Importante momente aniversare tehnico-economice in 2013 (IV)
Data: 1 - 15 martie 2013
Prezentam - si in numarul de fata - unele momente de seama din istoria stiintei, tehnicii si economiei romanesti, pe care le vom marca, in acest an, prin aniversari „rotunde“. Rememorarea unor asemenea date este, pentru fiecare dintre noi, un prilej de omagiere a memoriei inaintasilor si de manifestare a dorintei de a le duce opera mai departe.
115 ani de la:
- Infiintarea, la Bucuresti - din initiativa doctorului Constantin I. Istrati si a altor chimisti, farmacisti si medici - a Intreprinderii „Centrala“, prima intreprindere romaneasca pentru producerea de materii prime farmaceutice din tara;
- Realizarea, pe malul drept al fluviului Dunarea, in cadrul lucrarilor de regularizare a sectorului Portile de Fier, a Canalului Sip, singurul pasaj din amonte in aval pana la darea in folosinta, in 1972, a sistemului hidroenergetic Portile de Fier I;
- Intrarea in functiune, la Brad (jud. Hunedoara), a celei mai moderne instalatii din Europa pentru prepararea minereurilor de aur, cu o capacitate de 600 t in 24 de ore;
- Infiintarea Fabricii de mobila din Azuga;
- Darea in folosinta, la Bucuresti, a Fabricii de uleiuri vegetale a lui Paul Munter;
- Construirea, la Balta Sarata, de langa Caransebes, a primei fabrici de placaj din lemn din tara noastra. Urmeaza alte fabrici, in 1920 la Deta (jud. Timis), in 1930 la Drajna (jud. Prahova) si Bucuresti, iar in 1936 la Gugesti (jud. Vrancea);
- Realizarea, de catre Nicolae Teclu, a becului cu reglare automata a curentului de aer si gaz („becul Teclu“), introdus in toate laboratoarele din lume;
- Inceperea constructiei legaturii de cale ferata intre Transilvania si Oltenia, pe la Turnu Rosu, si intre Transilvania si Moldova, pe la Ghimes - Palanca.
110 ani de la:
- Reluarea lucrarilor de constructie a Atelierelor CFR Bucuresti - Grivita, incepute in anul 1897, dupa proiectul inginerului Teodor Dragu. Atelierele au fost date in exploatare in martie 1906, fiind profilate pe reparatii de vagoane, iar din 1917 - 1918 si de locomotive cu abur de toate categoriile. Dupa 23 august 1944, au functionat sub numele de Atelierele CFR Grivita Rosie;
- Darea in exploatare, la Oradea, Deva si Sighisoara, a centralelor termoelectrice orasenesti;
- Inceperea productiei de carton asfaltat, la Fabrica de bazalt artificial si de ceramica de la Cotroceni, utilizandu-se bitum produs prin distilarea carbunilor, procurat de la uzina de gaz aerian;
- Predarea, de catre Elie Radu, a primului curs de lucrari edilitare din tara noastra la Scoala Nationala de Poduri si Sosele. In acelasi an (1903), initiaza folosirea planseelor de beton armat la construirea cladirilor;
- Introducerea, de catre profesorul inginer Ion Ionescu, in programa cursurilor pe care le preda la Scoala Nationala de Poduri si Sosele, a proiectelor de beton armat. In primele lectii tinute in 1903, indica studentilor si modul de calcul al betonului armat. Un an mai tarziu (1904), Ion Ionescu oficializeaza cursul de beton armat, fara a preda calculul acestuia, care se trata la cursul de rezistenta materialelor;
- Organizarea, de catre Constantin I. Istrati, in cadrul Asociatiei Romane pentru inaintarea si raspandirea stiintelor, a primei Expozitii nationale a dezvoltarii stiintelor. In scopul folosirii pe scara cat mai larga in constructii a betonului armat, la intrarea in expozitie a fost expusa, demonstrativ, o grinda de beton armat in T, de 8 m deschidere, incarcata cu saci de nisip, executata de Serviciul de studii si constructii, condus de Elie Radu;
- Executarea, de catre Serviciul de Poduri si Sosele, a unui pod pe soseaua Pitesti - Curtea de Arges si un altul la iesirea din Piatra Neamt, primele poduri de sosea din beton armat din tara noastra cu deschidere de peste 5 m;
- Infiintarea Comisiei pentru studiul geologiei regiunilor petrolifere ale tarii noastre, din care faceau parte geologii Sava Athanasiu, Wawrziniec Teisseyre, V. Anastasiu etc. Dupa cativa ani de cercetari, comisia a prezentat primul raport privind inventarierea ivirilor naturale de hidrocarburi din Moldova, Muntenia si Oltenia. Cu aceasta ocazie, a fost realizata si prima harta indicand raspandirea zacamintelor din titei din tara noastra;
- Publicarea primei sinteze a elementelor climatice, inregistrate la statiunea meteorologica de la Sulina in perioada 1875 - 1890, demers realizat de Stefan C. Hepites;
- Prezentarea, de catre Traian Vuia, la Academia de Stiinte din Paris, a unui memoriu in care, demonstrand posibilitatea zborului cu un aparat mai greu decat aerul, propune construirea unui aeroplan-automobil, pe care, la 17 august acelasi an (1903), il brevereaza;
- Infiintarea Uniunii Generale a Industriasilor din Romania (UGIR), organizatie a marelui capital industrial, avand drept scop apararea intereselor industriasilor.