S-a aminat finalizarea parcului eolian de la Fintinele
Data: 1-15 martie 2010
Punerea in functiune a parcului eolian detinut de grupul ceh CEZ (unul dintre principalii jucatori de pe piata de energie din Sud-Estul Europei) la Fintinele, judetul Constanta, va fi intirziata sase luni, pina in septembrie, din cauza iernii lungi si a dificultatilor in obtinerea autorizatiilor de la autoritatile locale. Potrivit programului initial, proiectul trebuia pus in functiune in luna martie. Lucrarile efective la acest obiectiv au demarat in octombrie 2008, odata cu construirea celor 130 km de drumuri si a fundatiilor pentru turbine. CEZ a preluat, in ultima parte a lunii august 2008, de la firma Continental Wind Partners, doua proiecte de energie eoliana situate la nord de Constanta, linga localitatile Fintinele si Cogealac, care vor avea o capacitate totala de 600 MW. Cele doua proiecte vor forma cel mai mare parc eolian situat pe uscat din Europa, avind o capacitate aproximativ dubla fata de cel mai mare proiect eolian existent pe continent. Prima etapa a acestuia vizeaza localitatea Fintinele, unde vor fi instalate 139 de turbine, iar cea de-a doua comuna Cogealac, cu alte 101 turbine.
La construirea parcului din zona Fintinele/Cogealac participa efectiv peste 400 de persoane de nationalitati diferite. Lungimea unei singure elice este de 48 de metri, iar diametrul rotorului unei turbine este de 99 de metri. Suprafata totala a santierului in lucru al proiectului de la Fintinele este de aproximativ 600 de hectare. Proiectul CEZ din Dobrogea reprezinta o investitie de 1,1 miliarde de euro.
Modernizarea echipamentelor feroviare
CFR Calatori intentioneaza sa modernizeze pina la 72 de cabine de conducere de la 36 de rame electrice, valoarea estimativa a contractului fiind de 5,04 milioane de lei, fara TVA. Ramele au fost construite in perioada 1965 – 1970. Compania a achizitionat in 2006 rame electrice din aceeasi categorie – seria 58 – pe care le-a modernizat la firma Remarul 16 Februarie Cluj pentru a functiona ca trenuri de tip personal. CFR Calatori va incheia un acord-cadru pe o perioada de 28 de luni, care va contine contracte subsecvente atribuite cu o frecventa de trei luni. Compania estimeaza ca va incheia primul contract subsecvent la sfirsitul acestui an. Cantitatea maxima a acordului cadru este de 36 de rame, iar cea minima de o rama. O rama este formata din doua cabine de conducere, la cele doua capete ale trenului. Lucrarile vor viza, printre altele, realizarea unei noi structuri metalice a cabinei, cu o forma aerodinamica. Una dintre cerintele licitatiei este ca toate componentele utilizate sa fie apte pentru utilizare in conditii de temperatura intre –30 de grade Celsius si +40 de grade Celsius. Acordul este finantat de la bugetul de stat, iar criteriul de atribuire va fi pretul cel mai mic.