Curier legislativ
Data: 1-15 martie 2004
Lege nr. 7
din 18 februarie 2004
privind Codul de conduita a functionarilor publici
Publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 157, din 23 februarie 2004
Codul de conduita a functionarilor publici reglementeaza normele de conduita profesionala obligatorii pentru functionarii publici, precum si pentru persoanele care ocupa temporar o functie publica, din cadrul autoritatilor si institutiilor publice.
Enumeram cateva dintre normele care ne-au atras atentia:
- Functionarii publici nu trebuie sa solicite ori sa accepte cadouri, servicii, favoruri, invitatii sau orice alt avantaj, care le sunt destinate personal, familiei, parintilor, prietenilor ori persoanelor cu care au avut relatii de afaceri sau de natura politica, care le pot influenta impartialitatea in exercitarea functiilor publice detinute ori pot constitui o recompensa in raport cu aceste functii.
- Orice functionar public poate achizitiona/concesiona/inchiria un bun aflat in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, supus vanzarii/concesionarii/inchirierii in conditiile legii, cu exceptia urmatoarelor cazuri:
a) cand a luat cunostinta, in cursul sau ca urmare a indeplinirii atributiilor de serviciu, despre valoarea ori calitatea bunurilor care urmeaza sa fie vandute;
b) cand a participat, in exercitarea atributiilor de serviciu, la organizarea vanzarii bunului respectiv;
c) cand poate influenta operatiunile de vanzare sau cand a obtinut informatii la care persoanele interesate de cumpararea bunului nu au avut acces.
Functionarilor publici le este interzisa furnizarea informatiilor referitoare la bunurile proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale, supuse operatiunilor de vanzare, concesionare sau inchiriere, in alte conditii decat cele prevazute de lege.
Incalcarea dispozitiilor codului de conduita atrage raspunderea disciplinara a functionarilor publici, in conditiile legii. In cazurile in care faptele savarsite intrunesc elementele constitutive ale unor infractiuni, vor fi sesizate organele de urmarire penala competente. De asemenea, functionarii publici raspund potrivit legii in cazurile in care, prin faptele savarsite cu incalcarea normelor de conduita profesionala, creeaza prejudicii persoanelor fizice sau juridice.
Precizam ca legea va intra in vigoare incepand cu 10 martie 2004.
Agentia Nationala de Control al Exporturilor
Norma metodologica
din 10 februarie 2004
privind procedura administrativa de solutionare a contestatiilor referitoare la refuzul de eliberare a certificatului de inregistrare sau a licentelor
Publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 145, din 18 februarie 2004
Contestatia reprezinta calea administrativa de atac indreptata impotriva refuzului de eliberare a certificatului de inregistrare sau a licentelor.
Contestatia se formuleaza in scris si va cuprinde in mod obligatoriu numele sau denumirea contestatorului, sediul ori domiciliul acestuia; obiectul contestatiei; aratarea motivelor de fapt si de drept pe care se intemeiaza contestatia.
Termenul de depunere a contestatiei este, sub sanctiunea decaderii, de 15 zile de la comunicarea actului atacat, la organul emitent al acestuia. Termenul de 15 zile se calculeaza pe zile pline, prima si ultima zi a termenului intrand in calculul acestora.
Comunicarea ordinului presedintelui ANCEX de admitere sau de respingere a contestatiei se aduce la cunostinta persoanei fizice sau juridice care a depus-o, in termenul legal de 60 de zile de la inregistrarea acesteia. Termenul de solutionare a contestatiei se calculeaza pe zile libere, prima si ultima zi neintrand in calculul termenului.