cele destinate MiG-21 „LanceR" a fost o decizie logică.
Primul avion astfel modernizat a fost cel de-al 18-lea avion de serie, cu numărul 718 și care a efectuat primul zbor la data de 22 mai 1997. Din partea română, principalii contractanți au fost INCAS S.A. și Avioane S.A. Craiova. Întreg programul de zboruri de încercare s-a desfășurat în cadrul CCIZ. Pentru a se face deosebirea între avioanele echipate cu aparatură de bord clasică și cele echipate cu avionică modernă, primele au fost redenumite IAR-99 „Standard", iar celelalte IAR-99 „Șoim".
Cristian Ionescu