EVENIMENT EDITORIAL
Data: 1-15 martie 2008
Stefan Iancu
INGINERIA DE LA ROATA LA INTELIGENTA ARTIFICIALA
Editura Performantica
Lucrarea Ingineria de la roata la inteligenta artificiala, autor prof. univ. dr. ing. Stefan Iancu, este o pledoarie pentru profesia de inginer, un omagiu adus marilor ingineri, inclusiv celor romani, care au muncit si creat in domeniul lor de activitate si care au infaptuit lucruri deosebite, uneori adevarate opere de arta.
Prin munca lor sustinuta, acestia au realizat tot ceea ce azi reprezinta pentru omenire civilizatie si confort. Este de prisos sa enumeram aceste contributii pentru ca ne-ar lua mult prea mult timp si oricum, in esenta, fiecare dintre noi le cunoastem si le apreciem, mai ales atunci cand, din anumite motive, pierdem pentru un timp o parte din confortul nostru. Pentru ca de la roata la inteligenta artificiala avem istoria nu numai a omenirii in ansamblu, dar si realizarile ei in totalitate, inclusiv in cel al ingineriei.
La o eventuala intrebare Ce reprezinta omenirea in complexitatea existentei sale? se poate raspunde fara a ne gandi prea mult: toate preocuparile ei de la momentul aparitiei rotii si pana la cel al aparitiei inteligentei artificiale.
Evident ca acest raspuns ar fi unul simplist, simbolic, pentru a marca in principal capacitatea umana de a crea si de a castiga prin truda si inteligenta suprematia existentei.
De altfel, marele inventator al omenirii, unul dintre cei care au contribuit substantial si esential la progresul omenirii, Thomas Alva Edison, la intrebarea care i-a fost pusa: Ce este inventia? a raspuns: 99 la suta transpiratie si unu la suta inspiratie.
Raspuns care poate include, fara doar si poate, in principal realizarile ingineresti de exceptie: tot ceea ce s-a nascocit pana in prezent de la roata la inteligenta artificiala.
De aceea, pledoaria pe care o face autorul lucrarii pentru promovarea noilor tehnologii este pe deplin justificata. Recomandarea lui pentru cei care decid, respectiv pentru reprezentantii institutiilor guvernamentale de decizie, este aceea ca in corpul lor de consilieri guvernamentali sa existe si specialisti in inginerie. In felul acesta s-ar putea realiza o promovare mult mai fundamentata si mai responsabila a politicilor de finantare a activitatilor de invatamant si cercetare.
In calitatea pe care am avut-o in cadrul Presedintiei Romaniei, de consilier pentru stiinta, cercetare, tehnologie, dar si de coordonator al activitatii Educatie, invatamant, tineret din cadrul Departamentului Stiinta, Invatamant, Cultura, Culte, coordonat de prof. univ. dr. ing. Marius Guran, pot afirma ca propunerea domnului Stefan Iancu este pertinenta si binevenita intr-un moment de profunde restructurari politice, economice si sociale, cand Romania este membra in Uniunea Europeana.
In prezent asistam la o falsa ierarhizare a valorilor in societatea romaneasca, cu toate ca se invoca faptul ca aceasta ierarhizare s-a facut prin masuratori sociologice precise, pe un esantion reprezentativ de cetateni.
Faptul ca la fiecare Gala Zece pentru Romania se prezinta clasamente numai cu politicieni, artisti, jurnalisti si scriitori este o profunda ofensa la adresa inginerilor si oamenilor de stiinta.
Este momentul sa le reevaluam meritele si sa-i onoram asa cum se cuvine pe toti acesti truditori ai stiintei si tehnicii romanesti.
Intrucat omul de stiinta si artistul sunt dintr-un aliaj asemanator, calit de un caracter si o forta mentala similare (Philippe Robert-Jones, istoric si critic de arta belgian, membru de onoare al Academiei Romane).
De aceea, publicarea lucrarii prof. univ. dr. ing. Stefan Iancu Ingineria de la roata la inteligenta artificiala va contribui la informarea cercetatorilor, profesorilor, inginerilor, studentilor, a cursantilor la cursuri postuniversitare, a tuturor celor care doresc o mai buna intelegere a rolului inginerului in societatea trecuta, prezenta si viitoare, a eforturilor depuse de om, folosind inteligenta proprie si cea artificiala pentru a realiza o dezvoltare economico-sociala bazata pe utilizarea tehnologiilor moderne, curate, fara impact nociv si cu efecte devastatoare si ireversibile asupra stabilitatii mediului inconjurator.