Transport alternativ
Data: 1-15 martie 2008
Pentru ca anul acesta tema Simpozionului stiintific al inginerilor romani de pretutindeni, organizat de Asociatia Generala a Inginerilor din Romania, este Transportul si amenajarea teritoriului, vreau sa supun dezbaterii inginerilor – cititori ai publicatiei Univers ingineresc – un proiect de transport al TIR- urilor cu trenul.
Proiectul are la baza faptul ca autoritatile vor sa interzica traficul rutier de marfa pe soselele tarii. Prin aceasta masura se vrea reducerea numarului de accidente rutiere, reducerea poluarii atmosferei cu gaze de esapament si reducerea vitezei de deteriorare a soselelor.
In Ungaria exista un sistem special pentru transportul tirurilor cu trenul. Se pare ca acest sistem functioneaza foarte bine, iar traficul rutier este mai putin dens.
Rutele pe care sunt transportate TIR-urile cu trenul sunt fixe. Asa se face ca de la intrarea in Ungaria si pana la iesire, acestea sunt transportate pe vagoane platforma de cale ferata. In Ungaria, la sfarsit de saptamana este interzisa circulatia TIR-urilor pe soselele nationale.
Pentru implementarea acestui procedeu de transport alternativ, Ministerul Transporturilor ar trebui sa elaboreze un act normativ care sa prevada ca transportul rutier de marfuri sa se realizeze prin intermediul Cailor Ferate Romane (CFR – Marfa). Aplicandu-se cele de mai sus, se apreciaza ca este posibila descongestionarea traficului rutier de pe principalele artere din tara, cea mai mare parte din traficul rutier de marfa fiind preluata de transportul feroviar.
In prezent, se stie ca tronsonul Sibiu – Valcea, orasele care nu au sosele de centura ocolitoare, in special drumul european E 85, care face legatura intre Buzau si Ramnicu-Sarat, sunt sufocate de tranzitul TIR-urilor.
Acest transport alternativ ridica unele probleme de infrastructura. Unii specialisti din domeniul transportului feroviar, pe care i-am contactat, sunt de parere ca transferul de transport poate fi facut foarte usor. Domnul Gratian Calin, director general adjunct la Departamentul Productie al CFR – Marfa, a apreciat ca din punct de vedere tehnic este posibil ca traficul de marfa sa fie preluat de transportul feroviar. Infrastructura este buna si suporta greutatea tirurilor, iar tunelurile nu ridica probleme; TIR-urile au loc prin tunelurile intalnite in traseu. Mai mult, anul trecut au fost realizate mai multe curse feroviare experimentale Glogovat-Wels. Si alti specialisti de la infrastructura, din cadrul ministerului, sustin ca exista infrastructura necesara.
Reteaua CFR are rezerve de capacitate, pentru a pune la dispozitie operatorilor feroviari de marfa trasee pentru circulatia trenurilor de marfa, categorie in care se incadreaza si trenurile care pot transporta autovehicule. Necesarul de investitii pentru asigurarea unui astfel de transport poate fi estimat de operatorii de transport marfa care se pot angrena in asemenea activitati, considera domnul Gratian.
Imi amintesc ca in timpul ultimului razboi mondial, in gara Campina, in partea dinspre Atelierele Centrale Astra Romana, se amenajasera un drum de acces si o rampa lunga, de zece vagoane platforma, de pe care rampa, tancurile si camioanele militare erau incarcate pe vagoane platforma de cale ferata pentru a fi transportate spre teatrele de operatii. Simplu, rapid si eficient.
Totusi, se pare ca transportatorii rutieri de marfa nu imbratiseaza aceasta idee. Principala nemultumire a acestora o constituie costurile mari, chiar duble, pentru tranzitarea Romaniei. Domnul Romeo Medan, vicepresedintele Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania, a considerat ca aceste initiative sunt niste utopii si o dovada a totalei lipse de respect fata de cetateanul acestei tari. Ar fi un dezastru pentru transportul de marfa, din cauza starii proaste a infrastructurii CFR. El a recunoscut ca exista, in cateva tari din Europa, transport rutier de marfa pe calea ferata. Aceasta se foloseste preponderent pentru tranzitul acestor tari. Totusi, sustine ca statul roman, la care transportatorii platesc nenumarate taxe (rovinieta, accizele pe carburant etc.) nu este in stare sa amenajeze niste parcari. Acestea sunt obligatorii pentru respectarea timpilor de conducere si de odihna.
Dar, transportul feroviar al TIR-urilor ar inlatura si acest ultim neajuns semnalat de Romeo Medan, cel al lipsei de odihna a soferilor. Ar mai fi de spus ca suprafata de teren ocupata de gabaritul caii ferate este mult mai mica decat cea ocupata de o autostrada, care – cu cele sase benzi de circulatie, amenajarile din interior si din lateral – ocupa mai mult teren. S-ar putea evoca tendinta certa a scumpirii preturilor produselor petroliere, care vor genera cresteri ale costurilor transporturilor rutiere. Siguranta traficului feroviar fata de cel rutier este certa, chiar si iarna.
Viitorul SIMPOZION STIINTIFIC AL INGINERILOR ROMANI DE PRETUTINDENI, organizat de AGIR in zilele de 11 si 12 septembrie 2008 la Bucuresti, ar putea fi un excelent prilej si pentru dezbaterea acestui proiect de transport alternativ.