Universitatea Politehnica din Bucuresti, prima institutie de invatamant superior din Romania in Top 500 mondial
Data: 1 - 15 martie 2013
O informatie recenta ne aduce la cunostinta ca, potrivit clasamentului Webometrics, realizat de Cybermetrics Lab din Spania, Universitatea Politehnica din Bucuresti a fost inclusa in Top 500 mondial. Concret, se afla pe locul 490 la general si pe locul 212 in randul institutiilor cu cel mai mare impact al publicatiilor postate de site-ul propriu. Fara indoiala, este un moment care produce satisfactie nu numai in randurile generatiilor care s-au format la prestigioasa institutie, ci si ale tuturor inginerilor romani, ale tuturor membrilor societatii noastre. Asteptam, in continuare, o prezenta a unitatilor de invatamant superior romanesc si in topuri precum The Academic Ranking of World Universities sau QS World University Rankings.
Aceeasi evaluare corecta implica si consemnarea faptului ca Cybermetrics Lab a analizat peste 20 000 de universitati din toata lumea pe baza unor criterii bine fundamentate. Daca luam in considerare un alt clasament, respectiv Top 1000, consemnam ca pe langa Universitatea Politehnica din Bucuresti sunt incluse Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iasi pe locul 789, Academia de Studii Economice pe locul 825 si Universitatea Bucuresti pe 922.
„O scoala mai de treaba, o Academie de stiinta, chiar in limba maicii sale“
O privire retrospectiva atesta, pe baza a numeroase fapte si date, ca Universitatea Politehnica din Bucuresti (UPB) este cea mai veche si prestigioasa scoala de ingineri din Romania. Traditiile ei sunt legate de infiintarea, in anul 1818, de catre Gheorghe Lazar, a primei Scoli tehnice superioare cu predare in limba romana. Ea se afla in vechea cladire de la manastirea Sfantul Sava, ce se situa in zona actualei Piete a Universitatii din Capitala. In „Instiintarea catre de toata cinstea vrednica tinerime“, inginerul Gheorghe Lazar sublinia: „Cu rusine vine unui popor si neam, ce este asa vechi, asa vestit, proslavit si inzestrat cu toate rodurile pamantului, precum si cu toate darurile duhovnicesti, sa nu aiba si el o scoala mai de treaba, o Academie de stiinta, chiar in limba maicii sale. Veniti toti, de toate partile si de toata starea, veniti la izvorul tamaduirii! La muzeul infloririi!“.
Parfumul arhaic al acestui apel (cum l-am numi in zilele noastre) da un farmec deosebit continutului inalt al mesajului pe care-l contine. Pe fond, isi pastreaza nealterata actualitatea.
In acel „izvor al tamaduirii si infloririi“ se afla resursele de clarviziune si energie care au asigurat, in timp, consolidarea scolii romanesti, formatoare de ingineri. O scurta trecere in revista a unei istorii de peste 190 de ani impune consemnarea si a altor momente definitorii. La 1 octombrie 1864, a fost infiintata Scoala de Poduri si Sosele, Mine si Arhitectura, care, la 30 octombrie 1867, devine Scoala de Poduri, Sosele si Mine cu durata studiilor de 5 ani. Sub conducerea lui Gheorghe Duca, la 1 aprilie 1881, institutia capata o noua structura sub denumirea de Scoala Nationala de Poduri si Sosele, iar la 10 iunie 1920 a fost infiintata Scoala Politehnica din Bucuresti, avand patru sectii: Electromecanica, Constructii, Mine si Metalurgie, Sectia Industriala. Din noiembrie 1920, denumirea se schimba in Politehnica din Bucuresti. La 3 august 1948, a fost infiintat Institutul Politehnic din Bucuresti, care cuprindea initial 4 facultati si in care, din 1950, au aparut majoritatea facultatilor actuale. In baza rezolutiei Senatului din noiembrie 1992, Institutul Politehnic din Bucuresti a devenit Universitatea Politehnica din Bucuresti.
Nu avem de-a face cu o evolutie institutionala abstracta, ci cu implicarea unor personalitati emblematice pentru ceea ce a insemnat si inseamna rolul inginerilor in procesul de modernizare a Romaniei. Alaturi de numele intemeietorului Gheorghe Lazar, se mai cer evocate alte cateva care si-au pus definitiv amprenta asupra istoriei Politehnicii bucurestene. Ne gandim la Gheorghe Duca, cel care a fost si pionierul cailor ferate romane, al carui Raport din 1881 a trasat cu deosebita claritate „scopul scoalei de ingineri“ cu specialitati distincte, adaptate, inainte de toate, nevoilor tarii. Asemenea personalitati, precum David Emanuel si Spiru Haret (primii romani doctori in stiinte de la Universitatea din Paris), Constantin Istrati, Anghel Saligny, Scarlat Varnav, Ion Ionescu, Nicolae Vasilescu-Karpen, Traian Lalescu, Dumitru Hurmuzescu, la care se adauga, in vremurile mai apropiate de noi, alte zeci si zeci de nume, reprezinta - cum am mai avut prilejul sa consemnam in Univers ingineresc - modele nepieritoare de romani care au determinat, prin activitatea lor, progresul stiintei si tehnicii nationale. Este imposibil de a vorbi despre performantele Universitatii Politehnica din Bucuresti fara a evoca asemenea personalitati de anvergura nationala si internationala.
Asumarea raspunderilor pentru prezentul si viitorul ingineriei romanesti
Potrivit obiectivelor strategice pe care si le-a asumat Universitatea Politehnica din Bucuresti, elementul esential il constituie indeplinirea misiunii de a pregati specialisti in diferite domenii tehnice, capabili sa utilizeze cunostinte stiintifice, tehnice si cultural-umaniste valoroase, sa contribuie la progresul tehnologic, economic si social-cultural al societatii romanesti si al lumii contemporane. UPB asigura realizarea unui invatamant de performanta, dezvoltat si perfectionat printr-o complexa activitate de cercetare, ceea ce reprezinta inca o marturie a continuitatii cu traditia Scolii Politehnice bucurestene, conform exigentelor si cu mijloacele oferite de societatea moderna informationala.
UPB isi propune sa creeze noul profil de universitate tehnica, promotoare a unor forme de pregatire adaptate cerintelor unei societati in plina competitie, supusa procesului de integrare cu Comunitatea Europeana si internationala. Misiunea ei principala consta in formarea inginerului capabil sa se adapteze cerintelor economiei de piata si noilor tehnologii, care sa aiba cunostinte economice si manageriale, care sa promoveze principiile de dezvoltare durabila si de protejare a mediului inconjurator. De aici decurge principiul modern al participarii directe la alegerea traiectoriei formative a tanarului care opteaza pentru profesia de inginer, inclus intr-un proces de invatare care sa-i asigure sanse reale in competitia de pe piata libera a fortei de munca.
Deosebit de important este si faptul ca Universitatea Politehnica din Bucuresti reprezinta o parte integranta a comunitatii academice internationale, impartasind crezul in aceleasi valori morale, educationale, stiintifice si culturale. In conditiile fenomenului de globalizare, UPB este preocupata de intarirea participarii la schimbul international de valori, iar ca urmare a prestigiului de care se bucura, actualmente exista - potrivit site-ului UPB - programe de colaborare cu 74 de universitati din 27 de tari din Europa, America, Asia si Africa.
In momentul de fata, Universitatea Politehnica din Bucuresti are in componenta 15 facultati:
? Facultatea de Inginerie Electrica;
? Facultatea de Energetica;
? Facultatea de Automatica si Calculatoare;
? Facultatea de Electronica, Telecomunicatii si Tehnologia Informatiei;
? Facultatea de Inginerie Mecanica si Mecatronica;
? Facultatea de Ingineria si Managementul Sistemelor Tehnologice;
? Facultatea de Ingineria Sistemelor Biotehnice;
? Facultatea de Transporturi;
? Facultatea de Inginerie Aerospatiala;
? Facultatea de Stiinta si Ingineria Materialelor;
? Facultatea de Chimie Aplicata si Stiinta Materialelor;
? Facultatea de Inginerie in Limbi Straine;
? Facultatea de Stiinte Aplicate;
? Facultatea de Inginerie Medicala;
? Facultatea de Antreprenoriat, Ingineria si Managementul Afacerilor
Fiecare dintre aceste facultati are propria sa istorie, propriile repere ale devenirii, astfel incat sa ofere conditii favorabile de formare in domenii clar definite ale stiintei si tehnicii, in conformitate cu cerintele actuale si viitoare ale economiei nationale. Toti cei interesati au posibilitatea sa cunoasca in detaliu profilul fiecarei facultati, modalitatile de formare, programele de studiu, conditiile de efectuare a practicii la cele trei niveluri, licenta, masterat si doctorat. O mentiune speciala se cere facuta in legatura cu cele doua forme superioare de pregatire. Masteratul, la toate facultatile, odata cu accentuarea elementelor de ordin stiintifico-tehnic specifice fiecarei specializari, asigura, prin logistica si corpul profesoral, diseminarea celor mai noi cunostinte din respectivele domenii. In ceea ce priveste doctoratul, modul de organizare si desfasurare, care corespunde celor mai inalte exigente la nivel mondial, creeaza conditii optime pentru manifestarea creativitatii, concretizate in abordari originale, menite sa stimuleze, mai ales spiritul novator. Retinem ca accentul se pune, in toate cele trei trepte, pe racordarea la ceea ce reprezinta astazi directiile fundamentale de dezvoltare a ingineriei in contextul globalizarii si „construirii societatii cunoasterii“.
Vom ilustra aceste aspecte cu cateva scurte referiri la unele dintre facultatile mentionate.
In cazul Facultatii de Energetica, de pilda, absolventii sunt pregatiti sa faca fata exigentelor societatilor producatoare de energie electrica si termica (Hidroelectrica, Termoelectrica, Nuclearelectrica), societatii de transport a energiei electrice Transelectrica, Dispeceratului Energetic National, societatilor de distributie a energiei electrice si termice, firmelor de consultanta in domeniul energetic si al protectiei mediului, autoritatilor nationale - ANRE, OPCOM -, companiilor multinationale, institutelor de cercetare si proiectare - ISPE, ICEMENERG, ICPET, ICCPET etc. -, universitatilor de prestigiu, ONG-urilor etc.
La Facultatea de Automatica si Calculatoare, planul actual de invatamant este rezultatul a peste 50 de ani de experienta si evolutie, pe durata carora a inregistrat mai multe modificari, urmarindu-se indeaproape progresele inregistrate in automatica si calculatoare. Diploma acordata este echivalenta cu cele acordate de marile universitati din lume.
In ceea ce priveste Facultatea de Ingineria Sistemelor Biotehnice, se cere subliniat ca pregatirea viitorilor specialisti corespunde celor doua domenii foarte importante ale dezvoltarii economice: Inginerie Mecanica si Ingineria Mediului. Nu mai putin importante sunt specializarile asigurate de Facultatea de Transporturi, ai carei absolventi au competente in conceptia, constructia si exploatarea vehiculelor rutiere si feroviare, trafic si siguranta circulatiei, managementul transporturilor, legislatie in transporturi, electronica si telecomenzi in transporturi, sisteme inteligente de transport etc. Mai consemnam ca Facultatea de Inginerie Medicala este o structura integratoare, cu rol sinergetic in promovarea domeniilor bioingineriei si biotehnologiei in acord cu strategia UPB privind rolul si importanta acestora in asigurarea calitatii vietii, in plan economic si social. Tot in consonanta cu aceasta strategie se inscrie Facultatea de Antreprenoriat, Ingineria si Managementul Afacerilor (FAIMA), care se adreseaza tinerilor interesati sa-si construiasca o cariera in business - in domeniul industrial si in altele ale economiei reale si economiei nominale -, precum si celor ce doresc sa-si dezvolte propriile afaceri.
Cai si mijloace spre performanta profesionala
Nu se poate vorbi despre Universitatea Politehnica din Bucuresti fara a se mentiona, fie si numai pe scurt, multitudinea de mijloace prin care se asigura o formare profesionala adecvata cerintelor actuale si de perspectiva in conditiile in care tara noastra are statutul de membru al UE. In acest sens, mentionam - tot potrivit site-ului UPB -, in primul rand, Centrul de Elaborare si Management al Proiectelor de Dezvoltare Institutionala - C.E.M.P.D.I., care are drept misiune cresterea capacitatii de absorbtie a fondurilor structurale, precum si a celor provenite din alte linii de finantare nationale si europene prin elaborarea si implementarea de programe si proiecte de dezvoltare institutionala.
Un loc distinct l-a ocupat si il ocupa, in ansamblul procesului formativ, educational Buletinul Stiintific al UPB care, de-a lungul timpului, a aparut sub diverse nume: Bulletin de Mathematiques et de Physique pures et appliquees de l’Ecole Polytechnique (1929 - 1940), Buletinul Politehnicei din Bucuresti (1941 - 1954), Buletinul Institutului Politehnic Bucuresti (1955 - 1992), Scientific Bulletin of University „Politehnica“ of Bucharest (1992 - prezent). In ceea ce priveste prima denumire, trebuie precizat ca, in cuprinsul revistei, s-au regasit studii nu numai in domeniul matematicii si fizicii, ci si in celelalte sfere ale creativitatii tehnico-stiintifice. O atesta semnaturile unor mari savanti, precum E. Abason, A. Avramescu, D. Barbilian (I. Barbu), A. Beles, C. Budeanu, E. Carafoli, N. Cioranescu, G. G. Constantinescu, Welton Crook, S. Froda, D. Germani, I. Gheorghiu, M. Ghermanescu, Harold Hilton, A. Ioachimescu, M. Manoilescu, Gh. Mihoc, Gr. Moisil, Tr. Negrescu, C. Nenitescu, O. Onicescu, D. Pavel, D. Pompeiu, Al. Proca, Gh. Simionescu, S. Solacolu, T. Tanasescu, N. Vasilescu-Karpen, V. Valcovici.
Revista Buletin Stiintific reprezinta cartea de vizita a UPB si are menirea sa circule in mediile universitare din tara, din strainatate pentru a face cunoscute rezultatele activitatii de cercetare stiintifica depuse de cadrele didactice din prestigioasa unitate de invatamant tehnic superior.
Intrucat am facut deseori trimitere la istoria UPB, nu putem sa nu mentionam Muzeul Universitatii. Actul de nastere al acestuia a fost semnat la 10 iulie 2001. Peste doua luni, s-a obtinut si avizul de specialitate al Muzeului Municipiului Bucuresti privind cladirile cu valoare de patrimoniu din incinta Polizu implicate in acest proiect. In ianuarie 2002, s-a incheiat cu SC Proiect Bucuresti SA un contract privind elaborarea documentatiei pentru amenajarea muzeului, iar deschiderea oficiala a avut loc la 3 decembrie 2003, cu prilejul marcarii a 185 de ani de la primele cursuri de inginerie in limba romana tinute de Gheorghe Lazar, in Bucuresti, la Scoala de la Sf. Sava si a 135 de ani de la prima atestare documentara a existentei Bibliotecii Centrale a Scolii. Muzeul ofera vizitatorilor aproximativ 5000 de exponate deosebit de valoroase, o istorie care constituie un motiv de mandrie pentru toti inginerii romani.
Vorbind despre performante, se impune inca o consemnare: UPB a fost prima universitate din Romania care a beneficiat de programul HP Institute si de certificarile de Asociat Tehnic Acreditat HP. Licenta oferita Facultatii de Automatica si Calculatoare, beneficiara directa a acestor certificari, consta in 500 de teste ATA, 1000 de teste practice ATA si accesul la planul si materialele de instruire create pentru instructori si studenti. Certificarile HP Institute sunt axate pe 4 tipuri de competente: dispozitive interconectate, servere si stocare, retele si cloud.
In sfarsit, reamintim - asa cum am mai consemnat in Univers ingineresc - ca, spre finalul anului trecut, Intel a inaugurat, tot la Facultatea de Automatica si Calculatoare din cadrul UPB, Intel Student Open Lab, cel mai nou laborator destinat cercetarii-dezvoltarii in domeniul software open source la nivel universitar din Romania. Conceput ca un spatiu educational, dar si un incubator de proiecte in domeniul Open Source, laboratorul va gazdui anual 650 de studenti la licenta, masteranzi si doctoranzi, interesati de proiecte de tip open source.
Fara profesionalism nu avem viitor
Inscrierea Universitatii Politehnica din Bucuresti in Top 500 mondial constituie, fara indoiala, un moment de reflectie, ca premisa a actiunii indreptate spre imbunatatirea continua a modalitatilor de formare a noilor generatii de ingineri. Inainte de toate, se contureaza tot mai clar necesitatea atragerii tinerelor generatii catre profesiile tehnice, precum cea de inginer. Este, astazi, in primul rand, o problema nationala a statelor membre UE, dar si o problema a Uniunii Europene, in intregul ei.
Potrivit Comisiei de la Bruxelles, Uniunea Europeana a devenit o societate ce se axeaza pe cunoastere si inovare, de unde rezulta ca inovarea este binevenita si incurajata ca parte a valorilor sociale. Tocmai de aceea a fost conceputa si a inceput sa se aplice o strategie europeana pentru o crestere inteligenta, ecologica si favorabila incluziunii - Strategia Uniunii Europene pentru 2020.
O scurta privire istorica atesta faptul ca abuzarea de solutii tehnologice a jucat un rol important in provocarea multor dificultati privind mediul, dar dezvoltarea tehnologica a adus societatea din tarile avansate la standardul de viata de astazi.
Tehnologia trebuie, insa, orientata astfel incat sa raspunda problemelor viitoare. Mediul nu este, insa, singura zona in care tehnologiile trebuie - in foarte mare masura - sa raspunda provocarilor. Exista si problema imbatranirii populatiei, cu o diminuare relativa a fortei de munca active care ii sustine pe pensionari. O munca eficienta, o crestere a productivitatii si a sustinerii sociale rationale vor necesita si tehnologii mult mai evoluate.
Din aceste motive, si din altele nu mai putin importante, exista o imperioasa nevoie de initiative care au drept scop asigurarea conditiilor ca toti cei interesati de tehnologie sa beneficieze de o formare-instruire solida in domeniul de activitate ales, iar cei care lucreaza in sfera tehnica sa-si dea toata silinta pentru a obtine cunostintele si calificarile necesare pentru a face fata noilor cerinte de pe piata.
Structura, continutul si metodele formarii ingineresti trebuie sa fie „construite“ astfel incat sa intruneasca cerintele pentru fiecare specialitate, axate atat pe intelegerea dezvoltarii societatii, cat si pe o dezvoltare sustinuta in viitor a acesteia.
Imaginea disciplinelor de studiu ingineresti ca fiind dificile, laborioase si complexe nu ar trebui sa fie o justificare a faptului ca ele sunt prezentate, de regula, doar intr-o maniera stiintifica, adica din punct de vedere teoretic. Aceasta abordare ii dezamageste pe studentii din primul an de facultate. Majoritatea studentilor viitori ingineri nu mai sunt alesi dintre elitele scolilor. Institutiile de invatamant superior au nevoie sa compenseze deficitele de performanta prin programe specifice de consultatii.
Se cuvine, de asemenea, sa se tina seama de faptul ca multe fete din tarile industrializate pur si simplu nu doresc sa lucreze in domeniul tehnic.
In ceea ce priveste alegerea studiilor si a profesiei, este crucial ca accentul sa fie pus pe evidentierea contributiilor sociale ale domeniului tehnic, pe interdisciplinaritate si practica. Acestea sunt mult mai importante pentru fete decat pentru baieti in formarea interesului pentru tehnica si in alegerea studiilor.
Tinerii, in general, sunt mai interesati de documentare si stiri, de dezvoltarea pietei locurilor de munca si de tendintele in materie. De aceea, sunt sanse de a intelege importanta tehnologiei pentru economie, politica, societate si cultura. Cum aceste aspecte nu sunt tratate suficient sau deloc in scoli, importanta mass-media este cu atat mai mare. Deseori se comunica fragmente de informatie, care pot fi percepute eronat. Misiunea educationala a mijloacelor de informare in masa este aceea de a prezenta tehnologia si tehnica prin prisma importantei, a avantajelor si a riscurilor. Astfel, cetatenii pot fi animati sa ia parte la decizii in ceea ce priveste utilizarea, acceptarea si consecintele tehnicii.
Sunt multe posibilitati de implinire a dezideratului educatiei permanente si fara bani multi, dar sa te preocupe sa existe un cadru organizat si o atitudine responsabila, iata alta zona in care trebuie sa ne indreptam atentia.
Lipsa unei baze stiintifice si tehnice - logice, solide, nu se explica, totdeauna, printr-un capital scazut sau prin lipsa resurselor umane. In multe cazuri, ea poate fi pusa pe seama lipsei de apreciere a rolului capital pe care il joaca stiinta si tehnologia, ca antidot la o metodologie incoerenta cu privire la necesitatile nationale, la resursele umane si de capital.
Mihai Mihaita