Formarea profesionala de calitate si inovarea - repere ale drumului spre performanta
Data: 1 - 15 martie 2012
In pofida aparentelor, ultima perioada a fost marcata de o serie de acte legislative si actiuni practice menite sa determine o semnificativa imbunatatire a invatamantului de toate gradele. Aceste preocupari, cuplate cu altele care vizeaza stimularea inovarii, se inscriu - cum bine se stie - in randul obiectivelor prioritare ale Asociatiei Generale a Inginerilor din Romania (AGIR). Odata cu exprimarea satisfactiei fata de asemenea demersuri, consideram ca este necesara o mai activa implicare a comunitatii noastre profesionale in tot ceea ce poate sa contribuie eficient la perfectionarea procesului educativ si a sferei creatiei stiintifico-tehnice. Or, pentru ca un astfel de deziderat sa se implineasca, este necesara si o informare adecvata. De aici, scopul documentarului pe care il supunem atentiei cititorilor nostri, in acest numar.
Standardele-stimul
Un ordin al Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului (nr. 4478/2011) se constituie intr-o expresie a unitatii dintre invatamant, cercetare si inovare, asa cum o atesta si titlul acestui act normativ: „Standardele minimale necesare si obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice din invatamantul superior, a gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare si a atestatului de abilitare“.
Cum se vede, se urmareste asigurarea celei mai importante premise pentru desfasurarea invatamantului si cercetarii, in sens larg, la cote de exigenta sub care este de neacceptat sa se formeze specialistii si sa se deruleze actul creativ in stiinta si tehnica. Ratiunea unor asemenea standarde este in afara oricarei discutii. Ceea ce, insa, se justifica intru totul este o dezbatere intre profesionisti care sa determine o autentica reformare a mecanismului de ierarhizare si responsabilizare a tuturor celor care participa la ambele procese evocate. Faptul a fost pe deplin confirmat de schimbul de opinii organizat de Federatia Sindicala Alma Mater, cu concursul revistei Tribuna invatamantului. Participantii au apreciat deschiderea ministeriala catre preocuparea unei reprezentative structuri a societatii civile de a contribui la atingerea scopurilor in numele carora a fost remis Ordinul mentionat.
Numeroase propuneri au vizat - pe baza experientei valoroase a multor cadre didactice si cercetatori - imbunatatirea actului normativ. Retinem cateva dintre acestea: ameliorarea criteriilor prin includerea evaluarilor rezultate din cuantificarea activitatii legate de elaborarea si publicarea de studii, monografii si culegeri de probleme utile studentilor, regandirea rolului revistelor de profil romanesti, ca mijloc de valorificare a potentialului stiintific national, inclusiv a muncii in echipa, determinarea progresului in domeniul educatiei prin luarea in considerare, intr-o mult mai mare masura, a unui complex de factori, nu numai a numarului de articole din revistele de specialitate, necesitatea imbinarii factorilor cantitativi cu cei calitativi fiind impusa tocmai de specificitatea domeniului.
S-a atras atentia in mod special asupra faptului ca evaluarea nu trebuie transformata in „numerologie“. Scientometria are limitele ei si nu poate constitui unica modalitate de evaluare. Se impune, in consecinta, a se opera cu multa prudenta cand se recurge la anumite criterii exclusiv cantitative. „Materia prima“ din invatamant - elevul, studentul - impune o alta abordare, una care sa fie indreptata spre formarea de specialisti cu un orizont larg in materie de cunoastere, dar si cu calitati umane superioare, nu in ultimul rand cu un simt civic dezvoltat.
In legatura cu standardele minimale, s-a mai emis ideea de a se opera completari care sa tina seama de imperativul promovarii in ierarhia universitara si in domeniile cercetarii-dezvoltarii-inovarii a tinerilor valorosi, ceea ce presupune manifestarea exigentei in parametrii obiectivi ai varstei celor in cauza. In general, s-a pledat pentru tratarea nuantata a diverselor segmente ale activitatilor educative si creative, deoarece rigiditatea in materie de evaluare, in pofida celor mai bune intentii ale emitentului actului normativ, poate avea efecte contrarii. Se cer inlaturate toate blocajele „sedimentate“ in ultimul timp tocmai pentru a se adapta sistemul national de educatie si cercetare la cerintele strategice ale dezvoltarii economice si sociale a Romaniei.
Redescoperirea stagiilor de practica
In conditiile in care se extind si se aprofundeaza dezbaterile referitoare la profesionalism - ca trasatura distinctiva a orientarii spre calitate in invatamant - o importanta primordiala capata actiunile de ordin practic. Nu lamentarile si mult prea prelungita expectativa sunt de natura a oferi solutii, ci initiativa celor direct interesati sa beneficieze de un grad mai inalt de pregatire profesionala a angajatilor, incepand de la primele niveluri de formare profesionala.
Mai mult decat atat: numerosi colegi de breasla, ingineri din lumea afacerilor, ca si din sferele creatiei tehnico-stiintifice, semnaleaza - de vreme indelungata - lipsa unor „verigi“ in lantul profesiunilor, si anume a acelor meseriasi (porecliti „maini de aur“) in stare sa realizeze - inclusiv pe cai artizanale - produse de neinlocuit in foarte multe situatii, de la necesitatile de ordin casnic, pana la sofisticate instalatii unicat din cercetarea stiintifica.
Cele mai mari dificultati le au angajatorii, cei confruntati cu lipsa personalului pentru o serie de lucrari care presupun o anume calificare, din pacate, desconsiderata de mult prea mult timp. Este motivul pentru care a fost primit cu interes un alt Ordin al Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului (nr. 3168 din 3 februarie 2012) privind organizarea si functionarea invatamantului profesional cu durata de doi ani. Metodologia elaborata in vederea formarii „meseriasilor“ la care ne-am referit raspunde direct dezideratelor unor reprezentativi agenti economici. Elementul cel mai important consta in organizarea stagiilor de pregatire practica chiar la operatorii economici interesati sa dispuna de forta de munca (numeric si ca nivel de calificare) necesara derularii eficiente a propriilor afaceri.
Conform cerintelor exprimate de mediul economic, va fi asigurata pregatirea in peste o suta de calificari profesionale. Va fi o pregatire care va permite incadrarea profesionala imediat dupa absolvire, cu aport in procesul de productie al angajatorului si, in acelasi timp, o pregatire flexibila pentru a se raspunde unor solicitari ulterioare la locul de munca sau de reorientare, de exemplu, in situatii precum cea aparuta in cazul Nokia, din judetul Cluj.
Oferta de locuri pentru scolarizare va fi dimensionata la nivelul regiunilor de dezvoltare economico-sociala. Agentii economici isi vor prezenta necesarul de personal, pregatirea urmand sa revina unitatilor acreditate pentru invatamant tehnologic. In general, se preconizeaza asigurarea unei concordante intre oferta de locuri pentru calificare si cererea la nivelul fiecarui judet, in ansamblul economic al regiunii de dezvoltare respective. Daca numarul cererilor va fi mai mare, se vor desfasura probe de selectie, cu implicarea agentilor economici. Pentru anul scolar 2012 - 2013, se estimeaza o oferta totala, pe baza necesitatilor exprimate din economie, de 8000 de locuri. Cererea totala ar fi de 16 000 de locuri, conform datelor din judete.
Potrivit metodologiei, noul „traseu“ de formare consta in: „a) pregatire generala intr-un domeniu profesional, pe parcursul primului an de invatamant specific; b) pregatire de specialitate adecvata unei calificari, pe parcursul celui de-al doilea an de invatamant profesional“. In structura primului an, pregatirea teoretica va avea o pondere de 40%, iar practica va reprezenta 60%, cu 6 saptamani de practica la agent economic. In anul al doilea, raportul va fi de 25% teorie si 75% practica, cu 5 saptamani de practica la agent economic. Repartizarea orelor va fi stabilita in functie de specificul activitatii economice pentru care se asigura pregatirea. Practica se va derula pe baza unui contract tripartit intre scoala, angajator si elev. Vor exista conventii intre scoli si agentii economici. In ansamblu, legatura mediului scolar cu cel economic va fi stransa, viitorul angajator al absolventilor participand la stabilirea ofertei curriculare, la evaluare, la examenul de certificare si asigurand tutori pentru practicanti. De asemenea, din partea agentului economic, vor putea sa fie angajate cadre didactice asociate, din economie.
Sigur, tema esentiala este finantarea. Precizam, deci, ca va fi asigurata integral din bugetul de stat, prin costurile standard pentru un elev. In acelasi timp, fiecare elev va beneficia de o bursa in valoare de 200 de lei, lunar, tot prin sustinere bugetara. Este de retinut ca agentii economici vor putea sa acorde burse.
Agentii economici au posibilitatea, din cursul actualului semestru, sa-si prezinte ofertele pentru anul viitor. In acest sens, a fost fixat un calendar al activitatilor. Astfel, era prevazut ca pana la 2 martie, ofertele agentilor economici, avizate de comitetele locale de dezvoltare a parteneriatului social, sa fie aprobate de inspectoratele scolare.
Universitatile si dezvoltarea economica pe termen lung
Tot pe fluxul evenimentelor din sferele educatiei si cercetarii, evenimente care - acum, la inceput de an - contureaza preocupari de prima importanta, consemnam lansarea unor proiecte de cel mai mare interes, asa cum rezulta si din titlul lor. Primul se refera la „Performanta in cercetare, performanta in predare. Calitate, diversitate si inovare in universitatile din Romania“. Celalalt, „Pregatiti pentru a inova, pregatiti pentru a raspunde mai bine nevoilor locale. Calitate si diversitate a universitatilor din Romania“, legatura dintre ele fiind evidenta faca se iau in considerare conexiunile dintre educatie si creatia tehnico-stiintifica. Proiectele au fost implementate de Unitatea Executiva pentru Finantarea Invatamantului Superior, a Cercetarii, Dezvoltarii si Inovarii (UEFISCDI). Directorul general al UEFISCDI, prof. univ. dr. ing. Adrian Curaj, a precizat ca ambele proiecte fac parte din cel de-al doilea ciclu de obiective strategice pentru invatamantul superior coordonate de prestigioasa unitate pe care o conduce. „Ele sunt gandite ca un intreg, se realizeaza cu implicare internationala si pun accentul pe inovare si dezvoltare de concepte si strategii ce vor sta la baza politicilor publice din Romania“.
La randul sau, Maria Helena Nazare, presedintele ales al European Universities Association (EUA), a considerat ca „Europa are nevoie de institutii de invatamant superior proactive si foarte preformante. In viitor, invatamantul universitar va trebui sa gestioneze atat educatia generatiei de 20 de ani, cat si calificarea si recalificarea generatiilor in varsta, dar active pe piata muncii“.
Concret, proiectele la care ne referim urmaresc imbunatatirea managementului si asigurarea calitatii sistemului de invatamant superior romanesc, in vederea cresterii capacitatii acestuia de a contribui in mod relevant, pe termen lung, la dezvoltarea economico-sociala a Romaniei. Initiatorii proiectelor au precizat ca metodologia de evaluare institutionala a universitatilor este elaborata si implementata de European Universities Association (EUA), in calitate de principal partener al UEFISCDI in derularea acestor proiecte. Evaluarea este realizata exclusiv de catre experti internationali, selectati de EUA, prin Institutional Evaluation Programme (IEP). Evaluarea a inceput odata cu deschiderea primului atelier de lucru, dedicat celor 12 universitati de cercetare avansata si educatie (conform clasificarii universitatilor si ierarhizarii programelor de studii). Evaluarea institutionala a acestora se va realiza pana in ianuarie 2013.
Nu mai putin interesant pentru ceea ce reprezinta (sau trebuie sa reprezinte) procesul educational in stransa legatura cu cerintele de perspectiva ale economiei este programul Scientific Exchange Programme between Switzerland and the New member States of the European Union (Sciex-NMSch). Acest program a facut obiectul evenimentului Info - Day Romania - Elvetia, desfasurat la Bucuresti, la care s-a prezentat a doua competitie privind Bursele de Cercetare RO-CH. Organizatori au fost Consiliul National al Cercetarii Stiintifice (CNCS) - Unitatea Executiva pentru Finantarea Invatamantului Superior, a Cercetarii, Dezvoltarii si Inovarii (UEFISCDI) si partenerul elvetian Rectors’ Conference of the Swiss Universities (CRUS).
Sciex-NMSch reprezinta unul dintre instrumentele dezvoltate prin Acordul Cadru dintre Guvernul Romaniei (prin Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului) si Consiliul Federal Elvetian (prin Swiss Agency for Development and Cooperartion - SDC), privind implementarea Programului de Cooperare Elvetiano-Roman pentru reducerea disparitatilor economice si sociale din Uniunea Europeana extinsa.
Programul se adreseaza specialistilor din ciclul doctoral si celor de la studii postdoctorale din tara noastra, care doresc sa dezvolte proiecte de cercetare, sub indrumarea mentorului lor din Romania si a unuia din Elvetia. Deschiderea stiintifica si economica este foarte larga, fiind abordabile, practic, toate domeniile de cercetare.
Bugetul total de burse este de 6 681 500 franci elvetieni. Programul se deruleaza pana in 2016. Calendarul competitiilor pentru obtinerea burselor cuprinde doua lansari in acest an si cate o lansare in 2013 si 2014. Pentru anul in curs, este prevazuta o lansare la 1 septembrie. Competitiile pentru 2013, respectiv 2014, vor fi lansate in luna septembrie a fiecaruia din acesti ani. Pentru competitia de burse lansata la 1 ianuarie 2012, deschisa tuturor domeniilor de cercetare, termenul limita pentru depunerea aplicatiilor este 1 aprilie 2012.
Posibilitatile de extindere a cooperarii internationale, inclusiv prin „trecerea Oceanului“, au fost relevate de un alt moment din actualitatea stiintifica. In SUA s-a initiat un ciclu de evenimente care vizeaza prezentarea perspectivelor de cariera pe care le ofera potentialul, resursele si dotarile de pe piata europeana. Demersul se inscrie in contextul materializarii prevederilor Strategiei Europa 2020 si ale Angajamentelor 30 si 31 ale Intiativei Emblematice O Uniune a Inovarii, pentru atragerea pe continentul nostru a celor mai talentati cercetatori de talie mondiala si pentru consolidarea cooperarii in stiinta si tehnologie cu tarile terte. Primul dintre aceste evenimente a fost conferinta Destinatia Europa: Oportunitati pentru cercetare si inovare, organizata de Comisia Europeana, impreuna cu statele membre si cu Forumul Strategic pentru Cooperare Internationala in Stiinta si Tehnologie (SFIC). Reuniunea stiintifica s-a desfasurat la Cambridge - Massachusetts. Au participat reprezentanti ai unora dintre cele mai mari agentii finantatoare din Europa, reprezentanti ai industriilor cu componenta de cercetare intensiva, precum si cercetatori care au beneficiat deja de oportunitatile oferite pentru dezvoltarea carierei lor in Europa, exponenti ai unor companii si universitati americane si ai retelelor europene extinse pe teritoriul Statelor Unite.
Participarea romaneasca, interesata si activa, a avut ca moment de impact prezentarea de catre presedintele Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica, Dragos Mihael Ciuparu, a lucrarii Europa: un mediu vibrant pentru stiinta de frontiera. Caracterizata succint, lucrarea ofera „o imagine de ansamblu asupra diversitatii mediului stiintific si cultural din Europa, detalii despre angajamentele politice cu privire la investitiile in cercetare si inovare, precum si argumentele de baza ale unei posibile reconfigurari a carierei stiintifice“.
Este de remarcat - pornind de la evenimentul despre care relatam - continuarea preocuparii de relationare a autoritatii noastre in cercetare cu specialisti romani care lucreaza in mari companii, universitati si institute din afara tarii. In cazul de fata, este vorba despre romanii afirmati in centre de prestigiu de pe Coasta de Est a SUA, precum Yale, Harvard, Columbia, Universitatea din New York, Princeton, Institutul de Tehnologie din Massachusetts (MIT).
Ceea ce era (si este) de demonstrat
In seria de convorbiri deschisa de pagina Agora inginereasca am publicat - cum bine isi amintesc cititorii nostri - opiniile directorului general al Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrica - ICPE-CA, prof. univ. dr. ing. Wilhelm Kappel, referitoare la una dintre cele mai eficiente modalitati de sustinere financiara a unor investigatii stiintifice de mare amploare si insemnatate, si anume fondurile europene nerambursabile. Revenim, acum, cu prezentarea unui exemplu concret care capata semnificatii deosebite in urma a ceea ce s-a intamplat cu Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane - POSDRU. Experienta la care vom face apel a demonstrat si demonstreaza ca este pe deplin posibil - cu competenta si responsabilitate - sa se acceseze fondurile de la UE intr-o maniera clara, transparenta si, evident, finalizata cu succes.
Institutul la care ne referim a fost implicat in realizarea proiectului european intitulat Modernizarea infrastructurii destinate promovarii potentialului de cercetare in inginerie electrica, pentru aplicatii in ariile tematice economice prioritare ale Romaniei, ca tara membra UE (PROMIT). Valoarea proiectului este de 33 215 495 lei, suma asigurata, in proportie de 76,7%, de Fondul European de Dezvoltare Regionala, restul de 23,3%, de la bugetul de stat. Deschis la 1 martie 2009, proiectul a ajuns acum la final. Obiectivul general l-a constituit „transformarea INCDIE ICPE-CA intr-un centru de cercetare performant, care sa asigure conditiile materiale de aliniere la tendintele Uniunii Europene in domeniul ingineriei electrice“. In calitate de manager al proiectului, prof. univ. dr. ing. Wilhelm Kappel a relevat ca prin crearea unei infrastructuri performante in aria tematica prioritara Materiale, procese si produse inovative, se valorifica potentialul de cercetare in directia ingineriei microsistemelor si alinierii produselor si a proceselor specifice ingineriei electrice la standardele pietei europene.
In acest scop, au fost modernizate mai multe laboratoare si s-au infiintat altele, concomitent cu achizitionarea de echipamente de inalta performanta, specifice activitatilor de procesare, caracterizare si investigare. Au fost modernizate laboratoarele de structuri metalice si ceramice multifunctionale, de procesare si testare a izolatiilor electrice polimerice in camp de radiatii ionizante, de protectie a mediului, de identificare a unor surse noi de energie, de caracterizare a materialelor electrotehnice, de compatibilitate electromagnetica si bioelectromagnetica, de acustica si vibratii, de testare de tehnologii, prototipuri, microprelucrari pentru MEMS/NEMS, de micro si nano-metrologie, de actionari, senzori, actuatori si micromasini. Absolut noi sunt laboratoarele de crioelectrotehnica, de straturi subtiri, de dinamica masinilor electrice, de incercari - camera alba.
Echipamentele achizitionate permit abordarea unor teme la care putine institute europene se incumeta, in acest moment. Directorul general Wilhelm Kappel a relevat si disponibilitatile unuia dintre echipamente, respectiv un microscop ultraperformant, prin care aduce institutul in postura de loc in care se poate sculpta si se poate da o gaura intr-un fir de par. In ansamblu, oportunitatea valorificarii unor asemenea dotari in beneficiul economiei nationale apare cat se poate de evident. Sunt vizate inclusiv domenii de cel mai mare interes, de la obtinerea unor noi materiale la protectia mediului, de la evaluarea energetica a cladirilor la medicina si biologie.
Din perspectiva tehnica, pentru potentialii beneficiari din economie, este de retinut ca ICPE-CA detine, de acum, „echipamente de investigare si caracterizare de ultima generatie, care satisfac cerintele cercetarilor de materiale noi si avansate (nanomateriale, straturi subtiri, structuri amorfe etc.), permit achizitia de date pentru a asigura o interpretare corecta a modificarilor induse in timpul etapelor de procesare, aplica metode performante de investigare“. O alta categorie de echipamente achizitionate este a celor destinate procesarii, care „permit cercetari de obtinere de materiale noi si avansate“ si ofera „posibilitatea de a stabili parametrii de procesare in procese inovative“.
In context, prof. univ. dr. ing. Wilhelm Kappel a subliniat „perspectiva unei cariere in cercetare exact asa cum este definita la nivel european“, crearea unui numar cat mai mare de locuri de munca noi reprezentand un obiectiv esential. Dotarea tehnica foarte inalta isi gaseste, astfel, valorificarea in asigurarea unui nivel echivalent al resursei umane. Institutul are o traditie in acest sens, dovada fiind absolventii angajati in ultimii ani. Cu atat mai mult in conditiile de dotare nou create, pot fi abordate diverse teme de doctorat cu aplicare in directii economice majore.
Sub aspectul intaririi capacitatii administrative, proiectul deschide perspectiva constituirii unui centru de cercetare performant pentru domeniul ingineriei electrice, intre rezultatele anticipate inscriindu-se cresterea numarului de participari la Programul Cadru de Cercetare si la alte programe ale Uniunii Europene (FP7, bilaterale), cresterea numarului de participari in competitii nationale deschise proiectelor de cercetare, prezenta activa la evenimente stiintifice pe plan national si international, cresterea numarului de patente si inregistrari de produse sau tehnologii noi, la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, cresterea numarului de colaborari cu parteneri industriali, indeosebi intreprinderi private mici si mijlocii.
Cum se poate constata din datele prezentate, este intru totul posibil ca proiecte complexe, cu o mare miza tehnico-stiintifica, sa fie duse pana la capat cu deplin succes. Fireste, nu avem de-a face cu un caz singular, insa tot atat de adevarat este si faptul ca nu s-au consemnat multe situatii de acest fel. Gradul extrem de redus de accesare a fondurilor europene nerambursabile (mai putin de 6% din 2007, anul aderarii Romaniei la UE) arata ca ne confruntam cu o mare problema la scara nationala: capacitatea redusa de a absorbi resurse financiare, chiar in conditiile in care se resimte cea mai mare nevoie de ele. Dincolo, insa, de orice fel de alte considerente, faptele concrete care confirma posibilitatea obtinerii de rezultate deosebite cu finantare europeana se constituie intr-un puternic argument: se poate! Este si motivul principal care ne-a determinat sa supunem atentiei cititorilor un astfel de exemplu concret. Mai convingator decat orice alta pledoarie.
N.R.: Subtitlurile apartin redactiei